Detectar el/la nen/a amb TDAH
De manera senzilla i simple concretaré algunes característiques per etapes que no són exhaustives i que només tenen la pretensió de servir d’screening inicial per a descartar o bé per a retenir-les en la memòria i que se’ns encengui l’alarma quan a classe observem un comportament d’aquestes característiques. Aquella persona que sospiti d’un TDAH, caldrà que s’informi de totes les seves característiques abans de parlar-ne amb els pares.
EP
· Té moltes dificultats per parar atenció i per mantenir-la en el temps
· Són molt despistats, obliden sovint i es deixen les coses
· Qualsevol estímul els pot distreure del que estan fent
· Li costa escoltar, sobretot discursos llargs.
· Solen ser maldestres, s’entrebanquen, tenen poca coordinació o psicomotricitat fina…
· Li costa respectar els torns quan juga o quan participa en una conversa.
· No has acabat la pregunta que ja està responent.
· No para quiet, tota l’estona es mou, sense un objectiu concret.
· Inclòs quan està assegut, mou alguna part del cos.
· Sovint parlen molt, els costa estar callats.
ESO
· Continua la impulsivitat cognitiva i física.
· Ja no es percep la hiperactivitat motora, però ell es pot notar inquiet. Pot moure constantment mans i peus.
· És capaç de mantenir-se assegut, encara que li és difícil seguir atent durant tota una hora.
· Pot parlar en excés i tenir verborrea.
· Dificultats en les funcions executives: organització, planificació, flexibilitat cognitiva, i atenció i memòria.
· Dificultats en la noció i control del temps.
· Li costa autoregular-se i controlar la seva conducta, pel que pot tenir/produir problemes de convivència a l’escola i a casa.
· En definitiva, les mateixes característiques que quan eren petits, però amb menys hiperactivitat i més problemes de conductes de risc.
Hem de tenir en compte que les nenes tendeixen a ser menys hiperactives i més inatentes! Sovint, degut a aquestes característiques, passen inadvertides i no es detecten a temps.
Més informació:
Comentaris recents