Día internacional de les dones 8 de març

Per a tu…

Coincidint amb les commemoracions del 8 de Març i recordant la importància que té lluitar pel dret de les dones a la nostra societat, us volem informar com a través de la coeducació ho portem a la pràctica, totes les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès.

L’objectiu de la coeducació és que totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa, perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i cal que tothom vetlli perquè així sigui, tan de la cura d’un/a mateix/a, com de la resta de criatures i dels materials.

Què ens hem plantejat?

  • El llenguatge que fem servir: Proposem fer servir mots col·lectius que incloguin a tothom i on tothom se senti reconegut, i proposem parlar per exemple de famílies, infants o criatures i tothom, enlloc de pares, nens o tots.
  • Les imatges que hi ha a la llar: En les imatges volem mostrar com desenvolupen les seves capacitats els infants, els seus valors, els hàbits d’autonomia, emocions i relacions que es viuen a la llar, el joc, la cura…
  • Els contes: És un recurs on els infants descobreixen el món que els envolta, aportant imatges i llenguatge carregats de significat, valors, formes de relació, hàbits de convivència… Aquests continguts són referents molt importants amb què comptaran per construir la seva identitat i la seva manera de relacionar-se.

Encara avui dia, sovint podem obser­var la transmissió d’aquests estereotips i rols de gènere a les il·lustracions i narracions. És per això que s’ha de fer una bona selecció d’aquests contes, on es prioritza la transmissió de valors com l’estima, l’empatia, el respecte, la llibertat, la diversitat, la solidaritat i el coratge.

Us facilitem un enllaç amb un gran recull de contes coeducatius i en igualtat de gènere que us seran molt útils:

https://diarieducacio.cat/26-contes-per-celebrar-amb-la-canalla-el-dia-internacional-de-les-dones/

  • Les cançons de la llar les analitzem i valorem eliminar del nostre repertori les que tenen contingut sexista i adaptem d’altres per fer-les més coeducatives.
  • Els espais i materials a les aules i al pati: Tenint en compte que a les aules ja tenim una diversitat de joc coeducatiu distribuit per racons de joc, ens focalitzem amb l’espai exterior per atendre a les necessitats dels infants i potenciar en ells moments de cura:

No distribuir el joc mogut al centre del pati.

Crear diversitat de joc.

Alguns dies oferir jocs moguts (motos, cotxes..) i d’altres no.

Potenciar la cura cap a l’espai exterior i la seva vida (plantes), cuidant-lo (regant, plantant…).

Promoure material inespecífic (naturals i nobles).

  • La relació amb les famílies: La llar té una visió àmplia i acull a tota la diversitat de models de família que existeixen en el món, entenent-la com totes les persones o persona que té cura de l´infant en el seu camí de la vida personal. És necessari trobar la balança per poder transmetre com a equip a la família els punts de vista coeducatius, que es donen amb molts detalls del dia a dia a la llar.

Empoderem-nos!!!

Un temps nadalenc!!!

Benvolgudes famílies,

El darrer dia vam poder trobar-nos totes juntes per donar la benvinguda al temps nadalenc que venen aquests dies….. Un temps que a la llar hem pogut celebrar amb els infants l’arribada del nostre Tió, l’arribada de les cançons i danses nadalenques i, vam poder fer possible, l’arribada de la festa amb totes vosaltres, on vam poder gaudir i estar-hi presents per desitjar-vos Bones Festes!!!

Ara venen uns dies on podrem compartir moltes experiències amb la família i, sobretot, viure-ho amb alegria i dolçor. Us animem a gaudir-ho al màxim, perquè d’aquí uns dies ja ens tornarem a trobar, compartint moltes més.

Us adjuntem alguna fotografia d’aquest moment que ens fa molt goig compartir-ho, perquè realment, som una Comunitat Educativa amb una essència especial, de cura, de valor i, sobretot, de poder créixer com a personetes de manera irrepetible!!!

Us desitgem molt bones Festes i una molt Bona Entrada de l’any 2020!!!!!!

(Mil gràcies a les persones que ho heu fet possible)

La creació de vincles

L’entrada a la llar d’infants suposa obrir-se a noves experiències i per a l’infant és una ampliació del seu àmbit més familiar.

Això no s’aconsegueix d’un dia per l’altre i per això és necessària una adaptació. Aquesta es pot considerar com un procés amb identitat pròpia, tot apropant-nos a cada criatura, respectant el seu sentiment i acompanyant-la en cada moment.

És necessari propiciar un clima acollidor que faciliti que l’infant i la seva família es sentin còmodes i confortables en aquest espai.

Mica en mica, es crea aquest vincle afectiu amb les educadores de la llar.

Gràcies a aquest vincle creat, els infants es troben segurs per descobrir l’entorn, el qual propiciem perquè sigui el més natural possible, confortable i ric en possibilitats. A partir d’aquí comencen les primeres relacions tot compartint un joc comú.

Com deia Francesco Tonucci (pensador, psicopedagog i dibuixant italià defensor de la infància i de la “ciutat dels infants”):

“Jugar per a un infant és la possibilitat de retallar un tros de món i manipular-lo, sol o acompanyat amb amics i amigues, sabent que a on no pot arribar ho pot inventar”. Així defineix el joc,  a través del joc lliure, que és la vertadera necessitat de l’infant i així ho vivenciem a la llar:

Per a l’entorn familiar superar aquest període d’adaptació és un repte i un garbuix d’emocions. I també necessita un espai i un temps per establir i crear aquest vincle amb les educadores referents.

La trobada de famílies és ideal per consolidar aquest vincle amb l’equip educatiu de la llar, tot intercanviant experiències, vivències, punts de vista, conèixer més a fons el dia a dia dels infants, els projectes… I per a sensibilitzar-nos amb aquests i poder entendre millor el món que els envolta i les seves relacions, una dinàmica és la millor eina, on es pot vivenciar en primera persona el que senten i posar-li paraules.

Per tot aquest temps compartit us volem agrair, la paciència i confiança que heu invertit per a que això sigui possible.

 

Un fins aviat amb dolçor!!!!

Famílies,

En aquest moment és complicat descriure tot el que hem viscut durant tot aquest curs.

Hem compartit molts moments preciosos, hem viscut l´evolució dels vostres fills i filles, hem acompanyat les vostres necessitats i interessos tot el que hem pogut.

Ens hem enriquit, nosaltres, vosaltres i els vostres menuts i menudes amb tots els instants que hem tingut la sort de VIURE AMB PLAER.

Només dir, de part de tot el nostre equip, que quan pensem amb vosaltres ens batega el cor.

Moltes gràcies per la confiança, les vostres reflexions i, sobretot, les estones que hem passat respectant-nos, cuidant-nos i convivint d´una manera POSITIVA.

Només desitjar-vos que tingueu molt bon estiu!!!!!

 

Equip docent de la llar d´infants Pública Muncipal el Bosquet.

Experiència a l´Espai de Trobada Multisensorial

Famílies,

Com ja sabeu, fa unes setmanes que el grup de grans del Bosquet anem a l´Espai de Trobada Multisensorial a la llar d´infants Pública Municipal Rodona.

És un espai inclusiu d´acompanyament pedagògic i de trobada, on s’afavoreix la confiança, la seguretat i l’autonomia de cada infant tot sent flexibles i adaptant-nos a les seves necessitats.

Es fan servir elements tecnològics d’última tecnologia oferint estímuls diferents, controlables i regulables per a cada infant i així, cadascú pugui interactuar lliurement mitjançant els sentits.

Durant totes les sessions que hem anat participant, els infants han gaudit moltíssim i han après, mitjançant la seva acció, amb els diferents elements que ens podem trobar.

 

Aquest espai compta amb un projector d’imatge i so amb el qual podem crear i representar llocs o situacions reals i significatives pels infants.

Una fibra òptica, que capta l’atenció de cada nena i nen amb l’enfoc de llum tan intensa que té.

Un puff transformable i vibroacústic que vibra segons la intensitat de la música i ho notem, tot sentant-nos a sobre.

El tub de bombolles, el qual dirigim segons els nostre interès, tot canviant-lo de color o fent més o menys bombolles.

La taula de llum, on experimentem amb material ben divers, tot creant un món imaginari.

Uns cubs lluminosos que canvien de color quan es van girant.

El tub i material fluorescent creant un ambient ultraviolat, fent que veiem les coses d’uns colors més intensos.

I un gronxador amb el qual podem experimentar diferents sensacions.

Els infants de la llar ja gaudeixen d’aquest gran descobriment. Es realitzen sessions seguint una metodologia concreta amb grups reduïts de 8 infants.

Aquí teniu una petita mostra visual dels nostres moments a l´espai

perquè podeu gaudir amb la mirada!!!

L’experimentació a través de la manipulació i investigació de l’infant

Descobrir és conèixer alguna cosa que no es coneix. Conèixer és més que mirar i observar, és a dir, implica un procés. Per conèixer necessitem tenir una experiència pròpia.

Els infants mostren gran curiositat per descobrir el seu entorn, per això és important que des de ben petits potenciem el seu esperit investigador, a través de propostes educatives que activin el joc, la curiositat i la disposició innata a experimentar, per tal que visquin processos de descoberta, de creativitat i d’aprenentatge significatiu.

L’experimentació els permet manipular i explorar diferents tipus de materials, observar els efectes de les seves accions i treure’n conclusions.

Des de la llar considerem molt important proporcionar espais d’experimentació i manipulació de manera lliure i espontània. Així les criatures poden vivenciar i endinsar-se en la seva experiència, tot investigant a través dels seus sentits i de tots els materials proposats i treure’n les seves conclusions.

Aquesta proposta contempla utilitzar materials inespecífics i naturals, com ara: la sorra, la sal, el pa ratllat, arròs (tenyit o no amb colorant alimentari) pell mandarina trinxada… combinat amb petxines, taps suro, pinyes, pedres, branques… Tot utilitzant estris i recipients: embuts, coladors, pots de diferents mides, culleres i cullerots, pinces…

“Els infants amb la sorra absorbeixen moltes sensibilitats que els queden per sempre en forma de tendresa a les seves mans” Ute Strub.

L’infant cada cop es torna més hàbil, cada cop aprèn més coses sobre els objectes que l’envolten, sobre les dimensions, formes i qualitats. Però sobretot perfecciona les seves competències aprenent a estar atent als resultats dels seus actes; és a dir, aprèn a aprendre. Éva Kalló 

El valor de les petites coses i la vida quotidiana

La vida quotidiana a la llar d’infants engloba totes aquelles situacions relaciones amb el joc, l’alimentació, la higiene, el descans, la cura, les relacions, l’expressió motriu…
Això dia rere dia es converteix en una manera de fer o rutina, ja que es repeteix en un mateix espai i freqüència de temps.

Aquests moments de vida quotidiana són essencials per al desenvolupament autònom dels infants. Ells són els protagonistes de la seva pròpia acció i, per tant, són ells els que marquen el ritme del seu procés vital. Un infant autònom i capaç, que ha arribat per ell mateix allà on desitjava arribar, serà un infant creatiu.

Des de la llar s’acompanyen aquests processos tot respectant els interessos de cada infant, deixant que es desenvolupin al màxim d’una manera autònoma, les seves capacitats. Acompanyar és escoltar i donar temps. Per això, procurem crear una atmosfera tranquil·la i agradable on, les persones adultes, oferim un espai acollidor de relacions afectives i estables.

“La vida és senzillament una col·lecció de petites vides,

i cada una d’elles dura un dia.”

Expressem les emocions amb accions tot fent PSICOMOTRICITAT

La psicomotricitat és aquella que actua en la globalitat de la persona. Aquesta té com a objectiu promoure l’expressió de totes les possibilitats motrius, emocionals, cognitives i relacionals de l’infant.
Oferim a les criatures la possibilitat de relacionar-se i expressar-se a través de l’acció i el moviment, d’una manera lliure. El més important, és que facilita la bona relació de l’infant amb sí mateix, amb el material al seu abast, amb els altres, amb l’espai i amb el temps.

COM HO FEM?
A partir d’una dinàmica vivencial relacional basada en la pràctica psicomotriu de Bernard Aucouturier.
Organitzant els diferents espais i materials de la sala d’usos mútiples i tot fent servir uns rituals.

L’ESPAI ESTÀ CLASSIFICAT:
Espai tou: Facilita les relacions corporals properes. També permet un moviment plaent, més impulsiu i menys controlat com llançar-se enrere o endavant sense fer-se mal, intentar fer tombarelles…
Espai dur: Facilita el fet de cercar les pròpies possibilitats motores.
Espai simbòlic: Relacional, creatiu, imaginatiu, fantasmàtic…

psico-016 psico-017 dscn5433

ELS RITUALS I MOMENTS PER A L’EXPRESSIÓ MOTRIU:
Ritual d’entrada:
Els infants es treuen les sabates (es posen els mitjons antilliscants) i les deixen sempre en el mateix lloc, a sobre d’un banc de fusta i aleshores l’educadora explica allò que es trobaran a continuació. És el moment per donar consignes i/o normes (principalment les que tenen a veure amb la cura de si mateix i la dels altres).

psico-015
Després cantem una cançó, comptem fins a tres i comencem!

Els pollets…

psico-042

dscn0196 dscn0201 dscn0202

psico-067

psico-052 psico-065

pollets-011 pollets-012 pollets-014 pollets-015 pollets-016 pollets-020 pollets-021 pollets-025 pollets-034

 

 

 

 

 

Els cavalls…

psico-002 psico-008 psico-010 psico-013 psico-024 psico-026 psico-031 psico-037 psico-051 psico-061 psico-063 psico-076 psico-082 psico-086 psico-091

 

 

 

 

 

dscn5430 dscn5435 dscn5440

Ritual de sortida:
Una vegada hem recollit la sala i el material, els infants busquen les seves sabates, se les posen i parlem de la sessió (com ens ho hem passat, a què hem jugat…) i finalitzem la sessió.