TRADIJOC 2012

El passat divendres 18 de maig es va celebrar la vuitena trobada de Tradijoc a Móra d’Ebre, una jornada dedicada a gaudir, durant un matí d’aquells joc propis de les festes majors d’abans i amb els jocs populars que es jugaven pels carrers i places dels nostres pobles.
En aquesta trobada hi vam participar els quatres centres de secundària de la comarca de la Ribera d’Ebre: Institut Julio Antonio, de Móra d’Ebre; Institut Escola 3 d’Abril de Móra la Nova; Institut de Flix; i també hi participaren l’Institut Terra Alta de Gandesa i l’Institut Escola Mare de Déu del Portal de Batea.
El Tradijoc s’ha anat fent gran, perquè en les primeres edicions solament hi van participar els centres de la Ribera d’Ebre. Va ser a partir de 2008 que s’incorporaren el centre de secundària de Gandesa i el centre d’Educació Especial Jeroni de Moragas de Móra d’Ebre. L’any 2010 s’incorporà l’Institut Escola de Batea i enguany per primera vegada hi ha participat l’Institut Escola 3 d’Abril.
Per tant, el Tradijoc s’ha anat fent gran i aquest any s’ha arribat a la participació de 290 alumnes, 45 dinamitzadors i 27 professors/es.
Enguany l’organitzador de la trobada va ser el Col•legi Santa Teresa de Móra d’Ebre.
Ens trobàrem tots els centres participants a les 9 del matí a la zona de La Llanterna i es van distribuir 24 grups de 12 alumnes, vestits amb una camiseta de diferents colors que distingia cada grup. Cada grup anava acompanyat d’un professor/a que era l’encarregat de portar-los a les diferents zones de la població per jugar.
A cada zona hi havia sis jocs per jugar, dinamitzats per monitors/es, alumnes de 3r, 4t d’ESO i 1r de Batxillerat dels centres educatius Julio Antonio, Col•legi Santa Teresa i INS de Flix. Una vegada allí cada joc durava 10 minuts, i als deu minuts es canviava de joc, fins a completar-los tots en 1 h. Després es canviava de zona.
Els jocs i activitats proposades van ser, entre d’altres: tirada de barallugues, xanques i cèrcols, el joc del flèndit, tirada de birles, estirada de corda, la trisella, corrides de pedres, de sacs, de parelles amb les cames lligades,saltar a corda, llançament d’espardenya, la xancleta, el cementiri o mate, els quatre cantons, el set i mig, futbol i circuit de xapes, moros i cristians, el mocador, el tira xines…
La valoració que se’n va fer de la jornada va ser positiva per la participació de l’alumnat en tots els jocs; les zones de joc eren de fàcil accés, encara que alguna zona quedava massa separada d’una altra; i molta implicació per part dels monitors/dinamitzadors dels jocs.
Podem dir que aquesta vuitena trobada va ser més especial perquè aquell mateix dia s’iniciava el Congrés Internacional dels Jocs en la Història a Móra la Nova, i els participants en el congrés van poder gaudir de veure com jugaven aquells alumnes als jocs de tota la vida.
La jornada va tenir el suport de l’ajuntament de Móra d’Ebre, el Consell Comarcal i el Consell Esportiu Comarcal i també la col•laboració de l’Associació Cultural Lo Llaüt d’Ascó i del CERE per a l’edició d’un llibret que es regalà a tot l’alumnat on es recullen els jocs que es realitzen al llarg de la jornada.

FOTOS I ARTICLE ÀNGELS PÉREZ

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *