Consells de Montaigne per a l’autoestima (3)

Why torment yourself with worries that are outside your control?

 

 

 

 

Unes de les preocupacions son els trastorns de la conducta alimentària.  Poden començar amb preocupacions amb el menjar i el pes, però són molt més que això. La gent amb trastorns de la conducta alimentària utilitza el menjar i el control del menjar en un intent de compensar els sentiments i emocions que d’altra manera són vistos com a insuportables. Per a alguns, la dieta, l’afartament i la purgació, poden començar com una forma de lluitar amb les emocions doloroses i per sentir-se amb el control de la seva pròpia vida. Però al final aquests comportaments perjudiquen la salut física i emocional (l’autoestima). I poden arribar a causar la mort. L’autoestima i l’acceptació de com som realment davant el mirall, seria la solució: Qui s’accepta tal i com és se sent satisfet amb el què la naturalesa li ha donat i el seu esperit suportarà els comentaris, burles i fins opinions destructives d’altres persones (sobretot en l’àmbit juvenil). Normalment apareixen en l’adolescència però pot aparèixer a qualsevol edat. Últimament apareix en edats molt joves.

Andrea Gutierrez

Delianny Mejia.

 

 

 

Publicat dins de 4 ESO, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Consells de Montaigne per a l’autoestima (2)

THE MAN WHO THINGS HE KNOWS, DOES NOT KNOW WHAT KNOWING IS.

L’Home no arribarà mai a saber tot de la vida i sempre li faltarà temps per aprendre més.

 

Judit Auró i Marc Vila

4rt-A

Publicat dins de 4 ESO, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Consells de Montaigne per a l’autoestima (1)

Do not be wiser than necessary, be wise with moderation

 

 

 

 

Hem triat aquestes imatges perquè la Lisa Simpson es molt intel·ligent i sàvia, i fa coses sàvies i amb moderació.

I el mono es un dels pocs animals que s’assemblen als humans i poden pensar i decidir les coses per alls mateixos i no actuen per instint. Són savis.

Nil Esteve Serra i Cristian Marcus

 

 

Publicat dins de 4 ESO, General | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Vertígen matemàtic

 

La columna de Jorge Wagensberg a Mètode.

Aquest article tracta del nombre Pi. Primer Wagensberg ens explica que hi ha infinits nombres racionals que tenen un nombre infinits de decimals però que sempre acaben repetint-se en seqüencies. Aquests nombres racionals es poden obtenir com a quocient de dos nombres sencers.

En canvi el nombre Pi és irracional, no hi ha cap seqüència dels seus decimals que es repeteixi contínuament i indefinidament. Per això podem dir que els decimals del nombre Pi són aleatoris i n’hi ha un nombre infinit. Si agafem aquesta idea de Wagensberg en els decimals del nombre Pi hi ha totes les seqüències possibles.

Segons Wagensberg qualsevol seqüència de números es pot trobar dins del nombre Pi. Per trobar aquestes seqüències hi ha cercadors de decimals del nombre Pi. En l’exemple següent podem observar on es troba la seqüencia de la meva data de naixement.

http://www.angio.net/pi/bigpi.cgi

 

 

 

Així establint un codi numèric per a cada una de les trentena lletres existents, podríem cercar qualsevol text, poema, conte, novel·la, partitura de música… que ja han estat escrits o que encara es tenen d’escriure.

Wagensberg conclou que es pot assumir que el futur de la humanitat és finit. Per tant els autors tan sols escriuen una cosa que ja ha estat escrita en una seqüència de números, només ho desenterren perquè la gent ho pugui llegir.

He agafat aquest text perquè em va semblar interesant i era una d’aquestes notícies que tothom se les llegeix perquè sembla impossible.

Des del meu punt de vista crec que aquest fet del número pi és veritat ja que si té infinits decimals això vol dir que hi ha infinites combinacions. Per tant aquest fet és fascinant ja que totes les cançons, textos, poemes, seqüencies dels gens… escrits i els que encara tenen de ser escrits estan dintre del nombre pi. Aquest fet ens explica la immensitat del nombre infinit. Tot i això es curiós que en el número pi hi estigui escrit tot. Això significa que els poetes, els musics els autors… solament treuen a la llum lo que ja està escrit, ho donen a conèixer.

L’article és pot trobar al següent enllaç d’interès: http://www.vilaweb.cat/noticia/3966065/20120103/vertigen-matematic.html

MARC SEGARRA (1BTX)

Publicat dins de 1 BTX, Notícies, Reflexions | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Anticampanya filosòfica de Nadal

El vestíbul de l’institut es va convertir pocs dies abans de les vacances de Nadal en un mur de Diògenes. Aquest personatge de l’antiga Grècia va fer esculpir en un mur del mercat del seu poble un seguit de frases d’Epicur per recordar als seus conciutadans que no era aquell el lloc per trobar la felicitat. Els alumnes de 4rt d’ESO B van intentar fer el mateix mitjançant anuncis antipublicitaris.

Publicat dins de 4 ESO, General, Notícies, Reflexions | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Cartes nàufragues

Algun lloc, 14 de Novembre de 2011

Estimat filòsof,

He fet una reflexió sobre el que és la felicitat i m’agradaria explicar-t’ho.

Felicitat en si poden ser moltes coses i per moltes raons i motius; podria ser felicitat per la família, felicitat pels amics, felicitat per estar enamorat, felicitat per haver ocorregut algun fet important, felicitat perquè t’ha passat alguna cosa bona, etc.

Així és com ho definiria un diccionari:

Estat d’ànim de qui se sent plenament satisfet o molt content : des que ha nascut el meu fill que sento una felicitat immensa alegria, joia, satisfacció “.

però jo ho definiria dient més ben dit que és un plaer per a un mateix, que fa que sentis satisfacció amb tu mateix i tinguis ganes de viure la vida com si no hi hagués un demà.

Quan sents que en aquest moment res ho pot espatllar, que ningú pot fer que deixis de ser feliç, que sembla que la vida és de color rosa i molt maca és quant hauràs experimentat què és la felicitat.

Jo crec que és el sentiment més maco que hi ha, sincerament, ja que et fa sentir bé a tu i a qualsevol persona, fa que sentis que ho pots fer absolutament tot, fa que et vegis una persona més agradable i millor ja que el teu rostre ho demostra. M’agradaria saber, i n’estic seguríssima, que tothom haurà pogut experimentar algun cop aquest sentiment tant satisfactori i maco que la vida ens ha ensenyat.

Espero que la meva carta t’hagi fet reflexionar amic i tu hi reflexionis una estoneta sobre aquesta carta.

Una salutació molt gran.

Un nàufrag

Laia Garriga (4 ESOB)


Londres, 20 de Desembre 2011

Estimat nàufrag,

Espero que estiguis bé. T’agraeixo que m’hagis escrit aquesta carta ja que parla de la felicitat, un dels meus temes preferits.

Estic totalment d’acord amb tu quan dius que la felicitat és un plaer. Tot i això tens que pensar que és un plaer, però sense dolor, ja que:

Pots tenir un plaer que després et porti dolor com per exemple menjar molts dolços i tenir plaer però després que et faci mal la panxa i tenir dolor. També poden haver dolors que et portin després plaer.

Per això la gent més sàvia és més feliç ja que abans de fer les coses pensa si tindran conseqüències doloroses.

Espero que tot això et serveixi per pensar i t’ajudi.

Espero veure’t aviat

Epicur

Denisa Picovici (4ESOB)

Publicat dins de 4 ESO, General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Cara a cara: el límit entre humans i animals.

Els humans i els animals són espècies d’allò més diferents, encara que els humans procedim dels animals, és obvi que tenim alguna cosa en comú, però és just per això que els humans hem evolucionat tant i ens hem diferenciat tant dels animals, perquè som una espècie diferent, la espècie humana.

Una de les principals diferències és el bipedisme: caminar amb dos peus, aquest fet suposa tenir les mans lliures, i tenir les mans lliures suposa tenir la mandíbula lliure, i això ens permet tindre la boca més petita i tenir més lloc al cap per al cervell.

La diferència on es dona més èmfasi vindria a ser el llenguatge, que defineix qualitativament tots els altres sistemes de comunicació animal, que ens fa que aprendre a parlar ens sigui tan natural com aprendre a caminar. El llenguatge té el do d’indicar allò que és bo o dolent, just o injust, el bé o el mal i altres qualitats morals que ens enriqueixen com a persones.

Una altra diferència notable seria que l’animal, contràriament que l’humà, neix amb uns instints innats, que, sigui quin sigui el seu ambient social sabrà realitzar. L’humà, en canvi, realitzarà unes aptituds naturals segons l’organització social en que es trobi.

Per exemple, un gos domèstic abandonat a una selva, sabria retrobar el seu instint animal i poder sobreviure, ja que aquell instint sempre l’ha comprès encara que no l’hagi dut a terme per l’ambient social en què es trobava abans. Un humà abandonat a la selva i després portat a la civilització seria molt difícil que pogués adaptar-se a la societat, perquè els seus instints no són innats, els va assimilant segons el seu hàbitat.

Per concloure, podríem dir que les semblances entre animals i humans són relativament poques i hi són perquè l’home prové de l’animal. Som una espècie més avançada i eficient, tot i que encara ens queda molt per millorar, perquè per exemple, només fem servir un 10% del nostre cervell…

Íngrid Barroso (1 BTX)

——————————————————————————————-

El do del llenguatge que tenim el humans i la nostra dependència a una societat, es per a mi, el límit entre els animals i les persones.
Molta gent podria considerar que el límit és l’expressió dels sentiments que tenim els humans; però d’una manera o altra els animals també expressen el que senten.

Els animals poden estar des de ben petits sols, enmig d’una ciutat, i sobreviure perfectament ja que porten l’instin de l’animal que són en els seus gens. En canvi, un humà si el deixéssim enmig d’un bosc no podria sobreviure a no ser que fos acollit per una família d’animals però tot i així, no desenvoluparia les capacitats d’un humà, sinó que desenvoluparia les capacitats de l’espècie animal que l’acolliria.

Per tant, els humans som dependents i necessitem a una societat i/o família perquè ens ensenyi a parlar, raonar i fer, característiques d’un humà.

Els animals i els éssers humans ens comuniquem emeten diferents sons que surten de la nostra cavitat bucal; fins aquí podríem dir que els dos som iguals. Però la diferència entre els dos es el do del llenguatge.

El do del llenguatge tracta en donar-li un significat a aquests sons que emetem per poder-nos comunicar. Per molt natural i basic que ens sembli, si no tenim una societat al nostre voltant que ens ensenyi a desenvolupar aquest llenguatge no podríem parlar i ens comunicaríem com els animals.

En conclusió, el do del llenguatge es un tret no hereditari i necessita una societat per poder-se desenvolupar, per tant, som 100% dependents.

 

Anna Vidal (1BTX)

Publicat dins de 1 BTX, Cara a cara, Reflexions | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Si la nostra recerca fos un mitjà de transport…

Recerca del dia 14 de desembre amb els alumnes de 1r ESO. Vam comparar la nostra recerca amb un mitjà de transport. Podria ser com…

  • Un carro, perquè anem poc a poc per buscar raons, analitzar,… (Eva)
  • Un coet que despega per explorar nous mons. (Albert)
  • Un formula 1 (una carrera) perquè aixequem el braç impacients esperant que ens donis la paraula. (Oriol N.)
  • Un camió, perquè hi caben moltes idees i les opinions de tots. (Oriol N.) (Jordi)
  • Un camió, perquè fa molt soroll. (Marc)
  • Un autobús que va per les parades a recollir les idees i després les reuneix per discutir-les. (Aida)
  • Un avió que vola molt amunt per veure les coses d’una altra manera, veure més coses. (Óscar)
  • Un patinet, perquè poc a poc en sabem més. (Júlia)
  • Un tractor, perquè entre tots anàvem sembrant idees cada cop millors i més el.laborades. (Marta M.)
  • Un tren, perquè a cada estació hem après una cosa nova. (Judit)
  • Una formigonera, perquè hem combinat moltes opinions, i al final n’ha sortit el ciment, que és la resposta correcta. (Marta A.)
  • Un vaixell on anem nevegant sense donar-nos-en compte. (Laura)
  • Un cotxe de carreres, perquè hem fet un debat i teníem opinions diferents. (Roxana)
  • Un taxi, perquè anem recollint i deixant idees. (Marc)
  • Una bicicleta, perquè mentre anem pedalant aprenem coses noves (Carla)

Alumnes de 1r ESO

Publicat dins de 1 ESO, General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Què entenc per filosofia?

Filosofia és amor per la veritat, per sobre de totes les coses inclús per sobre d’un mateix. Encara que la ciència també podem considerar que estima la veritat, té grans diferències amb la filosofia, com per exemple que la ciència estudia un camp de la realitat i en canvi la filosofia estudia la seva totalitat.

Potser quan et parlen de filosofia penses que és una assignatura que només parla de savis grecs que es passaven el dia fen preguntes, però quan comences a entendre qualsevol text escrit per Sòcrates, per exemple, te’n dones compte que tot això va mes enllà de l’antiga Grècia. Comences a pensar que fa molt temp s que fas filosofia i no que has començat a primer de batxillerat, perquè al llarg de tota la teva vida t’has anat fent preguntes sobre tot el que has anat veient; des de ben petit quan et preguntaves el perquè de totes les coses i no et conformaves amb la ignorància. Intentaves saber per què surt el sol, per què et deies així o si existia la màgia. I realment la filosofia no es res més que això, preguntes que ens fem els humans al llarg de la nostra vida sense poder evitar-ho, ja que som curiosos per naturalesa, i lluitem i investiguem per trobar una resposta.

A partir d’aquí, d’aquestes preguntes, han anat sorgint diferents branques dins de la filosofia fins arribar a tal punt que encara que no ho sembli la filosofia és a tot arreu i es present en la vida de tots nosaltres.

Anna Vidal (1r BTX)

 

 

Publicat dins de 1 BTX, General, Reflexions | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Saber i no saber

Avui dia 19 d’Octubre hem après a reflexionar nosaltres sols. També hem après a respectar a la persona que parla i el torn de paraula. Entre tots hem parlat i hem après de “tot allò que sabíem i que no sabíem”. Hem respòs totes les preguntes, tothom ha intervingut i hem après mes coses que els companys anaven dient i que nosaltres no sabíem. També hem llegit un petita historia que ens ha fet pensar i reflexionar, aleshores hem arribat a la conclusió que tothom al néixer sap fer alguna cosa sense que ningú li hagi ensenyat.

Judit Niubó (1r ESO)

Publicat dins de 1 ESO, Diaris, Reflexions | Etiquetat com a | Deixa un comentari