CRP: BANC DE RECURSOS DE “LA LECTURA FONT DE PLAER I DE CONEIXEMENT”

PROPOSTES DIDÀCTIQUES

  • 10 anys de vida, 10 anys de projectes. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2012), elaborada per Beatriu Tortosa i Rosa Mengual a partir de la lectura de textos de Pasqual Alapont, Mercè Viana, Anna Ballester i Pep Castellano  (Educació primària).

  • 50 lectures. Document elaborat pel grup de treball de l’A.M. Rosa Sensat “Lectura: pressió o passió”, coordinat per Jaume Centelles i Josep Francesc Delgado (Educació infantil, primària i secundària).

  • Au, llegim! Guies per a la lectura activa de llibres en llengua catalana de l’edu-365.com (Educació primària).

  • Biblionet. Guia interactiva de literatura catalana per a alumnes de secundària elaborada per Lluís Rius (Educació secundària).

  • Callejeros literarios. Projecte col·laboratiu en llengua castellana que consisteix en la creació d’una guia que permeti realitzar una passejada literària pels carrers del poble o ciutat de l’alumnat.

  • Cistella de rovellons. 43 llibres de literatura juvenil de Josep Vallverdú. Treball fet per un grup de docents de Lleida en reconeixement explícit a la tasca literària de Josep Vallverdú. Conté suggeriments didàctics sobre les obres.

  • ¿Cómo dar sentido a la lectura del Quijote en secundaria?. Una propuesta para leer a los clásicos. Proposta de lectura dramatitzada de textos del Quijote que van dur a terme alumnes i professors de l’IES Iturralde de Madrid.

  • El contador d’històries. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2008), elaborada per Anna Ballester a partir de la lectura del conte de Teresa Broseta (Educació primària).

  • El fill del sabater. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2007), elaborada per Anna Ballester a partir de la lectura del conte d’Enric Lluch (Educació primària).

  • El gust per la lectura. Dossiers didàctics de les lectures proposades al seminari «El gust per la lectura» (Educació primària i secundària).

  • El Periòdico a l’escola. Activitat promoguda per El Periòdico de Catalunya, dirigida a tots els centres de secundària de Catalunya que permet conèixer de més a prop la professió de periodista i tot el que comporta l’elaboració d’un diari (Educació secundària).

  • Els entra-i-surts de Brossa. Poemes d’aquest autor amb interaccions per jugar i aprendre (Educació secundària).

  • Entra al món de Coraline. Projecte col·laboratiu, al voltant de competències transversals, adreçat a l’alumnat de cicle superior de primària i 1r i 2n de secundària.

  • Entrena’t per llegir. Projecte d’entrenament lector per treballar individualment des de casa o des de l’escola atenent als diferents ritmes d’aprenentatge (edu-365.com).

  • Fondo lector. És un programa de desenvolupament de la lectura comprensiva dirigit a l’alumnat que es troba en ple procés de l’aprenentatge lector (Educació primària).

  • Guies de lectura. Propostes d’activitats d’obres dels autors i autores que formen part dels Itineraris de Lectura que promou la Institució de les Lletres Catalanes (Educació infantil, primària i secundària).

  • Guies del pla lector. Propostes d’activitats d’algunes lectures del catàleg de l’editorial La Galera (Educació primària i secundària).

  • La literatura, més que llibres. Espai web pensat per servir de suport a les classes de literatura de 3r i 4t d’ESO, elaborat per Maria del Mar Garcia Vilanova (Educació secundària).

  • La paret de les auques. Espai d’Internet de l’IES Pius Font i Quer de Manresa dedicat a les auques sobre diferents autors o temes de Llengua i Literatura Catalana (Educació primària i secundària).

  • La revolta de Fort Pistraus. Edició digital de la novel·la de Miquel Ribas Figueras, adreçada al públic juvenil. Té una periodicitat mensual i és distribució lliure.

  • La xiqueta de les històries. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2009), elaborada per Anna Ballester a partir de la lectura del conte de Francesc Gisbert (Educació primària).

  • Lectura. Recursos educatius sobre competència lectora recollits per l’Instituto de Tecnologías Educativas del Ministerio de Educación (Educació infantil, primària i secundària).

  • Lectoescritura Adaptada (LEA). Conjunt de vint-i-tres aplicacions multimèdia, elaborades per Juan García Moreno, destinades a facilitar l’aprenentatge, semidirigit i/o autònom, de les competències lectores bàsiques en llengua castellana (Educació infantil, primària i secundària).

  • Leer la interculturalidad. Proposta que estableix connexions entre la interculturalitat, la literatura i l’educació literària, elaborada pel Grupo de Investigación Lazarillo en col·laboració amb la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (Educació secundària).

  • Llegim tradició, fem cultura. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2011), elaborada per Josep A. Fluixà i Rosa Mengual a partir de la lectura de dos poemes d’elogi a la lectura i la literatura de Fina Girbés i M. Dolors Pellicer (2n i 3r cicle d’Educació primària i 1r cicle d’Educació secundària).

  • Llegir per a il·luminar la imaginació. Unitat didàctica per commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil (2010), elaborada per Anna Ballester, Josep Antoni Fluixà, Enric Lluch i Rosa Mengual a partir de la lectura de l’elogi d’Agustín Fernández Paz (Educació primària).

  • Llegir per escriure. Quinze propostes per a educació primària per ajudar els infants en el seu procés com a escriptors, fruit del treball del grup «La lectura: passió o pressió?» durant el curs 2009-2010.

  • Materials per a la lectura. Propostes per incentivar el gust per la lectura fetes per l’editorial Barcanova (Educació infantil, primària i secundària).

  • Propostes de lectures. Recomanades al web edu-365.com (Educació secundària).

  • Què llegeixes? Producció de la Institució de les Lletres Catalanes del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació que té com a objectiu la creació d’un espai de trobada i comunicació entre lectors.

  • Receptes d’animació lectora. Consells per a despertar el gust per la lectura, criteris per a escollir un bon llibre, com organitzar els llibres a casa…

  • ¡Voy a leer! Guies per a la lectura activa de llibres en llengua castellana de l’edu-365.com (Educació primària).

  • Xim i Xesca. Programa d’animació a la lectura que mesura la comprensió lectora dels nens i nenes de 6 a 12 anys.

About Monti Mestres

Aquest bloc pretén ser una eina útil en especial per als Tutors de les Aules d'Acollida, així com per als Coordinadors Lingüístics dels centres, tant de primària, com de secundària. S'hi penjaran les novetats bibliogràfiques: manuals, llibres de text, DVD, pàgines Web, etc que puguin ser susceptibles de ser emprades a les Aules d'Acollida per al docent o per als alumnes; així mateix també s'informarà d'aquelles activitats, conferències, cursos, etc. que es facin a Sant Boi a través de les Biblioteques, del Consorci de Normalització Lingüística, de la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament, etc i de qualsevol altre esdeveniment relacionat amb la llengua, la interculturalitat i/o la cohesió social que pugui repercuti en benefici de la tasca docent a les Aules d'Acollida i també a la resta de l'alumnat dels centres. D'altra banda, el bloc també vol ser un element d'interconnexió del diferents professionals docents dels centres de Sant Boi que estan directament implicats en aquesta temàtica. De tal manera, que a través de`l lloc web podran fer comentaris al diferents articles que s'hi pengen, així com participar en el forum, o bé penjar unitats didàctiques o activitats fetes que puguin ser interessants per compartir amb la resta de companys.
This entry was posted in AULA ORDINÀRIA, IMPULS A LA LECTURA I BLOCS SOBRE LA LECTURA, LLENGUA CATALANA, RECURSOS. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *