Per a tu…
Coincidint amb les commemoracions del 8 de Març i recordant la importància que té lluitar pel dret de les dones a la nostra societat, us volem informar com a través de la coeducació ho portem a la pràctica, totes les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès.
L’objectiu de la coeducació és que totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa, perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i cal que tothom vetlli perquè així sigui, tan de la cura d’un/a mateix/a, com de la resta de criatures i dels materials.
Què ens hem plantejat?
- El llenguatge que fem servir: Proposem fer servir mots col·lectius que incloguin a tothom i on tothom se senti reconegut, i proposem parlar per exemple de famílies, infants o criatures i tothom, enlloc de pares, nens o tots.
- Les imatges que hi ha a la llar: En les imatges volem mostrar com desenvolupen les seves capacitats els infants, els seus valors, els hàbits d’autonomia, emocions i relacions que es viuen a la llar, el joc, la cura…
- Els contes: És un recurs on els infants descobreixen el món que els envolta, aportant imatges i llenguatge carregats de significat, valors, formes de relació, hàbits de convivència… Aquests continguts són referents molt importants amb què comptaran per construir la seva identitat i la seva manera de relacionar-se.
Encara avui dia, sovint podem observar la transmissió d’aquests estereotips i rols de gènere a les il·lustracions i narracions. És per això que s’ha de fer una bona selecció d’aquests contes, on es prioritza la transmissió de valors com l’estima, l’empatia, el respecte, la llibertat, la diversitat, la solidaritat i el coratge.
Us facilitem un enllaç amb un gran recull de contes coeducatius i en igualtat de gènere que us seran molt útils:
https://diarieducacio.cat/26-contes-per-celebrar-amb-la-canalla-el-dia-internacional-de-les-dones/
- Les cançons de la llar les analitzem i valorem eliminar del nostre repertori les que tenen contingut sexista i adaptem d’altres per fer-les més coeducatives.
- Els espais i materials a les aules i al pati: Tenint en compte que a les aules ja tenim una diversitat de joc coeducatiu distribuit per racons de joc, ens focalitzem amb l’espai exterior per atendre a les necessitats dels infants i potenciar en ells moments de cura:
No distribuir el joc mogut al centre del pati.
Crear diversitat de joc.
Alguns dies oferir jocs moguts (motos, cotxes..) i d’altres no.
Potenciar la cura cap a l’espai exterior i la seva vida (plantes), cuidant-lo (regant, plantant…).
Promoure material inespecífic (naturals i nobles).
- La relació amb les famílies: La llar té una visió àmplia i acull a tota la diversitat de models de família que existeixen en el món, entenent-la com totes les persones o persona que té cura de l´infant en el seu camí de la vida personal. És necessari trobar la balança per poder transmetre com a equip a la família els punts de vista coeducatius, que es donen amb molts detalls del dia a dia a la llar.
Empoderem-nos!!!