Exp. Astronomia

Aquesta pàgina del bloc està dedicada exclusivament a segui el desenvolupament del projecte de treball que hem posat en marxa a la classe amb l’objectiu de refer l’exposició d’astronomia de l’escola. Anirem fent una mena de diari de com anem avançant. En ocasions escriuran uns i en ocasions altres. Mestres i alumnes.

inici1. Punt de partida

Primer l’Albert ens va dir que si volíem refer l’exposició d’astronomia per les Jornades de finals de febrer. Resulta que l’exposició està poc ordenada, té molta informació d’unes coses i poca d’altres, té massa informació i té coses antiquades o repetides.

2. Decisió

Per decidir si volíem acceptar l’encàrrec o no vam fer una petita discusió donant arguments a favor i en contra.

En contra:

-Si no acabavem d’ordenar l’exposició no ajudaríem a l’escola.

-No la podíem deixar a mitges ni fer-la sense gana.

A favor:

-Per nosaltres era l’última oportunitat de fer les jornades d’astronomia al cole.

-Tindríem la nota de la assignatura interdisciplinar.

-Ajudariem a l’escola.

-Si la fem nosaltres faria que la gent s’hi acostés i la mirés.

Finalment vam decidir que sí, que volíem fer el projecte de reelaboració de l’exposició.

fletxa

3. Organització equip

Després a la tarda ens va proposar que pensessim un nom pel grup. Llavors els delegats van portar un munt de cartells i carpetes que eren els que hem d’ordenar.

Cada grup amb el seu logotip haviade fer uns identificadors on posés cada un dels carrecs: portaveu,secretari/a,…. I per saber quin carrec li tocava cada dia a cada nen del grup vam fer una taula de càrrecs. Una de les coses que també vam haver de fer és una caixa, també amb el logotip per guardar tot el nostre material.

projecte2

4. Recerca de llibres

Per buscar informació per l’exposició vam consultar llibres, vam anar a la biblioteca de l’escola a buscar llibres i cada llibre que trobàvem feiem una fitxa, per tenir-los localitzats. Després ens vam emportar cadascú un llibre a casa per anar buscant informació

5. Estructura de l’exposició per equips

Vam pensar que seria bó decidir quin ordre i estructura tindria l’exposició si la comencèssim de zero i després ja col·locaríem el que tenim de l’exposició actual i afegiríem el que calgués. Cada equip va propossar un índex per l’exposició que l’expert de cada grup havia buscat i entre tots els del grup el van acabar de “retocar”. Ha resultat que tenim cinc propostes d’índex per l’exposició, algunes molt semblants, però altres no. Així que ara hem d’intentar fer una proposta única.

projecte16. Estructura definitiva

Una persona de cada equip va obtenir els índex de tots els equips i ara a cada equip hem pensat com ajuntar-ho tot per fer el millor índex i entre tots, al final hem triat aquest índex definitiu:

Índex

0. Astronomia

1. La Terra

2. Sistema Solar

3. Via Làctia

4. L’univers

5. Els descobriments

6. Viatges a l’espai

7. Preguntes i reptes pendents.

8. Literatura

Hem decidit començar pel més petit i cada cop més gran perquè hem pensat que podem fer com un coet que surt de la terra i es va allunyant cada cop més. Passa pels planetes i galàxies fins arribar als limits de l’univers. Pensem que així la exposició seria més interesant i s’entendria millor.

7. Repartiment de la feina

L ‘Albert ens va dir que ens tindriem que repertir la feina que sortiria a l’exposició i a cada grup li va tocar un apartat; la Via Lactea, el Sistema Solar,…

8. Recerca del material existent a l’exposició.

Cada grup ha agafat els panells de l’exposició antiga que es corresponen al seu apartat per trobar la informació útil.

9. Com continuem?

Amb això arribem a un punt en que necessitem investigar, fer un pas endavant i decidir quina informació posem a l’exposició. Tot i la quantitat de llibres (com costa llegir!!…) , de fotos i altres informacions no acabem de saber com triar per continuar. Decidim plantejar un qüestionari amb unes poques preguntes concretes per intentar que, durant aquest cap de setmana llarg, ens ajudin a casa a trobar respostes. O potser poguem saber d’algú que podem convidar a venir i explicar-nos coses.

Aquest és el qüestionari.

Quines informacions hauríem de trobar per continuar:

– Assessorament sobre el disseny de l’exposició.

Com es pot fer un logotip?

Com es trien els tipus de lletra?

Com triem els colors?

Com es decideix el tamany del text?

– Contingut sobre astronomia:

Què és l’astronomia?

Descobriments més importants

Què és el sistema solar?

Què passaria si no hi haguès gravetat?

Hi ha vida a altres planetes?

Per què hi ha oxigen a la terra?

L’univers és infinit?

10. El qüestionari

Avui hem comentat les respostes que tenim del qüestionari i hem aconseguit respondre que és l’astronomia, què és la gravetat i el que es coneix de vida a altres planetes. també hem parlat del que és un dissenyador gràfic i quina és la seva feina. Tot i així, no acabem de tenir tota la informació que necessitem i caldrà continuar treballant.

11. A l’ordinador

ord1Avui hem aprofitat que torna a funcionar la xarxa informàtica de l’escola per començar a passar a net els texts que ja tenim de l’exposició i les actes dels secretaris.

12. Comencem a acabar apartats

L’equip APD ha acabat el text del primer apartat de l’exposició que van decidir fer. Només cal el montatge definitiu quan s’hagi decidit el disseny de l’exposició. Mentre tant comencem a fer un altre apartat. Com tots els equips tenen avançat el seu primer apartat i han anat triant el material de l’exposició antiga que els hi correspon, hem trobat tota una sèrie de fotografies que no corresponen a cap dels apartats de l’índex decidit. Són fotos d’activitats fetes a les anteriors jornades d’astronomia a l’escola. Hem decidit fer un apartat especial per a aquest material i es titularà 15 anys d’astronomia al Montserrat ja que les primeres jornades van ser el 1995.

13. Un expert ens visita

Avui hem rebut la visita d’en Jaume, un professor d’institut amb un gran interès per l’astronomia i que el seu temps d’oci es dedica a fer observacions des de fa força anys. Poc a poc s’ha anat introduint en aquest apasionant món de l’astronomia i fent xerrades per escoles i centres culturals o de la tercera edat que el reclamen. Avui ha vingut a la classe per ajudar-nos a avançar amb el nostre projecte que la setmana passada li vam explicar en que consistia. Algunes de les coses que ens ha explicat i ens han cridat l’atenció: els telescopis que són molt grans, que tenen el vidre de fins a 5 metres de diàmetre, com la nostra clase de llarg. Tambe ens va aclarir alguns duptes que tenien com: si la via lactia era un quasar. Imatges de satel·lits artificials que flotan a l’espai i els noms com: l’sputknik

14.Després de la visita

Tots els grups van escriure el que el Jaume ens va dir i el que ens va resoldre, També, de les actes, hem passat a l’ordinador els papers en brut i ens hem asignart una altra feina. Hem penjat al mural de la classe les feines ja acabades i imprimides i ara estem fent cadascú de nosaltres una proposta de logo per a l’exposició.

15. Finalitzar la fase d’escriptura

Dijous ens visita un dissenyador gràfic per explicar-nos coses respecte a aquest aspecte de la nostra exposició. És per això que aquell dia hem de tenir acabats els text de tots els apartats de l’exposició. Cada grup s’ha repartit la feina a fer i hem quedat de portar-la acabada dijous 11 de febrer.

16. Greu crisi en el projecte

Avui dijous cap grup ha lliurat la seva feina tal i com havíem quedat. Jo, l’Albert, he exposat la meva decepció amb tots els i les alumnes per aquesta falta de responsabilitat que ens deixa, a 10 dies de la inauguració, sense exposició. Després d’expressar el meu “enfado” he demanat que trobessin una solució o del contrari hauria de comunicar al Josep que no hem pogut fer l’exposició.

francesc2Passat tot el matí, i després de rebre la visita d’en Francesc (el dissenyador gràfic) ningú ha fet cap proposta de solució perquè sembla ser que ningú de la classe ha parlat amb els altres al respecte ni ha mostrat interès per resoldre la situació de crisi.

Finalment a les dues he comunicat al Josep el nostre fracàs en el projecte d’intentar refer l’exposició. No m’esperava pas que arribaríem a aquesta situació. estava convençut que finalment ho aconseguiríem, però potser era massa optimista…

17. Salvem la sotragada

El Josep parla amb tot el grup i ens transmet la decepció pel fet que pensava que l’exposició anava endavant “viento en popa”. Explica que ha trobat a l’Albert molt decebut pel final traumàtic d’aquest projecte. Davant d’això, tota la classe es compromet a tenir acabats, per demà divendres, tots els texts que havíem d’haver portat avui.

A primera hora de divendres de carnaval expliquem aquest acord a l’Albert que accepta reconsiderar la seva decisió de deixar de banda el projecte donat el compromís de tots de efectivament acabar-lo a temps per les jornades d’astronomia. Llavors ell ens demana que ens agrupem per càrrecs: Secretaris amb secretaris, il·lustradors amb il·lustradors, etc. Un cop agrupats demana que cada grup es posi a treballar sobre cada un dels aspectes que va explicar en Francesc que s’havien de tenir en compte al fer una exposició. Els secretaris tenen la missió d’ajuntar la feina feta per tenir els texts definitius de tots els apartats de l’exposició.

18. Triem logotip i tipografialogoastro

Aprofitant que hem arribat de l’excursió una estona abans fem una votació per triar el logotip de l’exposició. Finalment triem un dibuix molt maco que va fer en Pablo. També triem una de les tipografies buscades l’altre dia per utilitzar-la en els títols. La idea és que només veure-la recordi a l’espai i totes les buscades ho fan. Aquí teniu el logo un cop passat d’esborrany a definitiu amb l’ajut de l’ordinador.

19. Un altre mal dia

Avui hem tornat a tenir un mal dia. Jo, l’Albert, he vingut abans de la meva hora a l’escola amb la idea que, per grups, els alumnes anessin sortint de la classe de música per poder imprimir de la forma definitiva que havíem decidit els textos finals. Em trobo que la promesa feta al Josep, 6 dies després, ha estat incomplerta i els grups no han fet la feina que havien dit que tenien feta. A sobre mentides! Perdem un dia quan només queden tres per inaugurar l’exposició. Molt mal rotllo.

expo1Tot i així plantejo que ara ja no estem a temps de llençar-ho tot per la finestra (encara que en puguem tenir ganes) i cal acabar l’exposició, de manera que a la tarda ens hi tornem a posar i aconseguim acabar un panell que ha de servir de model per a fer tots els altres. Abans de marxar he recordat a tothom el motiu d’estar tan enfadat, trist i decebut: demà farà una setmana del compromís de tenir tots els textos acabats i no els tenim. Els hi demano que treballin aquesta tarda a casa i acabin la feina per a poder ser més positius i constructius demà.

Què passarà demà? Sincerament m’agradaria moltíssim poder felicitar a la classe per haver estat capaços de corregir la situació i recuperar el temps perdut i sobretot el bon ambient de treball.

20. Queden dos dies

Avui hem arribat a l’escola i l’Albert ens ha dit que només faríem l’exposició, perquè entre avui i demà hem d’acabar-la. Definitivament acabat portem molt poca cosa pel mes i mig que portem treballant en aquest projecte. Així que tots i totes ens hem posat a la feina i hem fet moltes coses: acabar el coet de l’exposició, alguns panells, …

21. Dia D, hora H

Avui pel matí els grups de l’exposició han acabat els panells que els hi quedaven. Alguns no han acabat i l’Albert ha dit que si volíem podríem pujar a l’hora del menjador a acabar-ho però dinàvem els primers. A la tarda el grup APD s’ha quedat a classe fent el que li quedava. Ara hem pujat d’educació física i ens hem repartit la feina restant perquè ja és el dia D, hora H: el grup els estrellats han d’acabar els dos panells que els hi queden i el grup via làctia també han d’acabar tres panells. Desprès ens hem separat per càrrecs, els secretaris apuntem el que hem fet avui, els experts han anat a veure si el joc de preguntes de l’expoció és correcte o no, els il·lustradors estan fent uns cartells per convidar a la gent que vingui a l’exposició, els portaveus estan enganxant els panells a baix i així fins a l’últim minut.

21. L’exposició ja és història

Així és en dos sentits de la mateixa expressió:

Diem que una cosa ja història quan ja s’ha acabat, quan ha passat, quan ja no hi és i coses així, i realment les Jornades d’Astronomia amb la vostra exposició s’han acabat.

Però en aquest cas també ho podem dir perquè la vostra exposició ara ja forma part de la història del Montserrat i n’heu d’estar orgullosos i orgulloses.

En el mateix moment de finalitzar-la (el dia D, hora H) ja us vaig felicitar en directe i després us he transmès les felicitacions que m’han fet arribar altres mestres i també pares i ex-alumnes, però volia tancar la meva participació en aquesta pàgina del bloc deixant per escrit la meva felicitació per la feina individual i col·lectiva feta per arribar a acabar l’exposició. La feina feta per acabar-la a temps i complint els objectius, és adir, fent-la maca, complerta i adequada. Bé, FELICITATS.

Ara ens falta deixar constància de la feina feta i el seu procés amb un petit dossier de cadascú que a més d’un treball escolar, serà un record per a tothom. Ja en parlarem.

27 thoughts on “Exp. Astronomia

  1. Màriuss

    crec que tenim d’afanyar-nos perquè sinó malament

    ah i crec que auriem de fer un apartat que es digues tutoria i on posessim el ke femm

    no creus?????

    PD: no cal qe tenfedis tant a classe jjja…

  2. Albert

    Hola Màrius,

    Estic d’acord en tot el que dius.
    Cal que ens afanyem amb l’exposició, així que aquesta setmana a posar-se les piles!!
    Sobre l’apartat de tutoria, el que volgueu. És qüestió de si teniu ganer de escriure-hi i posar les cose que anem fent. Crear la pàgina és un moment.
    Sobre enfadar-se jo també crec que no caldria fer-ho tant, però suposo que és 50% de qui s’enfada i 50% de qui fa enfadar, no?

    Bé, fins demà. Bona nit.

  3. Màriuss

    Albert, crec que tens raó, però tots hi hem de possar de part nostre; NO??

    Ahh de k us disfraseu als profes??

  4. xènietta

    si teniu rao, som els millors d l’escola i gràcies al bloc podre ferel dosssier dde l’exposicó astronomia projecte de treball, perk fa taants diess k portem ffent això queya casi no menrrrrrrecordoo del k vam fer (:

  5. elena

    podrien haver ficat més fotos en aquest apartat i en el de home podrien haver ficat moltes fotos i no un video.

  6. elena

    heeeeeeeeeeee acabaaaaaaaat el dossieeeeeeeeeeeeeer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. Bernat

    Jo en el ordinador de casa tinc un worl que te poquisims apartats.

    I SI ENS FIXEM BE!

  8. NOELIA

    sí, això es veritat, esta molt bé aquest apartat a mi m’agrada molt!!!
    je,je,je!!!

  9. conxita

    Hola,
    he fet una primera visita al vostre treball. M’he quedat impressionada del munt de coses que heu fer i expliqueu. No he tingut temps de mirar.ho tot. Hi tornaré. També he vist que hi va haver un moment de gran crisi!!!!!

    Vosaltres no em coneixeu però jo a vosaltres una mica perquè l’Albert a vegades ens parla de vosaltres en unes trobades que fem de mestres.

    Veient el resultat sembla que val la pena l’esforç d’escriure les coses i de fer-les, encara que a vegades sigui pesat, oi?

  10. NOELIA

    HOLA A MI EL RESULTAT QUAN VAM ACAVAR L’EXPOSICIÓ HEM VA AGRADAR MOLT PERQUÉ LA JENT QUAN HO VEIA ELS AGRADAVA MOLT, I MIREU EL RESULTAT DE LA NOSTRA EXPOSICIÓ HA QUEDAT XULISSÍMA I AQUEST TREBALL HENS HA SERVIT PER ALGO:per treballar en equip, i per veure que no només savem fer coses de textos i tot aixó, si no que també podem fer una exposició AMB TOTES LES NOSTRES GANES!!!!
    I EL RESULTAT QUE ENS HA DONAT ESQUE TOTHOM ENS HA FELICITAT A TOTA LA CLASSE PEL NOSTRE TREBALL EN GRUP I EN (equip) JEJEJE!!
    BNO DEW HOS DEIXO M’EN VAIG adeu(dew)!!!!!!jejeje

  11. Bernat

    Es britat, a mi m’agradaria molt l’apartat de tutoria i axi si estem malalts podem parlar.

  12. AARON

    AARON

    Si us fixeu bé jo no hi surto en ninguna foto encara que si sortia seria el mès guapo

  13. Bernat

    aaron, pensa una miqueta si no surts seria perque trencaries l’ordinador, zas en toda la boca, britat ho mentira classe, no tenfadis aaron, era una broma 6èAveada (una paraula que esta en el diccionari “bernadito”) te el meu nom, i el nom de l’auto es diu Bernat, i si ens fixem be soc jo

  14. elena

    Es un bon record, magrada recordar aquells temps, jeje.
    Haveure si el de fem un mural ens surt igual de bé però semse entrebancs.

  15. Dj DAVE

    albert avui dia 2-6-010 he llegit la part 21 de l’expisicio d’astronomia i quina pena de que no el poguem fer una altra vegada per que ara penso que l’any que be m’anireb a l’institut adeeeeeeeeeeeuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *