L’experimentació a través de la manipulació i investigació de l’infant

Descobrir és conèixer alguna cosa que no es coneix. Conèixer és més que mirar i observar, és a dir, implica un procés. Per conèixer necessitem tenir una experiència pròpia.

Els infants mostren gran curiositat per descobrir el seu entorn, per això és important que des de ben petits potenciem el seu esperit investigador, a través de propostes educatives que activin el joc, la curiositat i la disposició innata a experimentar, per tal que visquin processos de descoberta, de creativitat i d’aprenentatge significatiu.

L’experimentació els permet manipular i explorar diferents tipus de materials, observar els efectes de les seves accions i treure’n conclusions.

Des de la llar considerem molt important proporcionar espais d’experimentació i manipulació de manera lliure i espontània. Així les criatures poden vivenciar i endinsar-se en la seva experiència, tot investigant a través dels seus sentits i de tots els materials proposats i treure’n les seves conclusions.

Aquesta proposta contempla utilitzar materials inespecífics i naturals, com ara: la sorra, la sal, el pa ratllat, arròs (tenyit o no amb colorant alimentari) pell mandarina trinxada… combinat amb petxines, taps suro, pinyes, pedres, branques… Tot utilitzant estris i recipients: embuts, coladors, pots de diferents mides, culleres i cullerots, pinces…

“Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.

L’infant cada cop es torna més hàbil, cada cop aprèn més coses sobre els objectes que l’envolten, sobre les dimensions, formes i qualitats. Però sobretot perfecciona les seves competències aprenent a estar atent als resultats dels seus actes; és a dir, aprèn a aprendre. Éva Kalló 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *