Compostatge

compostatge

Durant aquest curs 2011-2012 les alumnes i els alumnes de 6è hem iniciat un projecte sobre el compostatge a través  del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental.

COMPOSTAR es sinònim de descomposar, és a dir, sotmetre la matèria orgànica a un procés de transformació per obtenir compost. Prop del 36% de les nostres deixalles són restes orgàniques, és a dir, restes de menjar i de jardineria. Mitjançant el compostatge aquests residus es transformen en compost, un adob natural que pots utilitzar per a l’hort o jardí. Aquest procés s’ha donat sempre a la natura.

Com ho fem?

Primerament, vàrem tenir una sessió formativa on ens van explicar la importància del reciclatge, el tractament de residus i què és compostar. Després vam passar a muntar el compostador en el lloc indicat. I un cop distribuïts per grups vàrem iniciar l’activitat del compostatge.circulo

Ara, cada setmana s’encarrega un grup de nosaltres. Després de dinar, a les 14.45 h. el grup corresponent va al menjador a recollir la matèria orgànica ja classificada (restes de menjar, restes de fruita i verdura…) i la porta al compostador. Allà s’aboca i es barreja molt bé amb l’airejador, alhora, que es posa matèria seca (fulles seques, branquillons…). Així, cada dia durant una setmana. Divendres, controlem com va la barreja, tot fent un estudi de camp: es pren nota de la temperatura ambient, de la temperatura de la barreja, s’observa la presència d’insectes i es pren nota  d’altres observacions que, finalment, anotem  en el nostre diari de camp al que després adjuntem una foto del grup.

I la següent setmana, doncs, un altre grup.

Aquests són els nostres grups de treball (.pdf):

Grup 1 (6è A)

 Grup 1 (6è B)

Grup 2 (6è A)

Grup 2 (6è B)

Grup 3 (6è A)

Grup 3 (6è B)

Grup 4 (6è A)

Grup 4 (6è B)

Grup 5 (6è A)

Grup 5 (6è B)

Grup 6 (6è A)

Grup 6 (6è B)

15 comentaris

  • Marta Vilches (9 anys)

    A mi el compostatge m’ha semblat molt divertit. Al principi em va semblar una mica fastigós però després, era molt divertit.
    Aquesta activitat, em sembla que és molt natural i aprenem moltes coses. M’agrada perque totes (casi totes ) les assignatures intervenen i fem alguna coasa. El compostatge és important perque totes les coses que menjes les podem agafar, tot el que et sobri i fer un bon compostatge al jardí.

  • Lara (9 anys)

    El compostatge, és molt important, s´ha de reciclar, i compostar perquè el medi ambient no estigui tant contaminat. Crec que aquest treball, és molt eficient, perquè ens a fet veure, que si volem que la terra estigui néta, hem de posar de la nostra part. Ens a ajudat a veure, que no tot porta productes químics, i amb aquest treball, hem aprés, que també es poden fer coses per les plantes, sense posar pesticida i altres ingredients perjudicials per la nostra salud, i per la terra.

  • Lara (9 anys)

    El compostatge, és molt important, s´ha de reciclar, i compostar perquè el medi ambient no estigui tant contaminat. Crec que aquest treball, és molt eficient, perquè ens a fet veure, que volem que la terra estigui néta, hem de posar de la nostra part. Ens a ajudat a veure, que no tot porta productes químics, i amv aquest treball, hem aprés, que també es poden fer coses per les plantes, sense posar pesticida i altres ingredients perjudicials per la nostra salud i la terra.

  • Anna G (9 anys)

    El projecte interdisciplinari d’aquest any consisteix en fer compostatge.
    Ha estat una activitat divertida, encara que alguns deien que era avorrida.Jo vaig tenir la sort de fer compostatge quan no feia pudor.
    El que havíem de fer era:agafar el menjar que ens preparava el menjador, llençar-lo al compostador, encara que primer preníem la temperatura, després de llençar-ho al compostador, ho barrejavem i finalment miràvem la humitat.
    Ha estat una activitat divertida i en grup

  • carla (9 anys)

    Aquesta activitat ha estat molt divertida.
    Jo tenia un grup que no escaixava del que feiem.
    M’agradavan molt les eines que utilitzavem,feiem la croqueta,etc…
    Al principi feia una mica de fàstic,per què haviem d’agafar la brossa del menjador i ficar-la a un contenidor.Però ara fa molt bona olor.I la podem utilitzar per les plantes i altres coses.

  • iu (9 anys)

    A mí m’ha agradat molt, aixó de fer compostatge, ja que veure com el què hem posat al principi, s’ha anat podrint, és divertit.
    A mí el que més m’ha agradat, és veure com els miccrobis estaven per el compostador entran i sortint.
    Hem vist també com el pes del que hi havia abans, ha canviat respecte al que vem pesar l’altre dia a classe.
    Hem vist que quan els microbis estan dins el compostador, la temperatura és més alta i així es fa més ràpid, l’adob.
    També en vist diferents objectes per fer l’adob.

  • Gerard (9 anys)

    El projecte interdisciplinari es tracta de fer compostatge a l’escola. Amb els companys de classe , en grups. El meu grup hi havia la Maria Sanchez, el Víctor Cazorla i la Betsi Zambrano. Desde el primer dia que vem fer els grups no estava molt content del grup que m’havia tocat però al final em va acabar agradant cada vegada més. Érem el quart grup de la llista. Tots deien que feia molta pudor però no era el cas. Cada dia durant una setmana havíem de posar un tros de menjar i fer la croqueta. El següent era remenar-ho. ha estat molt bé no com deien tots els nens del any passat. ha estat una bona experiència

  • gala (9 anys)

    Jo crec que ha estat molt bé m’ha agradat molt, i m’ha agradat aquesta experiència de saber com fer el compost.
    Les eines que utilitzavem eran molt peculiars, ja que algunas les utilitzavem cada dia, es clar menys els dissabtes i diumenges.
    Crec que ha estat una gran experiència, una activitat que m’agradaria repetir, i seguir fent-la.

    No només ens ho passem bé sinó que, a més a més, aprenem coses, i ajudem al medi ambient.

  • Carla A. (9 anys)

    Doncs aquesta activitat ha estat bastant bé i ha estat divertida. He après moltes coses, per exemple els noms de les eïnes, etç.
    M’ha fet una mica de fàstic, fer la croqueta, perquè quan apretaves el líquid surava.
    Hi havia dies que la croqueta estava més seca, i s’havia de posar més matèria humida i sino al revés, si la croqueta era humida s’havia de posar més materia seca.
    La veritat ha estat bé apendre aquestes coses i part serveix per fer-te adob sense haver de comprar-lo.

  • Luis de la Rubia (9 anys)

    El compostatge es un treball que es pot fer amb tota la classe, però millor fer-ho amb grups.El treball del compostatge és ficar les restes de menjar,etzibar-les dins del abocador,remanar-lo amd l’airejador,fer la croqueta i deixar-lo un temps per veure si els cucs i les mosques ens han ajudat a digerir.
    Per a mi ha suposat un gran descobriment, descobrir que les restes de menjar es transformaven en adop per les plantes rebin el menjar i perque es menteguin en el terra.
    El compostatge a l’escola és divertit perque treballes amb els amics i fan que les plantes creixin molt.

  • Noela (9 anys)

    El compostatge és una tècnica per fer àdob molt pràctic, és molt útil i sense complicacións.Poses matèria seca, i matèria humida el compostador la mateixa quantitat.
    Després els mosquits i els insectes, es fiquen dintre del compostador,i fan el seu treball.Després els grups que hem fet, tenen de pesar-ho, per fer la croqueta i posar el termòmetre per saber la temperatura .

    Ami em va tocar fer la croqueta, nas d’agafar un guant i apretar, s’hi surt líquid has de posar matèria seca, i si no surt al contrari !!! M’agradat molt! 🙂

  • Esther (9 anys)

    Per a mi el compostatge m’ha agradat i bé, està bé per què estem fent un bé per la natura, per les plantes… Per a mi té molta importància, per què així les plantes creixin més bé, tenen un color més viu…
    Bé m’agradaria fer-ho una altre vegada per què jo estic fent un bé. Però el que no m’agrada del compostatge és l’olor.

  • genis (9 anys)

    El compostatge aquest any ha estat bè perquè hem fet una cosa que els altres anys. Hem aprés a tirar el menjar i que els insectes se’l mengin.També hem après a fer servir eines com el airejador per remenar el menjar i compost que hi ha. Els guants ens serveixen per fer la croqueta, i agafar el compost i comprovar si està humit o sec. La balança serveix per veure el que pesa el compost, la hem fet servir en dos temps ressen agafat i uns quants mesos al sol.

  • María Sánchez Lara (9 anys)

    Per a mi aquest projecte ha estat bastant divertit, encara que al principi feia molta pudor. Haviem de airejar-lo, posar la temperatura i fer una bola i apretar per saber si el compost estava sec o no.
    El compostatge és important per a les plantes, que el compost va molt bé per fer crèixer plantes.

    A mi m’ha agradat i m’ho he passat molt bé.

  • maria (9 anys)

    Jo crec que fer o ensenyar el compostatge es una bona idea.
    Crec que ens enriqueix el coneixement, i ens ajuda a reflexionar, però a la vegada també ens ajuda a aprendre,i a saber mès sobre la natura i els insectes.

    Crec que es important fer-ho perquè d’aquesta manera ajudem al medi ambient, a les plantes, i a les persones.
    D’aquesta manera, hem après noves paraules, i sobre tot, noves experiències.

    Ajudar al medi ambient es bó, per això crec que no hem de contaminar tanti ajudar d’alguna manera a la natura.

Respon a Anna G Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

 
Go to Top