Origens, característiques i cronologia de l’alfabet estrusc.
[slideshare id=3293482&doc=alfabetetrusc-100227122813-phpapp01]
Origens, característiques i cronologia de l’alfabet estrusc.
[slideshare id=3293482&doc=alfabetetrusc-100227122813-phpapp01]
Origens, característiques i cronologia de l’alfabet grec.
[slideshare id=3293399&doc=alfabetgrec-100227121844-phpapp02]
Breu resum de l’alfabet primitiu i característiques.
[slideshare id=3263780&doc=origensdelescripturaalfabtica-100224053424-phpapp02]
La nit dels vidres trencats (en alemany, Reichspogromnacht, Reichskristallnacht o Novemberpogrome) va ser un pogrom ocorregut a Alemanya i Àustria durant la nit del 9 al 10 de novembre de 1938. Va ser dirigit contra ciutadans jueus a tot el país i és per a molts observadors el pas previ cap a l’inici del Holocausto.
Les SS van arrestar milers de jueus a Alemanya i també van destrossar els seus comerços. Més de 50 jueus van ser assassinats en aquella nit.
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Rz31ziGqj7E" width="640" height="480" wmode="transparent" /]
La Segona Guerra Mundial va començar l’1 de setembre de 1939, amb la invasió alemanya a Polònia, i va acabar el 2 de setembre de 1945, amb la rendició del Japó davant els Estats Units. Entremig, sis anys de dura guerra, més que qualsevol altra, la més sagnant de la història de la humanitat.
La Segona Guerra Mundial va superar en tot la Primera: no només en durada, sinó també en països participants, en mobilització de soldats, en escenaris afectats, en la intensitat dels combats, en la capacitat destructora de l’armament utilitzat, en el nombre de morts, en pèrdues materials, en els efectes econòmics, polítics i morals…
Va ser la primera guerra d’autèntic abast mundial ja que va afectar, directament o indirecta, els cinc continents. Es va combatre a quatre continents (menys a Amèrica) i a tots els oceans. Hi participaren 72 països, es van mobilitzar 110 milions d’homes i hi va haver uns 60 milions de morts.
En la guerra es van posar en pràctica noves estratègies militars i es va utilitzar un armament cada vegada més sofisticat i amb més capacitat destructiva. L’aparició de les grans unitats blindades (els tancs de combat), la utilització dels submarins, dels portaavions, dels míssils antiaeris, del radar, de l’aviació com a recurs habitual per a transportar tropes i per a bomdardejar la població civil i, finalment, la bomba atòmica, van fer d’aquest conflicte una veritable demostració de què la humanitat es podia autodestruir. I es que des de llavors, hom sap que una hipotètica Tercera Guerra Mundial seria el final de tot. La capacitat destructora de l’home va fer-se evident més que mai.
I tot va començar per la política agressiva i expansionista de les potències feixistes, les anomenades Potències de l’Eix (Alemanya, Itàlia i el Japó), a la que respongueren els Aliats ( la Gran Bretanya, França, l’URSS i els Estats Units).
En la primera fase de la guerra, fins al final del 1941, Alemanya i els seus aliats van aconseguir triomfs tan espectaculars que tot semblava que el món quedaria sota un nou ordre feixista; de fet, bona part d’Europa va caure sota el domini nazi. Al desembre de 1941 hi ha un fet clau en la guerra: un Japó ambiciós ataca la base naval nord-americana de Pearl Harbor, al Pacífic, i els Estats Units, fins llavors neutrals, decideixen entrar en la guerra. La participació dels americans va cambiar la sort dels aliats. A partir de llavors, les forces s’anaren equilibrant fins a arribar a la victòria definitiva dels aliats, que van fer valer la seva superioritat material.
Pel que fa a les conseqüències de la guerra, cal parlar dels greus efectes econòmics, polítics i morals, molts d’ells impossible de quantificar: desplaçaments forçats de poblacions senceres, desaparicions íntegres de ciutats sota els efectes dels bombardeigs, genocidi dels jueus, etc. Els escenaris més castigats per la guerra foren el nord de la Xina, el Japó i Europa.
La victòria dels aliats va significar la caiguda del feixisme i el triomf de la democràcia.
A partir de llavors es va imposar un nou ordenament polític a nivell mundial, que aviat es trencà amb l’aparició de nous conflictes entre les dues grans potències, els EUA i l’URSS, que lideraren dos blocs de països, enfrontats en la llarga i perillosa “Guerra Freda”. El món havia aconseguit la pau, però no la pau definitiva. El feixisme havia estat abatut, però la democràcia liberal i el comunisme s’entestaren en fer prevaldre el seu sistema respectiu i imposar-lo arreu, a costa del que fos.
La humanitat seguia essent humana, seguia repetint errors.
En el darrer terç del segle XIX, el desenvolupament del capitalisme en el context de la segona revolució industrial va originar un gran creixement econòmic i demogràfic en la major part dels estats europeus, i també als Estats Units i el Japó.
Per diverses causes, les potències industrials van iniciar una cursa frenètica per a conquerir territoris, que palesava tant les limitacions del seu propi desenvolupament econòmic, com les ambicions de poder i les rivalitats internacionals per aconseguir l’hegemonia mundial. Entre 1870 i 1914, van protagonitzar l’era de l’imperialisme, període caracteritzat per l’explotació sistemàtica de territoris dominats políticament i econòmicament.
L’imperialisme va significar el repartiment d’Àfrica i de bona part d’Àsia i Oceania entre les grans potències europees, encapçalades per la Gran Bretanya i França, encara que també van intervenir-hi els Estats Units i el Japó.
L’expansió colonial va originar profundes transformacions en les societats indígenes i tensions i conflictes internacionals entre les potències imperialistes. El resultat de tot plegat fou l’esclat de la Primera Guerra Mundial. Per als pobles colonitzats, l’època sota domini estranger va sentar les bases del subdesenvolupament en què es van trobar, i es troben encara, amb la descolonització. És per això que l’imperialisme és un fenomen clau per a entendre el món actual.
Els murs son les superfícies verticals que limiten o divideixen l’espai arquitectònic; la seva funció principal es de tancament, però es freqüent que facin també funció de suport de l’estructura de les cobertes.
Cadascuna de les dues superfícies, interior i exterior, d’un mur es diu parament del mur, i el seu aspecte final depèn del tipus i disposició del material amb què està construït (l’aparell), de l’articulació o forma de combinar els diferents elements arquitectònics presents (obertures, motllures, ares, columnes) i, en el seu cas, del revestiment (pintura, etc.).
Segons la forma i la disposició dels materials, els murs poden ser de diferents tipus:
–Isòdom: aparell de carreus regulars que deixa visible la cara llarga. Es diu pseudoisòdom quan alternen filades de carreus de diferent mida.
–De través, quan els carreus o maons es disposen deixant visible la cara curta.
–L’aparell diatònic, l’anglès i el roma, son diferents formes de combinar la disposició deis carreus de llarg i de través.
–L’aparell d’espiga o d’espina de peix i l’aparell reticular son formes de disposar els materials sense formar filades paral·leles al terra.
–Mur ciclopi es el que està format per grans blocs irregulars de pedra.
–Mur de maçoneria, quan el material de construcció son pedres petites i irregulars unides per un material aglutinant (fang, morter, ciment). Quan només s’utilitza la pedra, el maó o la fusta per consolidar un mur fet de calç i sorra pastades amb palla i aigua es parla de tapiada o mur de tapia.
La pintura al fresc
És la tècnica més usual en la pintura mural. Requereix una adequada preparació del mur, amb diverses capes d’arrebossat, i es pinta damunt de la capa superficial de l’emblanquinat quan encara està humit. No es pot rectificar. Primer es fa un dibuix preparatori, la sinòpia, que permet fixar els contorns i marcar les jornades en què es realitzarà l’obra.
De vegades, per tal d’evitar els problemes d’haver de treballar ràpidament i amb poc marge per a la correcció d’errors, es recorre a la tècnica anomenada del fresc-sec que aplica la pintura a la paret gairebé seca i remata l’obra amb colors barrejats amb aigua de calç.
La pintura al tremp
Tècnica molt antiga que ja utilitzaren els egipcis per la pintura sobre mur; a l’Edat Mitjana es va utilitzar sovint per la pintura sobre fusta. Els grans mestres del Trecento van perfeccionar la tècnica, tot utilitzant com aglutinant el rovell d’ou barrejat amb coles. Quan la pintura està seca, convé protegir-la amb una capa de vernís.
De vegades, el tremp s’afegia a la pintura al fresc, tot creant una tècnica mixta. Una variant del tremp és l’encàustica, que aglutina els pigments amb cera d’abella. Aquesta tècnica dóna un acabat brillant i molt resistent a la humitat.
La pintura a l’oli
Tècnica pictòrica en la qual l’aglutinant dels colors és un oli d’origen vegetal i que s’adapta bé a qualsevol tipus de suport. Els pintors flamencs del segle XV van popularitzar el seu ús en la pintura sobre fusta. Els gran mestres de la pintura veneciana del segle XVI generalitzaren el seu ús sobre el llenç fixat en bastidor de fusta. Des de llavors, la pintura a l’oli ha esdevingut la tècnica més emprada en la pintura de cavallet fins al segle XX.
La qualitat i la bona conservació de la pintura a l’oli depèn de la qualitat dels pigments i de l’aglutinant, del suport i de la imprimació o capa base que s’aplica abans de començar a pintar.
Aquesta tècnica torna el color més mòrbid, més dolç i delicat i propicia unions i esfumats més fàcils, ja que mentre es treballa els colors es fonen i s’uneixen els uns amb els altes amb més facilitat.
Altres tècniques
Quan el suport és el paper, les tècniques més adients són l’aquarel·la el gouache (o aiguada) i el pastel. Les dos primeres utilitzen l’aigua i la goma aràbiga com aglutinant, mentre que la tercera utilitza pigments en pols diluïts en goma aràbiga en forma de barretes compactes mitjançant les quals el color s’aplica directament sobre el paper. Durant molt de temps s’han considerat tècniques menors, però grans figures de l’art modern com Turner o Kandinsky han realitzat obres important amb aquarel•la.
A partir de mitjans del segle XX es comença a utilitzar la pintura acrílica que és flexible, seca ràpidament i resisteix bé els agents atmosfèrics: expressionisme abstracte (signe de modernitat).
Algunes tendències com l’art matèric i artistes creen Superficies pastoses mitjançant l’addicció de diferents elements a la pintura.
El collage
A partir de 1912, Picasso i Braque enganxaven al llenç papers de diari o acolorits. El collage fou una de les grans aportacions de les avantguardes de començament del segle XX i obre la porta a l’experimentació amb els valors tàctils i les textures, tot introduint-hi al quadre fragments de realitat enlloc de representar-la.
El gravat
No és una tècnica pictòrica, és un mitjà d’expressió gràfica que permet obtenir una tirada en sèrie limitada d’una mateixa obra. Bàsicament consisteix a crear sobre una planxa de fusta (xilografia), pedra (litografia) o metall (calcografia, aiguafort) un model que després s’entintarà per tal de passar-lo al paper.