Alumnes amb altes capacitats

Orientació alumnes altes capacitats.

Generalment un alumne amb altes capacitats intel·lectuals comporta dificultats d’adaptació i de relació amb el grup  classe i amb l’adult i d’acceptació de les normes bàsiques de convivència. Per tant, més enllà dels beneficis d’obtenció de resultats purament curriculars, ens plantegem com a prioritat poder intervenir per a millorar el seu estat d’inquietud i aconseguir que pugui projectar una imatge positiva  cap ell mateix i cap els altres companys.

Consideracions generals

  • Caldrà prioritzar , evidentment l’enriquiment de continguts, però sobretot la seva motivació, creativitat, iniciativa, raonament i comprensió del seu entorn escolar.
  • Més enllà d’ampliar currículum, que no descartem, treballarem en la línia de millorar la construcció d’aprenentatges significatius.
  • És un alumne que demanda flexibilitat, capacitat d’adaptació, tolerància i acomodació , sempre que sigui possible, als seus interessos i inquietuds..

Objectius:

  1. Estimular la capacitat de reflexió i anàlisi de l’alumne.
  2. Ajudar-lo a millorar la gestió del propi estat emocional i els conflictes.
  3. Potenciar i regular els seus processos de presa de decisions.
  4. Promoure la tolerància, originalitat i inventiva.
  5. Crear actituds positives davant l’adult i la resta de companys.
  6. Ajudar a complementar petits projectes de classe.

Proposta d’activitats:

  • extraescolars: tallers específics (escacs, robòtica, informàtica, idiomes, …)
  • activitats intel.ligència emocional i habilitats socials (teatre, esports no competitius, grups excursionistes, colònies, ball,   terapeuta o coxing, associacions familiars altes capacitats….)
  • activitats cognitives (sortides culturals, museus, participació en concursos, premis, centres de treball,  …)
  • activitats lúdiques (centre excursionistes, colònies,  gimcanes, ….)
  • projectes de centre (ràdio, mediació, socials, revista, …)
  • a classe (racons, tallers, webquests, agrupament i horari flexible, ús ordinador portàtil, pla o contracte de treball, …)
  • pactar algun treball d’investigació o aprenentatge per descobriments.

Què ha de tenir en compte el professor/a?

  • Flexibilitat en la valoració de l’actitud o comportament.
  • Avaluació adaptada i/o altres criteris. Utilització de diferents mètodes d’avaluació per oferir més oportunitats de demostrar els seus coneixements.
  • Facilitar la revisió i auto-correcció dels seus treballs abans de lliurar-los
  • Evitar quantitat d’exercicis acadèmics en la mesura possible de continguts repetitius i memorístics.
  • No forçar-lo a participar en activitats de relació social (balls, festes, representacions, etc.)
  • Donar instruccions concretes i en positiu.
  • Poder sortir de classe per fer altres feines o necessitat emocional.
  • Pactar activitats d’ ampliació i/o treballs d’investigació per si acaba abans que els companys.
  • Tenir en compte les motivacions individuals per l’acceleració i flexibilització de continguts.
  • Connectivitat entre continguts d’una mateixa matèria o de diferents matèries.
  • Ús d’ordinador a classe per algunes activitats complementàries o d’ampliació, amb programari específic. Utilització de les TIC.
  • Acceleració i flexibilització de continguts d’algunes matèries per augmentar el seu nivell de motivació.
  • Agrupaments flexibles amb alumnes de característiques semblants per treballar un determinat projecte.
  • Col·laboració en petits grup en la realització de tasques cooperatives amb la finalitat de potenciar relacions.
  • Utilitzar altres estratègies d’aula com: treball per projectes, treball cooperatiu, ajuts entre iguals, etc.

Orientador escolar:

  • Seguiment amb l’orientador per prioritzar activitats de reflexió d’habilitats socials, competència personal i el benestar emocional. Desenvolupar el judici crític, ensenyar a acceptar crítiques i donar-les, distanciar-se dels fets, definir pros i contres.

Recursos:

 

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Projecte de vida

 

Projecte de Vida Professional

La finalitat d’aquest projecte és acompanyar als adolescents en el disseny del seu projecte de vida a nivell acadèmic, professional i/o personal.

  1. Projecte_de_vida_3rESO_juliol19 (word)
  2. Projecte_de_vida_3rESO_juliol19 (pdf)
  3. Projecte_de_vida_4tESO_juliol19 (word)
  4. Projecte_de_vida_4tESO_juliol19 (pdf)
  5. Projecte_de_vida_4tESO_novembre19 (1) (word)
  6. Projecte_de_vida_4tESO_novembre19-1 (pdf)

Recordem que d’acord amb la normativa actual sobre el currículum a l’ESO (DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria), a l’article 20, en diu de l’Orientació acadèmica i professional:

1. L’orientació acadèmica i professional és el conjunt d’actuacions que contribueixen a la presa de decisions amb relació a l’itinerari formatiu de l’alumne. Aquestes actuacions han de tenir continuïtat al llarg de tota l’etapa i han d’estar vinculades al treball de les matèries curriculars.

2. L’alumne i la seva família, o els tutors legals, han de rebre un consell orientador en finalitzar cada curs, fonamentat en la informació del registre o full de seguiment intern. Aquest consell l’emet l’equip docent amb les recomanacions de les propostes de mesures de suport per al curs següent, si escau.

3. A la finalització de l’escolarització de l’alumne, l’equip docent emet un consell orientador, mitjançant un informe motivat, que ha d’incloure una orientació específica amb relació al seu itinerari formatiu i/o professionalitzador.

Publicat dins de Activitats de classe, General, Recursos | Deixa un comentari

Els plans de suport individualitzats (PI) al batxillerat.

El Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat, regula la possibilitat d’adoptar mesures d’adaptació i autoritzar plans de suport individualitzat (PI) al batxillerat.

En el batxillerat, el PI és la continuïtat del PI de l’ESO, a fi de garantir la major coherència en la resposta pedagògica ajustada als alumnes que així ho requereixin.

Per tant, de manera general, els alumnes amb dislèxia, TDA o TDAH que inicien primer de batxillerat han de portar-ho acreditat de l’ESO. Aquesta condició és imprescindible per poder sol·licitar després a l’Oficina d’Accés a la Universitat qualsevol adaptació aplicable a la PAU.

Segons RESOLUCIÓ ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l’atenció educativa a l’alumnat amb trastorns de l’aprenentatge, dins els aspectes metodològics i d’avaluació, si és necessari, també s’han d’adaptar els procediments per avaluar els aprenentatges. Aquesta adaptació pot comprendre la utilització de diferents tipus de proves d’avaluació, la combinació de proves escrites i orals, respostes tipus test i respostes redactades, destacar a l’enunciat de les preguntes les paraules clau, permetre que l’alumne disposi de més temps per acabar la prova, verificar que l’alumne entén les preguntes i contestar als seus dubtes respecte aquestes, permetre l’ús de gràfics per respondre, etc.

Pels alumnes dislèctics, podem prendre com a referència els criteris d’avaluació que proposa el Tribunal no ordinari de les PAU:

  • L’alumnat disposa de fins a 30 més per a realitzar cada prova.
  • Els exàmens són els mateixos que fa la resta d’alumnes en aquelles mateixes dates, i, per tant, els alumnes han de preparar-se com els altres.

Però, concretament,  pel que els exàmens, en relació amb aquest alumnat, es preveuen les accions següents:

  • En les matèries de llengua, totes les faltes d’ortografia es corregeixen, i, per tant, NO és en el moment de corregir, sinó de DESCOMPTAR quan es té en compte la particularitat d’aquest alumnat, aplicant uns criteris concrets (*).
  • En les altres matèries, com per a la resta de l’alumnat, les faltes d’ortografia NO poden penalitzar específicament en la nota final.
  • Els exàmens s’avaluen en funció del contingut per ell mateix, tot i que cal sempre tenir cura en la presentació i exposició de les respostes, els correctors no penalitzen dificultats expressives pròpies d’aquest alumnat.

(*) Aquests criteris concrets en el cas del PI,  els pot establir el departament de cada centre, per exemple: no suspendre per faltes d’ortografia,  o descomptar com a màxim 2 punts, o només es descomptarà una tercera part, o el descompte per faltes d’ortografia serà del 50%, o etc.

Adaptacions que es poden proposar:

  • Més temps per fer les activitats acadèmiques. 
  • Més temps per fer els exàmens.  
  • Avaluació adaptada de l’ortografia. 
  • Menys quantitat d’exercicis acadèmics.
  • No forçar-lo/la a llegir en veu alta davant del grup.
  • Ús complementari d’apunts dels companys.  
  • Suport oral del professor/a en les proves escrites (llegir-li en veu alta les preguntes).
  • Presentació dels treballs fets amb ordinador. 
  • No tenir en compte la repetició de faltes escrites. 
  • Descomptar les faltes escrites fins a un màxim de puntuació.  
  • Accés als continguts curriculars en àudio. 
  • Ús d’ordinador amb programari específic (correctors, programes lectors, etc.).  
  • Altres adaptacions (especifiqueu-les)
Publicat dins de General | 2 comentaris

El primer dia de classe

Recordant el primer dia de classe del curs escolar 2001-02

Consells per començar el curs o com començar amb bon peu i així obtenir els millors resultats?

El començament de curs sempre porta emocions noves, il·lusions i oportunitats per a començar de zero. Tots arribarem més motivats … però moltes vegades no aprofitem aquesta estirada inicial,  per no començar amb mal peu a continuació repassem uns consells per començar bé el curs escolar, si aconsegueixes seguir-los, els teus resultats milloraran sense que et costi un esforç extra: no hi ha res com uns  bons hàbits!

  1. Descans

Dormir és una de les activitats  més senzilles per a la salut:  redueix els nivells d’estrès. Tan sols amb passar tres dies sense dormir comencem a patir episodis de paranoia i psicosi, a més de patir una actitud depressiva i ansietat. Dormir bé és fonamental per fixar la memòria i millorar l’aprenentatge,  ja que la informació important que hem après queda gravada al cervell, mentre que l’irrellevant és rebutjat. Per a això cal dedicar un mínim de 7 o 8 hores diàries. Ah! Desconecta el mòbil per la nit.

  1. Organització

La llista de tasques creixerà exponencialment quan menys t’ho esperis, i t’adonaràs que arriba un moment on ja és difícil posar-se al dia. Així que «més val prevenir que curar»:  cal fer les tasques a mesura que arribin. Algunes tècniques que milloraran la teva organització són:

  • Calendari mensual. Pots apuntar les dates a curt, mitjà i llarg termini en calendaris de paret, que a més et permet veure d’un sol cop d’ull com tens la setmana d’exàmens, quin dia has de lliurar un treball,  etc. També pots usar aplicacions com Google Calendar.
  • L’agenda. Apunta el que has de fer cada dia, tant les qüestions diàries com aquelles que et portaran a completar les fites del calendari mensual.
  • Horari diari.  Tingues clar el teu horari i instaura rutines diàries o setmanals. Si practiques esport, estudies idiomes o realitzes qualsevol altre tipus d’activitats administra bé les teves tasques per deixar lliures descansos i augmentar així el teu rendiment.
  • Espai adequat : a l’hora d’estudiar o fer tasques, busca el lloc adequat, si pot ser allunyat de televisions i de telèfons mòbils. Com més ordenat estigui, més senzill et serà concentrar-te.
  • Fites i itinerari : Esmicola les tasques més grans, difícils, llargues o pesades en altres més petites i assolibles. Aplica aquesta tècnica a cada un dels projectes que hagis de desenvolupar per a les diferents assignatures.
  • Llista de verificació : Igual que abans de començar la rutina has de revisar què has de fer i quins materials necessites, en finalitzar, és important revisar la llista i verificar que tot està fet. Si ets més de digital que de paper, prova l’extensió  Momentum  per a Google i organitza les teves tasques amb estil cada vegada que obris una nova pàgina en el cercador.
  1. Motivació

Fem un petit exercici d’empatia: aquest cop et toca fer la classe, mires al fons i veus a gent pràcticament estirada a la cadira, consultant els seus telèfons mòbils de forma cronomètrica, com si la seva vida depengués d’això. «Per a més inri», et pregunten si cal fer l’exercici 3, cosa que has explicat clarament fa 2 segons … Imagina’t la sensació que transmet un alumne a un professor en aquestes circumstàncies!

En canvi, algú que arriba puntual, escolta activament i fa preguntes amb interès de tant en tant, fomentarà un bon ambient i aprenentatge a classe i el més important: obtindrà un gran aprofitament del seu temps i esforç.

Una bona actitud sempre ajuda, i els estudis no són una excepció. Fes un esforç, motiva’t i obté el major aprofitament dels teus recursos: així arribaràs a ser un gran professional en allò que et proposis. Ah !, i no tinguis por a preguntar per fer el ridícul: participa!

  1. Professors 

Finalment, recorda que els professors són els teus aliats; no els teus enemics. Aprofita les tutories i no dubtis a demanar-los ajuda o en consultar-teus dubtes.

Aprofita que els teus tutors estan a la teva disposició, tant per dubtes sobre el temari com orientació estudis o laboral o un altre tipus de preguntes del seu àmbit d’ensenyament. Perd la vergonya i la mandra i aprofita que tens a experts desitjant ajudar-te al teu voltant!

  1. Companys 

Les xarxes poden ajudar amb els companys, compartir amb ells informació, apunts, impressions i recursos farà que tots sortiu guanyant i us sentiu més motivats i acompanyats.

Per fer treballs d’equip, eines gratuïtes com Google Doc s , Google Sheets , Google Slides , Google Forms o Slack et faran més fàcil la comunicació i el treball conjunt.

 

Webs recomanades

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Preinscripció i matrícula universitàries


 

Les dates de la preinscripció als estudis universitaris seran del 23 de juny al 29 de juliol (ambdós inclosos). Es farà a través del portal d’accés a la universitat, on es podrà comprovar el llistat de centres i places disponibles. La publicació d’assignacions de places universitàries (convocatòria de juny) en primera assignació de la convocatòria de juny serà: 6 d’agost de 2020.

Molta sort a tots/es.

Recursos:

 

 

 

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Moment de prendre decisions: Formació Professional o Batxillerat?


Estudiar Cicles Formatius o Batxillerat? 

CICLES FORMATIUS BATXILLERAT
Aprendre una professió Accés a estudis superiors
La formació professional capacita per a l’exercici qualificat de diverses professions i proporciona la formació necessària per adquirir la competència professional i el coneixement propis de cada sector. El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral.
S’organitza en cicles formatius de grau mitjà o de grau superior.

Els cicles s’agrupen en famílies professionals i tenen una durada variable: n’hi ha de 2.000 i 1.400 hores (2 o 1 cursos).

És un cicle format per dos cursos de trenta hores lectives setmanals.

Es pot escollir entre tres modalitats de batxillerat: arts, ciències i tecnologia, i humanitats i ciències socials.

Famílies professionals

 

 

 

La modalitat d’arts s’adreça a persones interessades en els fenòmens artístics, caracteritzats per la sensibilitat, l’expressió i la creativitat; un alumne amb inquietuds entorn del món audiovisual, les arts gràfiques, el disseny, el patronatge, els mitjans de comunicació, la publicitat, les arts escèniques, la producció i gestió d’empreses del sector cultural o l’animació cultural i social.

La modalitat de ciències i tecnologia s’adreça a alumnes interessats per les ciències experimentals, les matemàtiques, els estudis relacionats amb continguts cientificosanitaris i el món dels processos tecnològics i dels materials, instruments, aparells i màquines que s’utilitzen en la producció de béns i serveis.

La modalitat d’humanitats i ciències socials s’adreça a alumnes amb inquietuds relacionades amb els estudis lingüístics i literaris, la filosofia, les manifestacions culturals, les ciències socials, jurídiques, polítiques i econòmiques, la gestió i administració pública, la comunicació, les relacions públiques, la publicitat, el turisme i altres serveis d’oci.

Una part d’aquestes hores es destina a la formació en un centre educatiu i una altra part a la formació pràctica en centres de treball. És teòric, només hi ha una matèria optativa per fer pràctiques, l’Estada a l’empresa.
Amb la superació d’un cicle formatiu de grau mitjà s’obté el títol de tècnic i amb la superació d’un de grau superior, el de tècnic superior, que et dona accés a la universitat sense fer les PAU o a un altre cicle formatiu. Amb el títol de batxiller es pot accedir :

  • a la universitat (un cop aprovades les proves d’accés);
  • a un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica, d’arts plàstiques i disseny;
  • a un cicle formatiu de grau superior d’ensenyaments esportius, si es tenen els requisits d’accés;
  • als ensenyaments superiors artístics (un cop superada una prova específica d’accés), i
  • al món laboral.

 

 

Test – qüestionari simple d’orientació estudis CFGM o BAT

Font: http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Preinscripció i matrícula per al curs 2019-2020

Preinscripció i matrícula per al curs 2019-2020

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya regula el procés de preinscripció i matrícula de l’alumnat als centres del Servei d’Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics.

  • Batxillerat
  • Formació professional de grau mitjà.
  • Programes de formació i inserció.
  • Altres opcions :
    • Formació professional de grau superior.
    • Arts plàstiques i disseny de grau mitjà.
    • Arts plàstiques i disseny de grau superior.
    • Ensenyaments esportius.
    • Educació d’adults.
    • Ensenyaments professionals de música i dansa.

Informació: http://queestudiar.gencat.cat/ca/preinscripcio/

Presentació de sol·licituds: del 14 al 21 de maig de 2019, ambdós inclosos

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

El document orientador

Segons la normativa actual , Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsicael l’article 33 parla del Consell orientador

1. El consell orientador és un document que orienta, acompanya i guia l’alumne o alumna de l’educació secundària obligatòria en el seu itinerari educatiu i que vetlla per la seva continuïtat formativa.

2. El consell orientador l’elabora l’equip docent al final de cada curs a partir de la informació continguda en el registre o full de seguiment intern, i conté informació sobre el grau d’assoliment de les competències corresponents i l’orientació sobre l’itinerari formatiu de l’alumne o alumna i, si escau, recomanacions i propostes de mesures i suports d’atenció educativa per al curs següent.

3. En els cursos de segon i quart de l’educació secundària obligatòria el consell orientador és un document oficial d’avaluació que forma part de l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna.

4. En finalitzar cada curs es lliura aquest document a l’alumne o alumna i al pare, mare o tutor o tutora legal conjuntament amb l’informe d’avaluació.

5. En aquells casos en què l’equip docent ho consideri adequat, el consell orientador de segon d’educació secundària obligatòria també ha d’incloure una proposta per a l’alumnat per continuar la seva formació a través d’un programa de diversificació curricular o, excepcionalment, un cicle formatiu de grau bàsic.

6. Així mateix, si l’equip docent considera adequat que un alumne o alumna en acabar tercer de l’educació secundària obligatòria continuï la seva formació a través d’un cicle formatiu de grau bàsic, ha d’elaborar una proposta justificada i fer-la constar en el consell orientador.

7. En finalitzar quart o si es finalitza l’escolaritat abans, el consell orientador s’ha de lliurar com a document oficial de l’avaluació amb el format que decideixi el centre. Ha d’incloure una proposta sobre les diferents opcions de continuïtat formativa, acadèmiques o professionals, que es considerin més convenients amb l’objectiu que tot l’alumnat s’orienti adequadament en el seu futur formatiu. En el cas que l’alumne o alumna no hagi assolit tots els nivells competencials s’ha d’incloure una proposta sobre les eines o recursos per poder assolir-los. En el cas de l’alumnat amb un pla de suport individualitzat, el consell orientador ha d’incloure un pla de transició als estudis postobligatoris.

Aquest document orientador ha de contenir els aspectes més rellevants de l’aprenentatge competencial de l’alumne al llarg de l’etapa educativa (competències i nivells de competència) i, a partir d’aquestes dades, ha de concretar l’orientació i la continuïtat per al seu projecte personal.

Per a donar a conèixer i compartir el contingut del document orientador, el tutor i, quan es consideri convenient l’orientador del centre, mantindrà una entrevista amb l’alumne i la família a fi de poder intercanviar la proposta que el centre fa de l’itinerari formatiu de l’alumne.

Aquest moment ha de ser planificat dins l’organització del centre i ha de tenir la finalitat de fer compartir, fer col·laborar i assessorar les famílies sobre la presa de decisió del seu fill.

Proposta de frases pel consell orientador per posar a l’acta final de l’Esfera:

Assoliment dels objectius i de les competències de curs 

  • Ha assolit les competències dels àmbits i matèries del curs. 
  • No ha assolit algunes de les competències dels àmbits i matèries del curs per  manca de coneixements previs.
  • No ha assolit algunes de les competències dels àmbits i matèries del curs per manca de treball personal

Hàbits de treball i mesures específiques d’atenció a la diversitat 

  • El seu sistema de treball és eficaç. 
  • Ha de perfeccionar la seva tècnica de treball per tal d’obtenir millors resultats. 
  • No té hàbit d’estudi diari, constant i sistemàtic. 
  • Alumne/a que ha tingut una adaptació metodològica. 
  • Alumne/a avaluat a partir d’un Pla Individualitzat. 

Recomanacions i/o proposta de l’equip docent pel curs vinent

  • Que continuï així. 
  • Es proposen activitats de reforç d’estiu. 
  • Fer una adaptació metodològica en la o les matèria/es de…………………… 
  • Es recomana un Pla Individualitzat. 
  • Repetició de curs.
  • Programa de diversificació curricular. (3r i 4t ESO) 
  • El seu itinerari formatiu està encara poc definit. Cal ajudar-lo en el procés de decisió.(3r i 4t  ESO) 
  • Es recomana fer estudis postobligatoris (cicles formatius o batxillerat).(4t ESO) 
  • Es recomana fer estudis postobligatoris (cicles formatius).(4t ESO)
  • Es recomana fer estudis postobligatoris (batxillerat).(4t ESO) 

Recursos antics:

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu, Recursos | 1 comentari

ESTUDIAR EL QUE M’AGRADA O ESTUDIAR EL QUE POT DONAR-ME UN TREBALL?

Vull triar uns estudis i, al mateix temps, una carrera professional que em farà gaudir. Com fer-ho?

  1. Coneix-te a tu mateix: Primer és tenir clar què aspectes valores en un treball, quin tipus d’activitats t’agrada, en quin ambient de treball et sentiràs més a gust, etc. És a dir, independentment de la carrera que escullis, quin tipus d’activitats t’agrada fer , on, en quines condicions, i amb qui?
  2. Conèixer les opcions que tens: una vegada que tinguis el perfil de carrera i de les feines que més us faran gaudir o tenir satisfacció, podeu començar a buscar carreres que encaixen en aquest perfil. Es tracta de buscar el major nombre d’opcions possibles, descobriràs moltes opcions que ni tan sols sabies que existien.
  3. Valora l’oferta i decideix: Ja amb la teva llista de possibles carreres a la mà, pots començar a valorar-les una per una. Pots quedar-te amb les 2 o 3 que més et convingui, i després investigar on és millor estudiar-les. Arribats aquí, prendre la decisió final serà molt més fàcil.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Planificació Orientació escolar 4t ESO

Recursos i materials per les xerrades d’orientació escolar 4t ESO

Sessions:

  1. El sistema educatiu. Quins estudis hi ha després de l’ESO?
  2. Diferència entre BAT i CFGM
  3. Qüestionari per escollir BAT o CFGM.
  4. Exemple de preinscripció batxillerat.
  5. Titulacions universitàries. Graus universitaris i notes de tall.
  6. Rànquing estudis cicles formatius.
  7. Inserció laboral
  8. Rànquing estudis universitaris. 
  9. Vídeo. Objectiu final: el món laboral i la recerca de feina. 
Publicat dins de Informació sistema educatiu, Recursos | Deixa un comentari