“LA PAU DIBUIXADA” I “LE VOYAGE”

El dilluns 30 de maig, van venir a l’escola a fer-no el taller “La Pau dibuixada”, Van explicar-nos coses de les guerres, les conseqüències, tota la gent que hi moren, etc. Ens van explicar que fins i tot, hi han anat nens de 3 anys a la guerra!

Actualment, la guerra més coneguda és la que hi ha entre Rússia i Ucraïna, però i si us diem que ara mateix, hi ha més de 30 guerres al món?

Vam poder veure dibuixos que ens van porta que havien fet nens i nenes que han vingut han viscut alguna guerra i, de veritat, que tots els uno hem estat a la guerra no els podem pas entendre.

El dimarts 7 de juny, dins la mateixa activitat, vam anar a la sala “Els Carlins” a veure l’espectacle “Le voyage” de la companyia JAM, on un clown sol, sense dir ni una sola paraula, va representar tot el que viuen la gent que venen de la guerra. La veritat és que ens va agradar molt l’obra. Des de 5è enviem molta força a la gent d’arreu que està patint alguna guerra.

Dinh Bosch

Camadoca

El dilluns 16 de maig, els nens i nenes de 5è van anar a Camadoca, a Santa Maria de Merlès, a veure un refugi d’animals.

En arribar, vam esmorzar, i tot seguit, van venir els monitors que ens van fer un recorregut per les instal·lacions i ens van ensenyar els animals que tenen. Són animals que s’estan recuperant perquè estaven malalts o que no són autòctons i algú els tenia a casa seva.

Vam tocar una serp aquàtica que, evidentment, no era venenosa. Ens van explicar sobre un ocell que cuidaven perquè havia perdut moltes plomes, i també ens van ensenyar un lloro, bé, molts lloros! I vam haver d’estar molt callats perquè no es posessin nerviosos.

Durant la visita, també vam poder veure per uns forats, perquè estaven descansant, un mussol i altres aus nocturnes.

En una altra sala hi havia peixos i ens van passar un vídeo sobre animals invasors.

Fora de la casa, al bosc, ens van deixar veure un eriçó que no estava preparat per viure en llibertat perquè l’havien domesticat. Vam fer una rotllana i l’eriçó anava fent voltes i tots el vam poder tocar, però d’amunt cap avall, per les punxes, i vigilant de no fer-li mal.

Vam baixar a la riera, on vam veure i agafar un cranc invasor, que té un virus que mata als autòctons.

Al final, vam dinar i vam poder jugar una estona, però abans de marxar vam poder veure com alliberaven un ocell que s’havia recuperat.

I després,  cap a l’autobús i cap a l’escola.

Iman Hared

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La volta al món de Magallanes

Els nens i nenes de 5èB han fet un vídeo per explicar el que han après sobre la volta la món de Magallanes.

Museu d’història de Catalunya

El 17 de febrer,  tot 5è vam anar d’excursió a Barcelona al museu d’història de Catalunya.

Vam anar amb l’autobús i quan vam arribar ens vam separar, però vam fer el mateix.
Nosaltres primer vam esmorzar, després vam fer una activitat per observar l’entorn.
Un cop al museu, vam conèixer a una noia que ens guiaria. Primer vam veure una casa de la prehistòria i triaven a una nena o nen de la clase que es vestiria com aquella època. Després vam veure una casa d’un patrici, dels romans, més tard una casa dels pagesos de l’edat mitjana que cultivaven vegetals, vinya… i la major part del menjar els pagesos els hi havien de donar als reis o rics i una part petita pels pagesos per soreviure. Llavors, vam veure una casa dels rics o reis. i també una casa d’un sabater, que era molt petita. Vam poder veure una maqueta d’una masia que sempre se la quedava un fill noi i les noies s’havien de casar. Cap al final, hi havia una casa més moderna que tenia una radio vella, una nevera vellíssima… I per últim, una casa una mica moderna, que era més com la que tenim nosaltres.
Sortin del museu, vam anar a dinar i vam jugar una estona en un parc. Vam pujar a l’autoús i vam marxar cap a l’escola.
Núria i Bianca

Setmana Cultural – La volta al món

La setmana del 22 al 25 de febrer tota l’escola celebrem la Setmana Cultural centrada en La volta al món. Aquest any 2022 es commemoren els 500 anys de la volta al món que van fer Magallanes i El Cano l’any 1522.

Dimarts 22 de febrer

Al llarg de tot el matí vam fer un taller anomenat “Propietats dels materials“, del Centre d’Aprenentatge del Bages, que estava dividit en tres parts: els metalls, els plàstics i la densitat. Vam realitzar diferents pràctiques on havíem de descobrir el tipus de materials, les seves característiques i com reaccionaven al contacte amb altres matèries.

Dimecres 23 de febrer

Vam fer un taller de cuina i espècies a càrrec d’un pare que és xef. Primer de tot, ens va explicar en què consisteix la seva feina i després ens va parlar sobre els diferents tipus d’espècies que es poden trobar. Fent referència a la ruta de les espècies de Magallanes i El Cano. Seguidament, vam fer un plat que vam menjar amb moltes ganes: patates amb un tros de pa amb maionesa, iogurt i coriandre amb un pinxo d’oliva i formatge, i també una macedònia de maduixes, plàtans i suc de taronja. Estava boníssim!!

Dijous 24 de febrer

Juntament amb els nostres companys i companyes de 6è vam fer una cursa d’orientació, al pati de l’escola, basada en els personatges dels noms de les classes. Cada personatge tenia un enigma o una prova a resoldre. Vam fer grups de 4 o 5 persones i cada grup tenia un passaport que havia d’omplir amb les respostes de cada prova. Per saber si ho havíem fet bé havíem d’anar a les mestres per ensenyar-les-hi i elles ens segellaven el passaport si la resposta era correcta. Va ser d’allò més divertit!

Divendres 25 de febrer

Per acabar la setmana vam celebrar el carnestoltes amb tota l’escola al pati. Els alumnes de 6è van fer el ball dels gegants, van llegir el pregó i després ja va començar la festa! Tots a ballar!!

Alumnes de 5è A

Sortida al Museu d’Història de Catalunya

El 17 de febrer els nens i nenes de 5è vam fer una sortida al Museu d’Història de Catalunya a Barcelona.

Vam fer un viatge en el temps a través dels diferents tipus d’habitatges que hi ha hagut al llarg de la història, des de la prehistòria fins l’actualitat.

També, vam fer un volt pel passeig marítim i vam omplir una fitxa amb el recorregut que vam fer. Havíem de trobar l’estàtua de Colom i els Miraestels, aquests últims ens va costar força trobar-los, estaven surant al mar!

A l’hora de dinar vam anar a una esplanada verda al costat del port i després vam jugar una estona.

Ens ho vam passar molt bé, vam caminar força però va ser molt divertit!

Sortida al Parc Ambiental

El dilluns 14 de febrer al matí els alumnes de 5è vam anar a visitar el Parc Ambiental de Bufalvent, ja que estem fent el Projecte compartit dels residus amb altres escoles de la comarca.

Ens va venir a buscar l’autobús i vam marxar cap al Parc Ambiental. Allà ens esperaven les monitores que ens acompanyarien durant la visita.
Primer, vam fer un recorregut amb l’autobús on ens anaven explicant els diferents espais com la planta de compostatge, el dipòsit controlat de residus, les plantes de transferència de vidre i envasos…
Després, ens vam dividir en grups-classe i vam anar amb una monitora cadascun a fer tres activitats.

• Creació d’històries per treballar les 3Rs (Reduir, reciclar i reutilitzar).

• Explicació d’aspectes tècnics i ambientals de dos abocadors ja clausurats i del dipòsit controlat actual.

• Taller “Cada residu al seu lloc“.

També, mentre esmorzaven un senyor ens va portar un falcó i ens va fer una petita exhibició. Va ser molt xulo veure-ho de tan a prop!

Va ser una sortida molt interessant i vam aprendre moltes coses sobre el reciclatge!

THE GREEN WEEK

La setmana del 22 al 26 de novembre, les classes de 5è vam celebrar “La setmana verda” fent diferents activitats relacionades amb el medi ambient.

El que vam fer va ser:

El dilluns, vam mirar pel Google Earth les zones verdes que tenim a Manresa, que jo crec que en tenim poques. També vam venir a l’escola vestits de verd o amb algun complement verd.

El dimarts, vam portar joguines que havíem fet a casa reutilitzant materials que volíem llençar i vam jugar una estona.

El dimecres, en un full de paper en forma de gota d’aigua vam escriure què podem fer per no malbaratar l’aigua i vam fer un mural que es diu “Cada gota compta”. Tots vam posar idees diferents i el vam decorar molt bonic.

El divendres, havíem de portar llavors o l’esqueix d’una planta, els vam plantar i ara estem observant a veure què surt.

La meva opinió és que està bé centrar-nos en La Terra, ens va agradar i va ser divertit.

Fem experiments!

Aquesta setmana hem fet diversos experiments relacionats amb les muntanyes i el planeta Terra.

Amb una poma hem descobert  que només una trenta-dosena part de la superfície de Terra tenim per fer créixer els aliments. Aquesta part tan petita ha d’alimentar tota la humanitat.

Vam crear un filtre d’aigua amb pedres, sorra i una ampolla d’aigua. Tot i que l’aigua  estava força bruta, va sortir-ne ben neta. Evidentment, no la podríem pas  beure, però sí que es podria fer servir per netejar.

No podia faltar fer un volcà!, amb vinagre i una mica de bicarbonat vam fer el nostre volcà.

Mireu els vídeos que han fet algunes companyes, segur que us agraden tant com a nosaltres fer-ho.

LA ZONA VOLCÀNICA DE LA GARROTXA I LA FAGEDA D’EN JORDÀ

El dijous dia 14 d’octubre, els alumnes de 5è vam anar a La Garrotxa, a visitar la Fageda d’en Jordà i el volcà de Santa Margarida.

Quan vam arribar, ens vam separar en dos grups, i abans de fer la primera activitat vam esmorzar.

El Rafa i la Coral ens van acompanyar a pujar al volcà de Santa Margarida. Quan vam arribar a dalt, vam baixar per entrar al cràter, i al mig hi havia una ermita. Ens vam asseure i ens van explicar l’erupció del volcà. Quan vam acabar, vam baixar per una baixada que relliscava molt.

Després, vam anar a fer un passeig amb carros de cavalls. Hi havia tres carros i els cavalls es deien: Negrito, Rosita i Estrellita. Ens vam endinsar a la Fageda d’en Jordà, que s’hi estava molt fresquet i hi havia molts faigs que no deixaven entrar el sol. A dintre la fageda, vam baixar dels carros i ens van recitar un poema molt bonic de Joan Maragall que es titula “La Fageda d’en Jordà”.

En acabar les activitats vam poder dinar en una zona verda on hi havia lloc per poder jugar una miqueta després.

Va ser una sortida molt bonica, ens ho vam passar molt bé, i encara que vam acabar una mica cansats, va valdre molt la pena!