Què ens mostren les imatges?

Avui dia, les imatges són una font molt important que ens serveix per transmetre un missatge o una idea universal sobre un tema molt parlat.

En aquest article faré un recull de les imatges esmentades en l’article de la revista ”El Punt Avui” titulat La libido de centaures i realitzat per Mireia Rosich.

A partir del article mencionat anteriorment, nosaltres vam treballar amb una sèrie de qüestions plantejades a un article d’aquest mateix bloc, Dones en mans dels centaures, les quals més endavant serviren per elaborar aquest article.

El meu objectiu serà il·lustrar-vos sobre diferents referències artístiques que apareixen esmentades a l’article.

  • Començarem per la imatge principal que veiem només obrir l’article.
http://d1abj31dnwl5uq.cloudfront.net/imatges/54/01/alta/780_0008_5401025_d6e92cdb15fce6becf136aa17c792e7e.jpg
‘Hèrcules, Deianira i el centaure Nessos’ realitzada per José Garnelo i Alda. Aquest quadre està ubicat a l’acadèmia de Belles Arts de San Fernando de Madrid. Obra realitzada el 1888.  [ Font: J.Garneló Museo de Prado ]

En aquesta imatge podem observar una dona mig despullada abraçada per un centaure a la riba d’un riu; al fons veiem un altre home amb un arc.

Si per curiositat no sabeu què o qui és un centaure podeu informar-vos fent un ‘clic’ sobre la mateixa paraula.

Així doncs, podem identificar-hi diversos personatges de la mitologia grega. Com a principal personatge que caldria destacar podria ser el centaure Nessos, fill de Ixió i Néfele, és un dels centaures més importants de la mitologia. Al seu costat apareix una dona mig despullada, la qual podem identificar amb Deianira; al fons hi ha un altre personatge important, que podria ser Hèracles per l’arc que portà a la mà.

Llavors quin seria el tema principal aquest quadre?

Ja d’entrada ens podem adonar que es tracta de la representació d’un mite clàssic, ja que apareix un centaure, típic de la mitologia greco-llatina. Aquesta perfecta combinació dóna peu al mite que s’exposa en l’article anteriorment mencionat, concretament en el moment en què Hèrcules acaba de disparar al centaure que volia violar la seva esposa Deianira.

José Garnelo i Alda  fou un pintor valencià dels mitjans del segles XVIII i XIX. Les seves obres estan sempre plenes pels estils pictòrics de diferents èpoques, fet que li serveix per crear una composició amb color i moviment, però a diferencia de tot això, sempre pretén destacar el naturalisme dins del seus quadres.

Pel que fa a aquesta obra i a les formes estètiques aplicades, podem observar un clar contrast de colors clars amb obscurs, tècnica pictòrica denominada ‘clarobscur’, que consisteix a utilitzar un contrast de colors per donar més importància a l’objecte que es vol destacar, tècnica molt utilitzada en el cinquecentoA través d’aquesta tècnica utilitzada, José Garnelo pretén destacar Deianira, ja que aquesta és la figura important tant del mite com del quadre. Amb aquesta representació, aquest personatge femení pròpiament vol  simbolitzar la puresa o la innocència en contrast amb el Centaure Nessos i la naturalesa salvatge  que es presenta al seu voltant, que representa allò salvatge i violent.

Pel que fa a la resta dels personatges,  podem adonar-nos que tant la dona, Deianira, com el centaure, Nessos, són els que tenen més importància, per davant home representat al fons d’aquest quadre, que està en un segon pla força allunyat. Per a aquest personatge, que hem identificat abans amb Hèracles, l’autor fa servir colors neutres per barrejar-ho amb la naturalesa del fons del quadre, ja que no vol centrar l’atenció en ell.

El Partenó (del grec antic Πάρθενος -Verge-) és un temple consagrat a la deessa grega Atena Pàrtenos, a qui el poble d’Atenes considera la seva protectora. Va ser construït al segle V aC i és el monument més antic dels ubicats a l’Acròpoli d’Atenes. Els seus arquitectes foren Ictinos i Cal·lícrates, amb la direcció artística de Fídies.

Mètopa 31 del costat sud del Partenó. Lapita lluitant contra un centaure. Museu Britànic de Londres. [Font: Wikimedia]

El tret més característic de l’arquitectura i la decoració del temple és el fris que envoltava les parets exteriors de l’entaulament. El fris baix relleu, tallat in situ, està datat entre el 442 aC-438 aC. El motiu de la lluita dels centaures i els lapites es troba concretament a les metopes del vessant sud del fris exterior.

  • Tercera representació artística: l‘escultura de marbre de Giambologna (1599) 
“Hèrcules i el centaure Nessos”, obra de Giambologna realitzada el 1599. Aquesta obra esta situada en la Piazza della Signoria (Florència, Itàlia) [ Font: Wikipedia ]

Jean de Boulogne conegut millor per el seu pseudònim de Giambologna, fou un escultor francès molt actiu a Itàlia, exactament a la Florència del segle XVI. Una de les seves obres escultòriques més important és Rapte de les sabines (1583) que també esta situada en la mateixa Piazza della Signoria de Folrència. 

En la nostra escultura de marbre veiem els dos personatges importants del mite esmentat. En aquesta, Giambologna vol destacar amb el màxim detall possible la lluita que hi ha entre Hèrcules i el centaure Nessos.

És clara la diferència amb la primera representació, la pintura de José Garnelo, ja que en aquella els personatges més importants eren Deianira i el centaure, en canvi Giambologna prioritza la lluita que hi ha entre els dos personatges masculins centrals del mite.

  • L’ultima representació mencionada: Deianira d’Evelyn Morgan (1878) 
“Deianira” d’Evelyn Morgan (1878), col·lecció privada. [Font: Wikipedia]

Evelyn Morgan, autora d’aquesta representació pictòrica fou una pintora anglesa prerrafaelita del segle XIX. La temàtica de les seves obres s’inscriu plenament en la pintura prerrafaelita. Es una de las poques dones artistes d’aquest moviment. En les seves obres destaca el predomini del dibuix, la línia recta i uns colors suaus i càlids; i en totes les seves obres hi són presents el tema mitològic, el folklore o les llegendes populars. Presenta traços de gran delicadesa i es fixa en el mínim detall per a les seves representacions.

Pel que fa a aquesta obra, veiem una Deianira amb una vista molt perduda, penedida, pel que podem deduir que es troba al final del mite, quan Deianira  ha donat la capa a Hèrcules, tot provocant-li funestes conseqüències.

Com a conclusió podem deduir que las tres imatges són una representació del mite, a partir de diferents representacions artístiques, amb el màxim detall possible. El que ens mostra que a partir d’unes simples imatges podem deduir tota una història completa. ja sigui d’un mite o d’una explicació que més endavant ens serveix per a la nostra educación.

Us proposo que feu com Mireia Rosich i busqueu d’altres representacions artístiques al voltant d’aquest mite o, si més no, on apareguin els personatges esmentats. Al comentari, deixeu l’enllaç de la imatge i feu-ne una breu explicació com les que he fet jo mateixa. Atenció, no podeu repetir-ne una que ja aparegui en un comentari anterior!

I per acabar, aquí us deixo aquesta cançó que esmenta Mireia Rosich en el seu article per la referència que fa al “cavall alat”. Espero que us agradi.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FBg0u4GI1B4[/youtube]

Maria Popovich

7 pensaments a “Què ens mostren les imatges?”

  1. Χαίρετε!

    El quadre de José Garnelo Alda (1866-1944) tracta sobre el patiment de Deianira en ésser reptada pel centaure Nesos. Aquest va ésser, en el seu dia, un element renovador, ja que, al llarg la història, la dona ha restat supeditada a la figura masculina i, fins i tot, ha arribat a ser considerada un objecte més al servei de l’home. L’art sol ser un reflex de la realitat social i, en conseqüència, si la societat és masclista, l’art donarà més importància a les figures masculines que a les femenines. El fet que Garnelo Alda decidís fixar l’atenció en Deianira i no en la disputa que per ella mantenien Hèracles i el centaure Nesos és conseqüència de la inclinació que Garnelo Alda sentia cap al naturalisme, moviment artístic, literari i cultural força vinculat al feminisme i que se centrava en els aspectes més sòrdids de la realitat quotidiana per denunciar-los (per exemple, doña Emilia Pardo Bazán). Els naturalistes opinaven que el primer pas per millorar la societat era posar l’atenció en els seus problemes i desigualtats.

    La [[http://www.perseus.tufts.edu/Herakles/deianira.html|imatge]] que he enllaçat correspon a un vas ceràmic circular (un plat o una cílix) en el qual es representa el rapte de Deianira, amb tots els personatges implicats: aquesta, l’heroi Hèracles i el centaure Nesos.

    Els personatges apareixen representats en blanc sobre fons negre. L’escena té una sanefa, que indica que l’escena és humana.
    Aquesta imatge mostra Nesos com al reptador de Deianira, que desitja romandre al costat d’Hèracles.
    La següent representació artística correspon a un vas ceràmic de figures negres (en aquest cas, negres sobre fons vermell). S’hi representa Deianira mirant Hèracles, el seu estimat, que està a punt de clavar un cop amb la punta de l’espasa al centaure Nesos. La pintura data del segle VI a.C.

    Deianira és una[[http://www.theoi.com/Georgikos/KentaurosNessos.html|http://www.theoi.com/Georgikos/KentaurosNessos.html]] dona segrestada, humiliada, que no és propietària del propi destí. El clam de Deianira és un al·legat implícit a favor de la llibertat de la dona i la igualtat entre ambdós sexes.
    Que trist que avui, més de 2500 anys del sorgiment de la civilització grega, nosaltres continuem sentint notícies d’esclavitzacions de dones, d’assassinats, violència masclista… Tots aquests fets ens demostren que no estem tan avançats com crèiem, que, de l’antiguitat a actualment, no hem canviat tant. Moltes de les xacres socials, al cap de tant temps, continuen essent les mateixes o similars. No podem abaixar la guàrdia si volem una societat més justa i equitativa.

    Χαίρετε!

    1. Està molt bé la reflexió final que fas al teu comentari, Pau!
      T’he de recordar, com t’ha passat d’altres vegades, que els enllaços no es posen com a l’entorn wiki. Tal com els has posat, no són actius. D’altra banda n’he provat algun, copiant-lo i no porta a la imatge, sinó al lloc web on apareix.
      Quan parles de la “següent imatge” a què et refereixes?
      Compte, perquè “repte” és diferent de “rapte”.

  2. Χαίρετε!

    -La temàtica d’aquest quadre la trobaríem dins del mateix mite d’Hèracles. Concretament, observem el moment en què el centaure Nessos vol assetjar a Deianira, i ella a través dels seus crits, alerta a Hèracles de que alguna cosa està succeint.

    -http://www.museunacional.cat/ca/colleccio/el-rapte-de-deianira-pel-centaure-nessos/damia-campeny/010410-000
    Aquí veiem una escultura on Deianira està asseguda al llom de Nessos per poder travessar el riu.

    -http://huertasalama-orientacion.blogspot.com.es/2015/09/mitos-heracles-se-convierte-en-inmortal_23.html
    En aquest quadre, d’ Antonio del Pollaiolo, es veu representat el moment en el qual Hèracles vol llançar una fletxa per matar-lo.

  3. Χαίρετε!
    El quadre de José Garnelo Alda (1866-1944) tracta el moment en que Heracles dispara una fletxa al centaure Nessos, que vol assetjar la seva dona Deianira.

    http://www.museunacional.cat/ca/colleccio/el-rapte-de-deianira-pel-centaure-nessos/damia-campeny/010410-000
    L’escultura “El rapte de Deianira pel centaure Nessos” de Damià Campeny mostra a Deianira sobre el centaure Nessos.

    Molt bon article Maria, m’ha semblat molt interessant!

    1. Paula, has repetit la mateixa imatge que la Raquel i a l’article deia clarament: “Atenció, no podeu repetir-ne una que ja aparegui en un comentari anterior!”
      Busca’n una altra!

Respon a Teresa Devesa i Monclús Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *