ASSIGNATURA DE MODALITAT 1r BATXILLERAT HUMANÍSTIC
La literatura universal té com a finalitat ampliar la formació literària i humanística de l’alumnat, adquirida durant les etapes educatives anteriors i en les matèries comunes de llengua i literatura del batxillerat. L’objecte d’estudi de la matèria és el discurs literari i pren com a base la lectura d’obres o de fragments representatius. Per mitjà de la literatura es pretén que l’alumnat aprofundeixi en la seva visió del món i l’ampliï.
Materials
No usarem llibre de text.
Franz Kafka , La Metamorfosi ( llegirem i comentarem aquesta novel·la)
Antologia de fragments d’obres de teatre i/o novel·les d’autors representatius de diferents èpoques ( Romeu i Julieta de W. Shakespeare, Madame Bovary de Flaubert etc.) que proporcionarà la professora.
Ús de les eines TIC per a l’elaboració i la comunicació del coneixement.
Objectius
1.Llegir fragments senceres proposats en relació amb els temes del programa amb els quals aproximar-nos a diferents temes i tòpics universals de la literatura.. La lectura serà tant individual com en veu alta, a una velocitat adequada i d’acord amb les regles de prosòdia (puntuació i entonació)
- Assolir la comprensió significativa dels fets literaturitzats i usar fonts bibliogràfiques adequades per a l’estudi de la literatura.
- Treballar aspectes bàsics de la literatura ( gèneres, estils, tòpics, recursos…)
- Detectar les dificultats lèxiques dels textos i fer un bon ús del diccionari per a resoldre-les.
- Llegir la novel·la proposada ( de vegades individualment i algun cop a classe)
- Treballar el resum de l’argument i la recensió.
- Estudiar els caràcters dels personatges.
- Treballar altres aspectes bàsics per a l’estudi literari d’una novel·la ( tema, punt de vista narratiu, temps, espai, estructura)
- Comparar la novel·la amb la versió cinematogràfica.
- Debatre oralment les diferents opinions dels i les alumnes ( treballar l’argumentació)
Continguts
- Els orígens de la literatura d’Occident.
- Literatura medieval.
- Del segle XVI al segle XVIII. El segle de les llums.
- El segle XIX. El romanticisme. El realisme.
- El segle XX. Els nous enfocaments de la literatura i les transformacions dels gèneres literaris.
Activitats
– Comprensió dels textos llegits. Formulació de preguntes. ( individual)
– Resolució de problemes que puguin plantejar. ( col·lectiva)
– Contextualització de les lectures a partir dels coneixements previs dels
alumnes i ampliació de la professora ( col·lectiva i individual)
– Treball d’aspectes de teoria a partir d’explicacions professora, recerca a
Internet … ( individual)
– Presa d’apunts ( individual)
– Visionat de versions cinematogràfiques d’algunes de les lectures.
– Debats orals ( col·lectiva)
Criteris d’avaluació
Coneixements adquirits demostrats als exàmens ( 50%) Es farà un examen per avaluació.
Participació i actitud envers l’assignatura ( 50%)
La realització dels treballs en el termini fixat és condició sine qua non per a poder-se presentar als exàmens. Caldrà fer-ne un, pel cap baix, per a cada avaluació.
Tant als exàmens com als treballs es tindrà en compte tant la correcció formal ( presentació, cal·ligrafia si són manuscrits, ortografia, puntuació i sintaxi) com el contingut ( aspectes literaris estudiats que hi reflectiran)
La recuperació és per avaluacions.