A les llars d’infants Públiques Municipals de Barberà, els infants tenen l’oportunitat de «jugar a disfressar-se» als racons de les disfresses, en diferents períodes del curs, en els racons de cuineta, castanyera, etc on hi ha diferents peces de roba amb les que poden deixar volar la seva imaginació i creativitat (sabates, barrets, mocadors, bufandes, faldilles, etc.). D’entre els personatges més típics estan els reis i les reines, llops, gats, pirates, policies, bombers, cuiners i cuineres, pares i mares, metges, personatges de contes…
Raconet de les disfresses de la Llar d’infants la Baldufa
El joc amb disfresses alimenta la creativitat, l’enginy, la imaginació i la projecció. Esdevé una eina molt important per assolir el concepte d’empatia en els infants perquè els ajuda a posar-se en la pell dels altres.
El fet de disfressar-se fa que es transformin i adquireixin una identitat diferent de la seva assumint el rol del personatge que els ve de gust encarnar. De vegades, la fusió entre el personatge i l’infant és tal que fins i tot els costa renunciar i tornar en si. Es tracta d’un joc molt ric en contingut en el qual, fins i tot passada una estopa d’haver-se tret la disfressa, continuen mantenint actituds dels personatges. Sovint, podem veure com els infants que interactuen amb els infants disfressats són capaços de comportar-se diferent davant d’aquest creient-se completament el personatge que en aquell moment tenen al davant.
Hi ha infants que gaudeixen disfressant-se a totes hores i que, fins i tot, són capaços d’anar-se’n a dormir disfressats. També hi ha d’altres però, que tenen dies i moments, que la idea de disfressar-se no els entusiasma tant o que ho fan però des de la seva intimitat i de forma discreta. Cadascú/una ha de seguir el seu propi ritme d’aprenentatge i desenvolupament i les persones adultes hem de respectar-ho sobretot en els períodes concrets com Carnestoltes en els que sembla gairebé obligatori haver-se de posar una disfressa. Cal entendre el fet de disfressar-se com quelcom que ha de fer-se des de les ganes d’un mateix/a i despertant emocions positives. Sent així, independentment del moment o període en el qual es vulgui fer, serà beneficiós pel creixement i desenvolupament de l’infant.
A continuació, us mostren diferents exemples dels múltiples beneficis que té que els infants juguin a disfressar-se i adquireixin papers diferents d’ells i d’elles mateixos/xes:
– La identificació del cos i les seves parts mitjançant el desenvolupament de la identificació, la precisió, la concreció, etc.
– L’estimulació de la imaginació i de la creativitat. Mentre busquen complements que els acompanyin per fer del personatge escollit es van posant en el paper d’aquest i desenvolupant la seva imaginació i creativitat.
– Es millora la comunicació verbal i la no verbal. A través de les disfresses, els infants posen en pràctica el seu llenguatge i expressions i també la comunicació no verbal a través de la postura corporal, gestos,etc..
– L’expressió d’emocions i sentiments. Quan es posen a interpretar a un personatge, són més capaços/esses d’expressar amb claredat emocions que, de vegades, en ells o elles mateixes no són capaços de transmetre. Sovint, mitjançant la identitat d’un altre, l’infant pot expressar amb més facilitat les seves pors i les seves preocupacions.
– La millora de les habilitats socials. Sovint, sobretot a les llars, els infants es disfressen plegats entomant rols i creant històries en comú. Això els fa créixer en habilitats socials i millora les relacions amb els altres.
– La pràctica i adquisició de més autonomia a l’hora de vestir-se, desvestir-se, cordar, a botonar, etc a la vegada que van posant en pràctica la psicomotricitat fina.
– El desenvolupament de l’empatia. Com ja us hem comentat i indicat en el títol d’aquest article, les disfresses són una eina perfecta per desenvolupar l’empatia i aprendre a posar-se en el joc dels altres. Quan l’infant interpreta un paper que no és el de la seva persona, ha de plantejar-se els sentiments i pensaments d’aquell personatge prenent decisions sobre la personalitat d’aquest. Això posa en pràctica l’empatia i ajuda a desenvolupar-la de manera eficient.
Mostres de diversos complements per disfressar-se
Així doncs, volem animar-vos que construïu amb els vostres fills i/o filles, un petit racó de disfresses des del qual, a part d’assegurar-vos un moment de joc, riures i diversió, podreu posar en pràctica, gairebé sense adonar-vos, tots aquests aprenentatges convertint-vos i transformant-vos en el personatge que us vingui de gust ser.
No és necessari disposar de disfresses com a tal sinó que podeu busca d’entre els objectes i elements que tingueu per casa: maquillatges, davantal, bufandes, qualsevol tela, una tovallola, corbata, camises, barrets, ulleres…
Estem segures que passareu una estona ben divertida deixant anat la imaginació de tota la família.
Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dimecres famílies!
Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa
o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès
NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/