eTwinning, acció educativa de la Comissió Europea, celebra el 2010 els seus 5 anys. Per commemorar-ho, el Servei Central i el Servei Nacional de Suport a eTwinning proposen diferents activitats que els centres poden realitzar el pròxim 5 de maig, dia elegit per a les celebracions a tot Europa.
Europa en sis paraules
La Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea proclamada a Estrarburg el 12 de desembre de 2007, recull per primera vegada a la història d’ Europa el conjunt de drets fonamentals civils, polítics, econòmics i socials dels ciutadans i ciutadanes europeus.
La ciutadania europea comparteix uns valors que conformen la seva identitat tot respectant la diversitat de nacions, llengües i tradicions. Amb la intenció de desenvolupar una nova consciència comuna europea, el Departament d’ Educació i l’ Oficina del Parlament Europeu a Barcelona han editat un cartell desplegable, d’ Europa en sis paraules, que reprèn els sis capítols on s’ agrupen els drets: dignitat, llibertats, igualtat, solidaritat, ciutadania i justícia – i desenvolupa el contingut d’una forma atractiva i pedagògica.
El multilingüisme i el diàleg intercultural
La Unió Europea, amb motiu de la celebració del 2008 com Any Europeu del Diàleg Intercultural, ha presentat les conclusions de l’informe sobre la contribució del multilingüísme al diàleg intercultural. Aquest informe s’han centrat en el concepte de “llengua personal adoptiva”.
Amb aquesta proposta la Unió Europea vol animar tota la ciutadania a escollir lliurement una llengua distintiva, diferent tant de la llengua identitària com de la llengua internacional de comunicació. La llengua personal adoptiva no seria una segona llengua estrangera, sinó més aviat una segona llengua materna que seria apresa en profunditat, parlada i escrita amb freqüència, s’integraria en el trajecte escolar i universitari de tot ciutadà europeu, així com en el currículum professional de cadascú.
El seu aprenentatge aniria acompanyat d’una familiarització amb els països en els quals es parla aquesta llengua, amb la literatura, la cultura, la societat i la història vinculada a aquesta llengua i als seus parlants.
Mitjançant aquest enfoc, es vol superar l’actual rivalitat que hi ha entre l’anglès i les altres llengües que enfebleix a aquestes últimes i a més va en contra de la llengua anglesa i els seus parlants.
Adaptació de l’informe: “Un reto provechoso: Cómo la multiplicidad de lenguas podría contribuir a la consolidación de Europa”
El molinet europeu
EL SIGNIFICAT DELS COLORS DEL MOLINET EUROPEU
Els programes europeus d’educació que gestiona l’ Organismo Autónomo Programas Educativos Europeos s’agrupen en el Programa d’aprenentatge permanent (PAP). En són cinc, cadascun d’ells associat a un color i a una etapa educativa diferent.
COMENIUS:
Programa adreçat a les necessitats de l’ensenyament i aprenentatge de totes les persones implicades, des de l’educació infantil a l’educació secundària postobligatòria.
ERASMUS:
Programa per al professorat i alumnat d’ educació superior (universitats) i formació professional de grau superior.
LEONARDO DA VINCI:
Aquest programa està orientat a la formació professional.
GRUNDTVIG:
Programa enfocat a la formació de les persones adultes.
VISITES D’ESTUDI:
Són visites que realitzen especialistes en educació i formació professional a institucions europees relacionades amb el seu treball.