TÈCNIQUES PICTÒRIQUES

Fresc: Jaume Ferrer Bassa. Anunciació (Cel.la de Sant Miquel, Monestir de Pedralbes)

La pintura al fresc

És la tècnica més usual en la pintura mural. Requereix una adequada preparació del mur, amb diverses capes d’arrebossat, i es pinta damunt de la capa superficial de l’emblanquinat quan encara està humit. No es pot rectificar. Primer es fa un dibuix preparatori, la sinòpia, que permet fixar els contorns i marcar les jornades en què es realitzarà l’obra.
De vegades, per tal d’evitar els problemes d’haver de treballar ràpidament i amb poc marge per a la correcció d’errors, es recorre a la tècnica anomenada del fresc-sec que aplica la pintura a la paret gairebé seca i remata l’obra amb colors barrejats amb aigua de calç.

TREMP. Cimabue. Maestà

La pintura al tremp

Tècnica molt antiga que ja utilitzaren els egipcis per la pintura sobre mur; a l’Edat Mitjana es va utilitzar sovint per la pintura sobre fusta. Els grans mestres del Trecento van perfeccionar la tècnica, tot utilitzant com aglutinant el rovell d’ou barrejat amb coles. Quan la pintura està seca, convé protegir-la amb una capa de vernís.
De vegades, el tremp s’afegia a la pintura al fresc, tot creant una tècnica mixta. Una variant del tremp és l’encàustica, que aglutina els pigments amb cera d’abella. Aquesta tècnica dóna un acabat brillant i molt resistent a la humitat.

OLI SOBRE FUSTA: Leonardo da Vinci. La Gioconda

La pintura a l’oli

Tècnica pictòrica en la qual l’aglutinant dels colors és un oli d’origen vegetal i que s’adapta bé a qualsevol tipus de suport. Els pintors flamencs del segle XV van popularitzar el seu ús en la pintura sobre fusta. Els gran mestres de la pintura veneciana del segle XVI generalitzaren el seu ús sobre el llenç fixat en bastidor de fusta. Des de llavors, la pintura a l’oli ha esdevingut la tècnica més emprada en la pintura de cavallet fins al segle XX.

La qualitat i la bona conservació de la pintura a l’oli depèn de la qualitat dels pigments i de l’aglutinant, del suport i de la imprimació o capa base que s’aplica abans de començar a pintar.
Aquesta tècnica torna el color més mòrbid, més dolç i delicat i propicia unions i esfumats més fàcils, ja que mentre es treballa els colors es fonen i s’uneixen els uns amb els altes amb més facilitat.

PASTEL: Rosalba Carriera. Flora

Altres tècniques

Quan el suport és el paper, les tècniques més adients són l’aquarel·la  el gouache (o aiguada) i el pastel. Les dos primeres utilitzen l’aigua i la goma aràbiga com aglutinant, mentre que la tercera utilitza pigments en pols diluïts en goma aràbiga en forma de barretes compactes mitjançant les quals el color s’aplica directament sobre el paper. Durant molt de temps s’han considerat tècniques menors, però grans figures de l’art modern com Turner o Kandinsky han realitzat obres important amb aquarel•la.
A partir de mitjans del segle XX es comença a utilitzar la pintura acrílica que és flexible, seca ràpidament i resisteix bé els agents atmosfèrics: expressionisme abstracte (signe de modernitat).
Algunes tendències com l’art matèric i artistes creen Superficies pastoses mitjançant l’addicció de diferents elements a la pintura.

COLLAGE: Pablo Picasso. Botella de “Bass”, copa, paquete de tabaco y tarjeta de visita

El collage

A partir de 1912, Picasso i Braque enganxaven al llenç papers de diari o acolorits. El collage fou una de les grans aportacions de les avantguardes de començament del segle XX i obre la porta a l’experimentació amb els valors tàctils i les textures, tot introduint-hi al quadre fragments de realitat enlloc de representar-la.

 

 

GRAVAT EN COURE. Durer. Melancolia.

El gravat

No és una tècnica pictòrica, és un mitjà d’expressió gràfica que permet obtenir una tirada en sèrie limitada d’una mateixa obra. Bàsicament consisteix a crear sobre una planxa de fusta (xilografia), pedra (litografia) o metall (calcografia, aiguafort) un model que després s’entintarà per tal de passar-lo al paper.

Aquest article s'ha publicat dins de Història de l'art i etiquetat amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *