5. La funció de relació

Continguts
  • Identificació dels estímuls i de les respostes que genera el cos humà.
  • Caracterització dels diferents receptors cel•lulars que capten els estímuls.
  • La neurona: cèl•lula especialitzada en la transmissió d’estímuls.
  • Els sistema nerviós. La salut mental: malalties i factors de risc.
  • El sistema endocrí com efector de les respostes del cos.
  • L’aparell locomotor com efector de les respostes del cos.
  • Efecte de les drogues sobre el sistema nerviós.
Recursos didàctics
  • Llibre de text.
  • Dossier de l’alumne elaborat pel professor.
                            la-funcio-de-relacio.pdf
  • Relació de pàgines web.
                           http://es.geocities.com/cnaturals2003/biologia.

                           http://www.aula2005.com/html/cn3eso/naturals.htm
                           http://usuarios.lycos.es/cursoseso/3eso.html
  • Presentacions en powerpoint preparades pel professor.
                           el sistema-nervios-3eso.pdf
                           els òrgans dels sentits.
                           el sistema endocrí.
                           l’aparell-locomotor.pdf
  • Projeccions audiovisuals.
                         1. Els òrgans dels sentits.
                         2. El sistema nerviós. 
                         3. L’aparell locomotor.
Metodologia
  • Exploració de coneixements previs.
  • A partir de l’audiovisual d’ “Els òrgans dels sentits” i ajudant-se del llibre de text han de completar la informació del dossier sobre aquest tema.
  • A partir de l’audiovisual “El sistema nerviós” els alumnes han d’extreure informació i explicar-la al dossier.
  • Posteriorment els alumnes han de comparar la informació que han obtingut i han plasmat al seu dossier amb la informació presentada pel professor mitjançant el powerpoint.
  • Obtenció d’informació sobre malalties del sistema nerviós i sobre l’efecte de les drogues a partir de pàgines webs. Els alumnes poden accedir-hi a partir dels links inserits als powerpoint.
    A partir del concepte que l’alumnat presenta sobre la diabetis l’alumne haurà d’esbrinar la importància i la funció de les hormones.
  • Partint de les activitats que els alumnes desenvolupen a les classes d’Educació física l’alumne haurà de establir una relació entre la morfoanatomia i el moviment d’ossos i músculs i prendre consciència de d’importància de l’exercici físic per mantenir un bon estat de salut.
Activitats de tutoria relacionades
  • Presentació del programa “Adolescència i alcohol” per part dels membres de l’associació “Alcohol i societat”. Posteriorment es desenvoluparan les unitats 1 i 3 del programa .
  • Programa “XKPTS.COM” : programa de Prevenció del Consum de Cànnabis inclòs dintre del projecte de la Fundació Viure i Conviure de l’Obra Social de la Caixa de Catalunya, dirigit per l’Agencia de Salut Pública de Barcelona i reconegut pel Departament d’Educació. Aquest programa s’adreça a escolars de 14-16 anys, amb l’objectiu d’augmentar els seus coneixement sobre els efectes i les conseqüències del consum del cànnabis, identificar la pressió social per consumir-ne que hi ha al seu entorn i promoure habilitats per refusar el consum. El projecte consta de:
        – Un seminari formatiu de 15 hores de durada pel professorat.
        – Quatre sessions didàctiques de dues hores de durada cadascuna. La sessió didàctica relacionada amb els efectes fisiològics del cànnabis es durà a terme dintre l’hora de Biologia i Geologia.
        – Una xerrada i el lliurament a les famílies del manual per als pares, “Cànnabis parlem-ne a casa” que té un component orientatiu i a la vegada pretén orientar als pares com respondre que s’assabenten que el seu fill comença a consumir cànnabis o té problemes arran d’aquest consum. 
     
Temporalització
  • 14 hores de la matèria de ciències de la naturalesa: deu amb tot el grup classe i quatre de desdoblament.
  • 9 hores de tutoria: tres per desenvolupar el programa de prevenció de l’alcoholisme i sis per desenvolupar el de prevenció del consum de cànnabis.
  • Una hora de xerrada informativa als pares.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *