7. Les màquines
Manipulem les màquines de manera responsable
Llegeix amb atenció les següents: 
- Els obrers han d’utilitzar ulleres de seguretat contra impactes, sobretot quan es treballa amb metalls durs, fràgils o trencadissos. Si, malgrat tot, se’ls introdueix alguna vegada un cos estany a l’ull, han d’anar immediatament al metge.
- Els encenalls produïts durant el treball mai no s’han de retirar amb la mà, ja que es poden produir talls i burxades. Els encenalls secs s’han de treure amb un raspall o una brotxa adequats un cop s’haurà aturat la màquina.
- S’ha de dur la roba de treball ben ajustada. Les mànigues han d’estar cenyides al canell.
- S’ha d’usar calçat de seguretat que protegeixi contra talls, burxades i caigudes de peces pesades.
- Es molt perillós treballar amb anells, rellotges, polseres, cadenes en el coll, bufandes, corbates o qualsevol peça que pengi. Tampoc és recomanable dur solts els cabells llargs; cal recollir-los sota un capell, un casc o una peça semblant.
Coneixement del medi (6è) Projecte planeta aigua (BAULA)
PENSEM I VALOREM
Per què es recomana l’ús d’ulleres protectores? Quin sentit té que la roba de treball sigui ajustada? Després de veure el primer vídeo, quins creus que són els perills que, com a nois i noies de dotze anys, podem trobar-nos a casa? Quines mesures preventives hem de tenir present per a evitar possibles accidents a casa?
1r vídeo (Llar, dolça llar): Enllaç a la pàgina de Edu3.cat: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=580&p_ex=Conviure%20amb%20el%20risc%20
I en l’escola, quins són els riscos amb el quals ens podem trobar? Identifica alguns dels perills que hi ha a l’escola i proposa mesures de seguretat que hauríem de prendre.
2n vídeo (Calma, és una emergència):

En tots els llocs hi poden haver molts perills, incendis…
Es bo posar-se les ulleres protectores per no fer-nos mal als ulls. A casa també hi poden haver perills, a vegades la televisió, el forn de la cuina… Si hi ha un incendi hem de actuar de manera tranqui-la, no alarmar-nos no córrer, no empènyer ni cridar, no perdre la calma i, el millor, és sortir adequadament i trucar als bombers que són els que tenen més experiència. Hem de tenir a prop qualsevol extintor en cas d’incendi i tallar el gas i la llum per seguretat.
Tapar-nos el nas i la boca per intentar no respirar molt de fum.
Les ulleres protectores són molt útils per alguns treballs especials, com de paleta.
També hem d’anar amb molt de comte per si set queda la màniga enganxada a la maquina. A casa hi ha perills com a qualsevol lloc, el més normal és la típica relliscada que et provoca un trencament. Per evitar-ho hem de vigilar que el terra no estigui mullat. A la escola el mateix. A vegades al pati, el terra està congelat i molts nens van a “ patinar”, alguna vegada sembla que vulguin caure i fer-se mal. Per evitar-ho el més lògic seria no anar al gel i esperar que es desfasi.
Hem de portar ulleres protectores perquè si en el treball se li fica alguna pedra o algun objecte se li pot infectar l’ull. Jo crec que hem de portar la roba ajustada perquè si se’ls enganxa la roba en algun clau o superfície sortida es podem fer mal.
De perills ens podem trobar molts però el que normalment és el més habitual és el dels endolls, poden produir un curtcircuit. La mesura que podem prendre és que en els endolls ficar-hi una mena d’objecte que no permet que passi el corrent elèctric perquè és de plàstic.
No tenir oberta les finestres, no tenir cap cassola amb foc a la cuina quan no hi ha ningú pendent.
En l’escola els riscos que ens podem trobar és en una cuina amb el foc, perquè per qualsevol motiu es pot incendiar.Com jo he vist en el vídeo ells han actuat davant un incendi, la precaució que tenim jo crec que és suficient perquè tenim molts extintors.
Com ja ha dit la meva companya hi poden haver molts incendis a tots el llocs.
o crec que sí que és recomanable l’ús de les ulleres, perquè si tu estàs en algun treball (paleta) i no portes ulleres protectores se’t ficarà la pols als ulls i no podràs veure res.
Hi ha problemes que ens podem trobar a casa com per exemple:
-si el terra està mullat et pots relliscar i així donar-te amb la cantonada de la taula.
-quan estàs pujant les escales no et dónes compte i sense voler et caus i et dónes amb l’escala.
Per evitar problemes a casa (caigudes…) em de tenir en compte:
-Atenció quan el terra estigui mullat, no relliscar-te
-Atenció quan estiguis pujant les escales agafat a la barana.
Jo crec que les mesures que hauríem de prendre només és una no estar nerviosos i anar amb calma.
En la nostre societat s’utilitzen moltes màquines, fins i tot la batedora que permet remenar alguna cosa com la salsa. Tot i que les màquines ens faciliten la vida també tenen alguns perills com foc, accidents, tallar-se alguna cosa… A l’utilitzar les màquines tens que anar amb compte.
Les ulleres protectores serveixen per, ajudar-te a veure millor, o a protegir-te dels perills.
La roba que portin tindria que estar ben protegida del foc o de les coses que pot haver de risc!
Hi ha molts riscos o perills per tot arreu del col•legi,també és molt important tancar les finestres com ha dit el vídeo, avisar si un nen de l’escola veu el foc, avisar algun profe o a algú important, sempre s’ha de sortir en ordre, quan estàs pujant per les escales i veus que el profe diu que tens que anar en filera doncs vas, crida els bombers, desconnecta tots els cables elèctrics, i molts més….
I per acabar, sobretot si surt el fum, tens que ajupir-te i anar amb un mocador a la boca tapant-la. I no teniu que tenir por, ni posar-se nerviós!!!
Jo també crec que si hem de fer alguna mena de treball que necessiti ulleres… També hem de tenir en compte quan munten alguna màquina hem de seguir pas a pas el que diuen les instruccions perquè no surti res malament i, a més a més, perquè si és un tipus de màquina afilada ens la podem clavar o fer molt mal, per això hem de tenir molt de compte.
El foc és un element natural molt perillós, pot arribar a destruir cases, boscos, escoles… Per això hi han tantes mesures de seguretat. Cada escola una vegada a l’any ha de fer un simulacre, per tal de que si algun dia es donés el cas d’incendi tothom sabés que fer; també a cada planta hi ha d’haver com a mínim un extintor; molts dels edificis públics tenen unes portes d’un material aïllant del foc, que funcionen amb l’electromagnetisme, ja que en cas d’incendi treuen l’electricitat i es tanquen les portes per tal de que el foc no es dispersi per tota la planta. Responent a la teva pregunta, sí, jo crec que per ser bomber o bé fer altres feines de risc, cal portar ulleres protectores per precaució, si no les portes no té perquè passar-te res, però sempre és millor assegurar-se. També et responc que, portar roba ajustada és molt important, ja que hi ha el perill d’enganxar-te amb alguna cosa si portes roba massa ampla. Encendre el foc és un problema que hi ha a casa, però ara amb la vitroceràmica no hi és, però a les cases que tenen fogonets, heu de vigilar:
1: No deixar-vos MAI el gas encès, ja que moriríeu intoxicats
2: No posis la mà al foc, et cremaries i et podries fer molt de mal.
3: Abans d’utilitzar el foc de la cuina demana permís a algun adult.
El foc és molt perillós, però si sabem com evitar-lo o comportar-nos quan n’hi ha un, pot arribar a ser molt menys perillós.
Com diuen en el vídeo, si hi ha un incendi, has de tancar finestres, portes i totes les vies que hi hagin d’aire, ja que l’oxigen alimenta al foc i fa que creixi, si tanques totes les vies serà més fàcil que s’apagui. També sortir gatejant per no respirar fum; és recomanable posar-se un mocador.
A mi m’ha sorprès molt que els nens tan petits, es comportessin d’aquella manera davant del foc.
Al vídeo és veu com actuar davant d’una situació de perill, en aquest cas un incendi. Seria bo que si alguna vegada hi ha un incendi, que espero que mai no passi, seguim les indicacions del vídeo i que ho posem en pràctica.
Perquè és molt fàcil dir-ho, però fer-ho és una altra cosa, perquè a qualsevol persona se li poden escapar el nervis. I, això, pot ser perjudicial.
Portar roba ajustada, té molts riscos:
-Se’t pot enganxar en algun lloc.
-Produeix mala circulació…
A casa es poden trobar molts perills. Crec, que el més freqüent és que, l’ordinador, per exemple, s’escalfi i “peti”. La qual cosa seria molt perjudicial perquè podria produir un incendi.
Són molt bones les mesures presses pels treballadors sotmesos a qualsevol perill o risc.
Portar ulleres és necessari en alguns treballs com la fusteria. Hem de portar roba ajustada per precaució. A casa o a altres llocs, com en el vídeo es pot fer un incendi, i per això s’ha d’anar amb tranquil•litat i tancar totes les portes i finestres perquè no pugui entrar el foc.
Si sortim tranquil•lament serà millor que no sortir esverats.
També hauríem de tindre un extintor a prop nostre perquè si fa una petita flama que el pugem apagar-lo.
Les ulleres protectores són recomanables, sobretot pels obrers, perquè segurament treballen amb materials que es poden trencar fàcilment, i això ajuda a evitar aquests impactes.
La roba ajustada serveix, perquè no se’t quedi la roba enganxada a qualsevol lloc.
A l’escola, per exemple, un dels perills molt grans que ens podem trobar és, quan la cuina es queda encesa sense que ningú estigui atent, això pot produir un incendi, etc… . Per evitar aquest accident una de les coses que podíem fer, era sempre assegurar-nos de que la cuina està apagada i, si està encesa que algú estigués atent.
Quan passa això una de les coses que moltes vegades ens dieu és que hem d’anar arrambats a la paret, si hi ha fum tapar-nos i ajupir-nos, per no respirar l’aire contaminat, sempre tancar les finestres, etc…
Com bé diu la Paula sempre tenim molts extintors a prop, i això també pot ajudar a protegir-nos millor.
Jo també crec que les ulleres protectores ens ajuden a protegir-nos del mals per exemple: un senyor que solda ferros, ha de portar aquestes ulleres, si no, pateix un risc, té la possibilitat de cremar-se.
Un d’aquests riscos són els incendis, que son els més habituals.
Crec que és bo fer un simulacre d’incendis perquè així aprens a calmar-te, i en cas d’un incendi real, ja saps com sortir sense perill.
Algunes mesures de precaució són:
– No deixar el foc encès si no hi ha ningú per vigilar-lo.
– No apropar el paper al foc.
– Fer un bon ús dels encenedors.
– Fer servir el foc només quan és necessari.
Bé, aquestes són unes de les moltes mesures que hem de prendre per no córrer cap risc.
En l’escola, com ha dit la Paula, crec que hem de tenir compte amb el foc de la cuina, i tenir un extintor sempre a prop.
Estic amb la Maria totalment d’acord, perquè pots tenir molts riscos sense ulleres protectores, i és molt perillós per nosaltres. És veritat, així amb un simulacre de mentida pots aprendre de veritat, això té moltes avantatges per aprendre a tranquil•litzar-se molt més, o estar més preparat per aquests casos.
Hi ha moltes mesures de precaució, però les més importants són:
* No deixar el foc encès si no hi ha ningú per vigilar-lo.
* No apropar el paper al foc.
* Fer un bon ús dels encenedors.
* Fer servir el foc només quan és necessari.
Són les mateixes opinions que la Maria, sabeu perquè, perquè miro les coses amb les mateixes ulleres que ella, eh, Sergi!, saps perquè ho dic, veritat?
Vosaltres mireu amb les mateixes ulleres que la Maria i jo?
Opineu vosaltres mateixos el que vulgueu; i vosaltres amb quines ulleres ho vols mirar això?
L’ús d’ulleres protectores és per protegir-nos contra els impactes. Està bé fer ús de roba ajustada per no enganxar-nos a alguna màquina o altres coses, ja que ens podríem fer molt mal.
A casa hi ha molts perills, però el que sovint ens passa són les caigudes i els incendis, m’he sorprès quan han dit en el vídeo que a Catalunya hi ha més de 2.000.000 d’accidents domèstics a l’any.
Us dono alguns consells:
INCENDIS DOMÈSTICS: Cuina
• Eviti que els nens juguin a la cuina.
• No emmagatzemeu ni manipuleu líquids inflamables a la cuina.
• Netegeu sovint la campana de fums de la cuina.
• Col•loqueu les paelles al foc de manera que els mànecs no sobresurtin.
• No cuini amb peces de roba amb màniga ampla.
• Si surt de casa encara que sigui per molt curt espai de temps, no deixi la cuina engegada.
Es recomana l’ús d’ulleres protectores per protegir-se els ulls, per evitar que no t’hi entri res. Hem de portar la roba de treball ajustada per que no se t’enganxi ni que s’encengui.
Els perills que podem trobar-nos a casa són: el gas, la torradora, les estufes, els ganivets i el microones.
Per a evitar possibles accidents a casa, no hem de córrer quan baixem o pugem per les escales, hem de vigilar que sempre tanquem el gas i no hem de córrer ni jugar amb les tisores o els ganivets a la mà.
Jo crec que les ulleres protectores són molt importants perquè si estàs tallant amb la radial que surten espurnes i una d’elles malauradament et va a l’ull doncs pots perdre l’ull. Quan hi ha incendi hem d’actuar bé, i amb calma. Per això hem de fer aquestes coses:
1- Anar al costat de la paret perquè els bombers puguin passar bé.
2- Tancar portes i finestres perquè no hi passi oxigen.
Recomanen que vagin amb ulleres, perquè si algun cop els hi entra alguna cosa a l’ull han d’anar al metge immediatament.
Perquè si en algun cas se t’enganxa i hi ha alguna emergència, et fa que vagis més lent encara per escapar.
Els perills que tenen els nens d’uns 11 o 12 anys es que cauen, tenen accident jugant amb coses… I, desgraciadament, tenen el perill de trencar-se, fer-se un esquinç…
1-No deixar coses pel terra amb les quals et puguis caure.
2-No deixar els fogons encesos ni paelles, cassoles… i mentre anar a fer altres coses. Perquè es pot incendiar la casa.
3-No jugar bruscament per evitar fer-se mal.
Jo crec que quan estàs utilitzant una màquina s’han de tenir precaucions perquè sempre pot haver algun perill, per això diu lo de les ulleres protectores i lo de no portar bufandes, penjolls, etc… Perquè no se t’enganxin a alguna màquina i fer-te mal.
A casa ens podem trobar amb molts perills:
1-Baixant les escales et pots relliscar i caure.
2-Si vas corrent per casa et pots donar amb una cantonada de la taula.
3-Si el terra està mullat i vas corrent et pots caure.
Si alguna vegada hi ha un incendi el que s’ha de fer és anar en fila, anar sense presa, etc.
Com dui el vídeo si et surt foc de la roba t’has de tapar amb una manta o donar voltes al terra.
El que diu el vídeo és molt important.
Les ulleres protectores són imprescindibles et pots fer mal a la vista si no en portes. Sobretot jo veig a molts paletes, amb las guspires o trossos d’algun material pot ser molt perillós si t’entra a l’ull però en altres treballs també s’utilitzen.
La roba té que ser ajustada per no quedar-te enganxat tal i com diu el Gerard. En aquests casos hi ha molt de risc, pot fer que et moris, quedar-te sense una part del cos, per això hem d’anar vestits d’una forma adient quan hi ha perill.
Després de veure el primer vídeo he vist que la casa, -que la gent pensa que és el lloc més segur- veient aquella reproducció, no dirien el mateix, crec. Hem vist com per deixar el foc sense vigilar-lo pot crear desgracies igual que el terra fregat o mullat pot provocar una relliscada o un cop, pot ser dolorós i si no tens sort pots trencar alguna part del cos. Perills hi ha a tots els llocs, en ningun pots estar segur tal i com diu en Tomàs Molina. Com a nois i noies de dotze anys podem trobar riscós com quan escalfem les crispetes si les deixes un temps més llarg del que fica a la preparació es pot cremar el microones.
Uns quants consells per quant hi hagi un incendi això hem de:
-El no posar en risc les nostres pròpies vides.
– Conservar la calma.
-Tancar les portes i finestres perquè el foc es quedi sense oxigen.
– Revisar ràpidament el lloc, per detectar si hi ha algun perill.
– Avaluar la situació, això significa veure que el ferit es trobi en un lloc segur, si no és així, sol•licitar ajuda per posar-lo en lloc segur, tractant de moure el menys possible.
Com diu en el text és molt important portar ulleres protectores, ja que poden haver coses que es poden fer mal a la vista.
També és molt important portar roba ajustada així podrem evitar quedar-nos atrapats en algun lloc.
Com s’ha vist en el vídeo és molt important mantenir la calma en casos d’incendi, ja que així podem vetllar per una seguretat per a tothom.
Portar ulleres és molt important perquè no et passi res. Quan hi ha un incendi hem de tenir tranquil•litat i, he vist que el que deia el vídeo era al mateix que ens diuen al col•legi. Sempre hem d’anar amb compta.