PAUTA PER A L’ANÀLISI D’UNA OBRA ARTÍSTICA

PAUTA PER A L’ANÀLISI D’UNA OBRA ARQUITECTÒNICA

1.Dades generals de l’obra

1.1. Identificació: nom (si en té), tipus d’edifici (església, ajuntament, teatre, palau …) i emplaçament.

1.2. Si l’autor es conegut, mereix una breu referència biogràfica.

1.3. Dates de construcció i dades de l’època que puguin ajudar a la comprensió de l’obra.

1.4. Estat actual de l’edifici. Modificacions, ampliacions, restauracions.

2. Anàlisi formal

2.1. Organització de l’espai: estudi de la planta.

2.2. Materials i sistema constructiu: arquitravat/voltat, suports, cobertes, etc.

2.3. L’espai exterior: distribució deis volums, façanes, relació amb l’entorn urbá.

3. Elements decoratius

3.1. Anàlisi estilística i significació de l’edifici.

3.2. Elements formals que es poden considerar definitoris de l’estil.

3.3. Funció de l’edifici i la seva relació amb la forma.

3.4. Elements simbòlics en la distribució de l’espai, la decoració, el lloc on s’ ubica, etc.

3.5. Relació amb la cultura de l’època i la personalitat de l’autor o de qui encarregà l’obra.

4. Valoració i conclusió

Situar l’obra en el conjunt de la Historia de l’Art. Establir possibles influencies o relacions formals o de significat amb d’altres obres conegudes. Importància de l’obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d’un estil o època de la Historia de l’Art o com una obra menor.

PAUTA PER A L’ANÀLISI D’UNA OBRA ESCULTÒRICA

1. Dades generals de l’obra

1.1. Identificació: títol, autor, datació i lloc on es troba actualment.

1.2. Si l’autor es conegut, mereix una breu referència biogràfica.

1.3. Descripció breu en tres aspectes:

1.3.1. Escultura de volum rodó o relleu

1.3.2. Material: mides, tècnica, etc.

1.3.3. Tipologia (figura aïllada o grup, funerària, religiosa, commemorativa, etc.) i primera aproximació a allò que hi ha representat.

1.4. Estat de conservació.

2. Anàlisi formal i estilística

2.1. La tècnica: talla, modelat, fosa o altres tècniques.

2.2. La composició

2.2.1. Repòs/moviment: recursos emprats.

2.2.2. Espai i volum. Relació amb el context arquitectònic o urbanístic

2.2.3. Si es tracta d’un relleu, anàlisi dels recursos específics: perspectiva, diferents plans del relleu, etc.

2.3. Acabat: policromia, llum, textures, etc.

2.4. Elements formals que permeten identificar l’obra amb un estil, època o autor. Influències o relacions formals amb altres obres.

3. Anàlisis significativa

3.1. Descripció dels elements iconogràfics que hi ha representats.

3.2. Interpretació iconologia: què significa allò que hi ha representat en relació amb la persona o institució que va encarregar l’obra, amb el context sociocultural en què apareix (convé relacionar-lo amb possibles fonts literàries, religioses o tradicionals, si es coneixen) i amb el paper de l’artista en la societat.

3.3. Relació dels elements formals i significatius (nivell sintagmàtic).

3.4. Funció: representativa, funerària, política, etc.

4. Valoració i conclusió

Situar l’obra en el conjunt de la Historia de l’Art. Establir possibles influencies o relacions formals o de significat amb d’altres obres conegudes. Importància de l’obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d’un estil o època de la Historia de l’Art o com una obra menor.

PAUTA PER A L’ANÀLISI D’UNA OBRA PICTÒRICA

1. Dades generals de l’obra

1.1. Identificació: títol, autor, datació i lloc on es troba actualment.

1.2. Si l’autor es conegut, mereix una breu referència biogràfica.

1.3. Descripció breu en dos aspectes:

1.3.1. Material: mides, suport (mur, fusta, llenç, etc.) i tècnica (fresc, oli, tremp, etc.).

1.3.2. De contingut: gènere (paisatge, retrat, pintura religiosa, etc.), primera aproximació a allò que hi ha representat. Indicar si és figurativa o abstracta.

1.4. Estat de conservació.

2. Anàlisi formal i estilística

2.1. La perspectiva.

2.2. Tipologia compositiva: oberta/tancada, estàtica/dinàmica , etc.

2.3. Elements formals que se’n deriven: el moviment.

3. Anàlisis significativa

3.1. Descripció dels elements iconogràfics que hi ha representats.

3.2. Interpretació iconologia: què significa allò que hi ha representat en relació amb la persona o institució que va encarregar l’obra, amb el context sociocultural en què apareix (convé relacionar-lo amb possibles fonts literàries, religioses o tradicionals, si es coneixen) i amb el paper de l’artista en la societat.

3.3. Relació dels elements formals i significatius (nivell sintagmàtic).

4. Valoració i conclusió

Situar l’obra en el conjunt de la Historia de l’Art. Establir possibles influencies o relacions formals o de significat amb d’altres obres conegudes. Importància de l’obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d’un estil o època de la Historia de l’Art o com una obra menor.

Aquest article s'ha publicat dins de Història de l'art i etiquetat amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *