Aspectes metodològics

Des de l’ICE de la UAB i el CRP de Sta. Coloma de Gramenet, ens suggereixen aquesta Guia per a docents d’una aula TIC:

• Tenir un ordinador a l’aula no vol dir estar tot el dia utilitzant l’ordinador o connectats a Internet: és el professorat qui gestiona les estones que l’alumnat fa ús de l’ordinador. De la mateixa manera que cal establir què pot fer l’alumnat si acaba la feina.

• Quan es comença qualsevol sessió, primer cal planificar-la amb els/les alumnes, acordar què cal fer al llarg de la sessió, com fer-ho i qui ho farà. Per tant, l’ordinador només entra en escena en el moment que ho decideix el professorat.

• Professorat i alumnat han de compartir un codi que permeti agilitzar el pas del treball amb ordinador al treball col•lectiu, per tal d’atendre i participar de forma adient (per exemple, baixar la tapa de l’ordinador portàtil, apagar el monitor, …).

• El professorat pot controlar la dinàmica de treball de l’alumnat posant-se al darrera, veient així les pantalles.

• L’escriptori de l’ordinador personal ha de tenir una determinada presentació igual per a tothom (fons escriptori, icones…), segons s’acordi al centre (de la mateixa manera que es fa o es pot fer amb l’agenda escolar).

• Tenir preparades actuacions alternatives o plans b permet evitar els problemes que puguin ocasionar una mala connectivitat o falles elèctriques.

• També cal planificar que no hi hagi una càrrega excessiva de treball mirant la pantalla, estar atents al control postural de l’alumnat i preveure quin és el nombre màxim d’alumnes per fer un treball en petit grup (en funció de la pantalla del portàtil i els espais de l’aula).

• Planificar treballs que permetin una autogestió del treball de l’alumne quan això sigui possible, i així l’alumne tindrà tasques per fer, fins i tot en aquells casos en que han finalitzat les tasques individuals d’aula. Es poden utilitzar fulls de seguiment de feines tipus pla de treball. Fer tasques d’ajut a companys o companyes,… No renunciar als èxits analògics i centrar-se en els objectius educatius.

• Cal tenir sempre present que un dels objectius principals als centres educatius és que l’alumnat assoleixi les competències bàsiques. Per tant, cal evitar un ús abusiu de les TIC ja que més TIC no vol dir més assoliment dels aprenentatges.

• Cal plantejar-se que les TIC no es redueixen a ordinadors personals, que hi ha altres equips que són TIC i que permeten altres tipus de treball (gravadora, càmera de fotos, càmera de vídeo,…). Enriquir digitalment pràctiques establertes.

• Es tracta d’enriquir les activitats que ja es fan habitualment, afegint-hi un “plus digital” que permeti una millor contextualització, comunicació entre alumnes, construcció de coneixements compartits… (fòrums, bases de dades compartides…). Aquestes propostes haurien de ser “sostenibles”, és a dir, possibles d’incorporar amb una certa normalitat a la pràctica docent.

• És bo compartir el que s’ha preparat per a l’alumnat. Activitats senzilles i de fàcil aplicació poden resultar ser “bones pràctiques” per a altres professors/es. A la xarxa hi ha molts materials d’altres professionals que poden ser de gran ajuda. De la mateixa manera cal compartir amb els altres docents els materials creats i intentar publicar i publicitar el treball elaborat conjuntament. Emprar la tecnologia ja socialitzada.

• Quan es pensa en activitats fent servir els ordinadors cal partir del treball amb aquelles eines que ja tenim apropiades. A poc a poc anirem coneixent-ne de noves i fent les servir pel treball a l’aula.

• Donat que pot haver-hi alumnat amb més coneixements tecnològics que nosaltres, es bo estar oberts a que puguin aportar el què saben (per exemple: no cal que el professorat sigui expert en presentacions digitals; però sí que cal saber per a què serveixen, quines condicions bàsiques han de tenir per donar suport a una explicació… i que l’alumnat pugui aprendre’n el seu ús i funcionalitat d’una forma pràctica). Apropiar-se del nou context digital.

• L’ordinador és una eina de treball, malgrat que bona part de l’alumnat l’utilitza més per a l’àmbit del lleure. Cal educar l’alumnat en el rigor del treball a l’aula, de manera que entengui que l’ordinador, al centre educatiu, és una eina per fer recerca, comunicar-se, i elaborar continguts.
  • És important conèixer els principals portals educatius, estar més o menys al dia dels recursos que s’hi poden trobar i saber fer cerques a Internet donat que això pot aportar molta autonomia.

• Dedicar, sistemàticament, un temps (per petit que sigui) a l’aprenentatge dels nous elements (o equipaments? ) que envolten l’aula digitalitzada és realment necessari.

Consultant les presentacions i l’article que us proposem a continuació, podreu aprofundir en el tema: