RESOLUCIÓ DE CONFLICTES I EDUCACIÓ EMOCIONAL

Una lectora del bloc m’ha enviat un correu plantejant una pregunta i he cregut que la podríem compartir.

El plantejament l’ha fet a partir de l’article Com resoldre conflictes amb els cinc pensaments i alhora pregunta com treballar l’educació emocional amb l’alumnat de 2n de Primària..

Aquesta és la meva contestació:

La pregunta que planteges no és curta ni fàcil d’explicar en un missatge però intentaré donar-te una pinzellada d’algunes idees.

1) L’educació emocional i la resolució de conflictes.

El treball de l’educació emocional i la resolució de conflictes estan correlacionats. En el moment que es comença a treballar l’educació emocional s’està treballant també molts altres aspectes i, en aquest cas, com resoldre conflictes des d’una actitud assertiva; des del respecte cap a un mateix i cap als altres. Quan una persona se sent bé amb sí mateixa, es coneix emocionalment i sap gestionar les seves emocions està aprenent a resoldre els conflictes que té amb les altres persones des de l’assertivitat, és a dir, des del propi respecte i respectant als altres.

T’explicaré una sessió de com treballo els resoldre els conflictes amb alumnes que ja saben què són els cinc pensaments. Agafo un mural gran i el poso a la pissarra. Comencem a plantejar un problema que normalment trien ells. Aquest, el problema que plantegen, serà el títol del mural. Després anem reflexionant junts sobre quina és la causa del conflicte o problema (pensament causal), de quantes maneres el podem resoldre (pensament alternatiu) quines són les possibles conseqüències de cada alternativa  (pensament conseqüèncial), de cadascuna de les alternatives i conseqüències pensar i preveure el com i el què respecte l’altre persona (pensament de perspectiva) i finalment cal preveure si l’alternativa que triem per resoldre el conflicte és possible portar-la a terme i si tenim els mitjans possibles per aconseguir els fins (pensament mitjans-fi).

Els objectius que em marco amb els alumnes de cicle mitjà i superior en una sessió per aprendre a planificar i resoldre conflictes són els següents:

  1. Prendre consciència de que per viure correctament cal pensar correctament.
  2. Interioritzar els cinc pensaments : causal, alternatiu, conseqüencial, de perspectiva i mitjans-fi.
  3. Acceptar que per pensar correctament, cal abordar els problemes amb una seqüència lògica dels cinc pensaments.  Primer buscar les causes del problema, imaginar les alternatives de possibles solucions, anticipar les conseqüències de cada alternativa, posar-se en el lloc de tots els implicats, comprovar si es tenen  els mitjans de què disposem per aconseguir els fins proposats i finalment decidir quina alternativa es tria per actuar.
  4. Predisposar-se a utilitzar aquest esquema de reflexió en qualsevol problema que s’abordi.

 Tenint en compte el nivell de desenvolupament dels alumnes de 2n hauries de fer una adaptació dels objectius; el cas supòsit el podries posar tu i hauria de ser un possible conflicte freqüent  i potser real  que el grup afronti amb freqüència. Més endavant, podeu aprofitar un conflicte real per resoldre’l seguint la pauta apresa. Recorda que tu fas de model (modelatge) i és la guia perquè ells prenguin consciència de com resoldre els conflictes.

2) Com treballar l’educació emocional a 2n de Primària.

T’apunto algunes suggerències:

  • Guarda una estona a la setmana, com a mínim per fer activitats d’educació emocional i d’aquesta manera asseguraràs que tu et prepares i ells tenen un espai per parlar i fer activitats d’educació emocional.
  • En aquest bloc tens forces activitats apuntades dins l’apartat de primària i en trobaràs més en treballs i llibres publicats. l’Anna Carpena té publicacions que a mi m’agraden personalment per al cicle inicial.
  • Als centres de recursos pots trobar les maletes d’autoestima, un material proposat per l’Anna Carpena que es diu KITSCAIXA, el material del Manuel Segura sobre competència social, etc.
  • Mira els links del bloc i allà hi ha teoria i propostes d’activitats d’altres professionals.
  • Et recomano paral.lelament que facis algun cursos de formació i que comparteixis els teus objectius amb l’equip pedagògic del teu centre perquè un treball de centre és complementari pensant en l’educació de l’alumnat i amb el temps, també ìnfluenciarà en la relació de l’equip.   

De moment i per començar, aquesta és la meva aportació i no oblidis que els mestres, els adults, som el model dels infants i que fer fer-ho hem de parlar de les nostres pròpies emocions.

Algunes idees pràctiques per fer amb els infants:

 

  • Comença a parlar sobre què pensen ells que són les emocions. Donar oportunitats als alumnes perquè tinguin la possibilitat de reconèixer els seus punts forts, fluixos.
  • Ves introduint un vocabulari emocional aprofitant les situacions diàries de l’estona escolar.
  • Podries proposar als alumnes que t’ajudin a crear el racó d’educació emocional i donar-los així l’oportunitat perquè diguin com i què podien fer en aquest racó.
  • Pots posar a la classe el racó del com em sento. Que expliquin com se senten quan estan alegres, tristos, enrabiats, …Crear la llibreta d’emocions; o la capsa, o el pot dels bons moments, etc.
  • Ves introduint un vocabulari emocional aprofitant les situacions diàries de l’estona escolar.

  • Crear la llibreta d’emocions; o la capsa, o el pot dels bons moments, etc.

Si tu li dones importància i estàs pendent i dones oportunitats als infants parlareu d’emocions ja ho veuràs. És la teva il·lusió i les ganes de treballar el que farà realitat el teu projecte emocional. 

Moltíssima sort!!!

 

M. Teresa Abellan Pérez

Quant a M. Teresa Abellan Pérez

Sóc mare, mestra d'educació especial, psicopedagoga i formadora en educació emocional; per mestres, infants i famílies. Des de fa molt de temps m'entusiasma, investigo i aprenc sobre temes socioemocionals. Crec imprescindible treballar l'educació emocional per a formar persones humanes, íntegres i amb habilitats socials suficients per afrontar els reptes socials i viure una vida plena. La meva altra gran afició: córrer i caminar per la muntanya.
Aquest article s'ha publicat dins de 4. PRIMÀRIA, Resolució de conflictes i educació emocional i etiquetat amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *