3. La funció de nutrició

Continguts
  • Interpretació de la funció de nutrició: obtenció de matèria i energia per les cèl·lules i eliminació de productes tòxics com el diòxid de carboni i els residus.
  • Caracterització de l’aparell digestiu, respiratori, circulatori i excretor.
  • Alimentació equilibrada i conductes de risc relacionades amb l’alimentació.
Recursos didàctics
  • Llibre de text.
  • Dossier de l’alumne elaborat pel professor.
                          La-funcio-de-nutricio.pdf
                           Els-nutrients-i-aliments.pdf
  • Relació de pàgines web.
                           http://es.geocities.com/cnaturals2003/biologia.
                           http://www.aula2005.com/html/cn3eso/naturals.htm
                           http://usuarios.lycos.es/cursoseso/3eso.html
  • Presentacions en powerpoint.
                           – Introducció.  La funció de nutrició: Introducció-3eso.pdf
                           – Aparell digestiu. Aparell digestiu-3eso.pdf
                           – Aliments i nutrients. Aliments-i-nutrients-3eso.pdf
                           – Aparell respiratori. Aparell-respiratori-3eso.pdf
                           – Sistema circulatori. Aparell-circulatori-3eso.pdf
                           – La sang. La-sang-3eso.pdf
                           – El sistema limfàtic. Sistema-limfàtic-3eso.pdf
                           – L’excreció. L’excreció-i-l’aparell-urinari-3eso.pdf
  • Projeccions audiovisuals.
                      1.     Funció digestiva.
                      2.     La respiració.
                      3.     El mecanisme de funcionament del cor.
                      4.     La sang.
                      5.     Immunologia.
                      6.     Els ronyons.

Metodologia

  • Exploració de coneixements previs. 
  •  A partir de la utilització del llibre de text dels alumnes i de les explicacions del professor han de caracteritzar la funció de nutrició i anotar la informació al dossier.
  • A partir de l’audiovisual de “La digestió” i ajudant-se del llibre de text han de completar la informació del dossier sobre l’aparell digestiu.
  • A partir de l’audiovisual de “La respiració” i ajudant-se del llibre de text han de completar la informació del dossier sobre l’aparell respiratori.
  • Durant la classe de desdoblament, a partir de la dissecció d’un cor de porc, de bé o de bou han d’intentar crear un model de cor. La informació es completarà posteriorment amb l’audiovisual “El mecanisme de funcionament del cor”.
  • Durant la classe de desdoblament els alumnes observaran diferents preparacions de sang i intentaran identificar els diferents tipus de cèl·lules. La informació es completarà posteriorment amb l’audiovisual “La sang”.
  • Durant la classe de desdoblament, a partir de la dissecció d’un ronyó de be han d’intentar crear un model de ronyó. La informació es completarà posteriorment amb l’audiovisual “El mecanisme de funcionament dels ronyons”.
  • Els alumnes hauran de completar el dossier amb la informació obtinguda.
  • Posteriorment els alumnes han de comparar la informació recollida al seu dossier amb la informació presentada pel professor mitjançant el powerpoint.
  • Per tal de treballar l’alimentació sana i equilibrada, cada alumne haurà d’anotar el menú propi d’un, dos, tres o més dies (cada alumne pot escollir els dies que vulgui, tenint en compte que si escull més dies, més significatius seran els resultats). En successives hores de desdoblament es realitzarà una anàlisi nutricional, amb el programa DIAL, del menú de cada alumne. Com només es disposa de dos programes (en dos ordinadors), els alumnes hauran d’anar treballant el seu estudi en dies diferents. Poden anar completant el seu estudi nutricional en hores no lectives sempre que al laboratori hi sigui present un professor.

Activitats de tutoria relacionades.

  • Anorèxia i bulímia
  • Projecció de la pel·lícula Malos hábitos (Mèxic, 2007) de Simon Bross. Narra la historia de tres dones i la forma en que els seus hàbits alimentaris poden dominar i determinar les seves vides. Debat posterior sobre els temes més rellevant de la pel·lícula.
  • També es pot projectar la pel·lícula Anorèxia, ambientada a Anglaterra que tracta de com viuen, pateixen i intenten resoldre els problemes de la anorèxia una noia, Catherin, i la seva família.
  • També es pot projectar la pel·lícula La vida de Karen Carpenter (EEUU, 1989) de Joseph Sargent, narra l’historià de la cantant Karen Carpenter i de la seva caiguda amb les drogues i amb la bulímia fins que van acabar amb la seva vida.
  • Xerrada informativa a l’alumnat per part d’una psicòloga sobre trastorns alimentaris: anorèxia i bulímia, i debat posterior.
  • Xerrada informativa adreçada als pares.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *