Haumea, un planeta més amb anell.

El-planeta-enano-Haumea-tiene-un-anillo_image_380

Concepción artística de Haumea con las proporciones correctas del cuerpo principal y del anillo. / IAA

Haumea_brilla_con_hielo_cristalino_1(4)

De Haumea_brilla_con_hielo_cristalino.jpg: José Antonio Peñas/SINCderivative work: Fulvio314 – Este archivo deriva de  Haumea brilla con hielo cristalino.jpg:, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32573120

Haumea, un planeta nan situat més enllà de l’òrbita de Neptú, amb una forma peculiar, forma el.lipsoidal ( forma de meló) ha sigut notícia aquests dies perquè se li ha trobat un anell. És el setè planeta que troben amb anell  després de Júpiter, Saturn, Urà, Neptú i els dos centaures Cariclo i Quiró.

FILL DE DUES MARES I UN PARE

Ja fa sis mesos que ha nascut el primer humà amb tres progenitors. La seva mare tenia la  síndrome de Leigh, que provoca que als seus fills no els hi funcioni bé els mitocondris foto_3030631-550x270(orgànul que alimenta les cèl·lules) i morin abans de néixer. La dona volia tenir un fill, però no volia adoptar, aleshores va demanar ajuda a la ciència.

Li van practicar una nova tècnica de reproducció assistida anomenada la dels tres pares, que consisteix a agafar un òvul sa i extreure-li el nucli i, després, agafar l’òvul de la pacient, treure-li el nucli i col.locar-li a l’òvul sa. Després introdueixen l’esperma del pare al nou òvul. Amb aquesta tècnica la donant només té un 0,2% de paternitat. Aquesta tècnica ha sigut aplicada a Mèxic per científics dels EUA, De moment el bebè no ha presentat cap problema estrany.

Jugar amb la Quàntica.

Basic RGB

El BIG Bell Test és un projecte a nivell mundial que pretén dur a terme una sèrie d’experiments de física quàntica durant un dia en concret, el 30 de novembre de 2016, en nou instituts d’investigació i laboratoris de tot el món, amb la participació de la major quantitat de persones contribuiran  a  la iniciativa comportant-se de la manera més aleatòria possible.

Com pot contribuir la gent? Durant aquest dia, es demanarà als participants de qualsevol part del món que contribueixin a l’experiment jugant a un VIDEOJOC que ha estat creat específicament per a aquest projecte, i que es troba a www.thebigbelltest.org .

NECESSITEN, com a mínim 30.000 persones, que juguin al videojoc el 30/11 amb l’objectiu de generar un mínim de 30.000 seqüències de bits aleatoris.the_bbt_all_white

Més informació aquí.

Estiu Científic a la Universitat.

maxresdefault UPC-positiu-negrelogo_ajuntament-b-n_2967

Si vols passar un matí fent Ciència a la UPC de Castelldefels, tens l’oportunitat de fer-ho ja, aquest estiu s’ofereixen taller de Ciències que comencen el 27 de juny i que finalitzen el 15 de juliol, es realitzen al Campus Universitari de Castelldefels i ho fan professionals de cada temàtica, hi ha des de com pilotar un dron, les smart cities, les impressores 3D, etc.

Aquest any el cost del taller és de 3€, per tant la setmana sencera 15€.

Si vols inscriure’t o més informació aquí i fes-ho com més aviat millor, s’esgoten les vacants de seguida!!!

Comença a veure el que és estar a la Universitat!!!!.

Concurs Xperimenta 2016

Concurs : X(P)RIMENTA 2016

22637643-boy-cartoon-doing-chemical-experiment-cartoon-science-chemistryConcurs adreçat a professors i alumnes de Primària, ESO, batxillerat i cicles formatius que vulguin fer experiments interessants i que els filmin en vídeo. Es tracta de filmar un experiment senzill en un vídeo de tres minuts, amb l’objectiu d’il·lustrar algun principi científic o tecnològic interessant. Els millors treballs s’incorporaran al portal “Recerca en acció” i hi haurà premis tant per als alumnes com per al professorat.

El concurs és una iniciativa organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i per l’Associació Catalana de Comunicació Científica.

El termini per presentar els vídeos acaba el 10 de maig.

més informació aquí.

El pingüí i el pescador

Ja fa 4 anys que Joao Pereira da Souza, un pescador jubilat de Rio de Janeiro, va trobar a Dindim, un pingüí de Magallanes, recobert de petroli i varat a la platja. L’home, de 71 anys d’edat, el va acollir a casa seva, restablint la salut de l’au, i la va retornar al mar. Si bé ja es sorprenent, encara ho és més el fet de que l’animal el visiti cada any des de llavors. Els biòlegs creuen que amb el canvi climàtic i la necessitat de menjar, els pingüins de Magallanes com Dindim migren milers de quilòmetres al nord. Aquest viatge de més de 8.000 Km que va fer Dindim el podria haver deixat exhaust i desorientat. Després, l’au va relacionar al pescador com a un integrant de la família i el visita cada any com a resulta del comportament natural dels pingüins amb aquestes situacions. El pescador diu estimar a Dindim igual que un fill i assegura que és un sentiment recíproc.Foto de Dindim i Joao

Vídeo del fet (Anglès)

Concurs ICFO Illuminating Curiosity

L’ICFO (The institut of Photonic Science, de Castelldefels) proposa un repte per a tots, siguis de primària, secundària, batxillerat, adult….

Has de respondre a una de les preguntes que fan alguns famosos amb un vídeo ,com per exemple:

Es pot menjar la llum? (Ferran Adrià)

Per què una idea la representem com una bombeta encesa al cim de cap?(Pilarín Bayés)

En quines situacions la llum actua com una ona i en quines com una partícula? (Els Catarres)

i altres més…

Fes-ho abans del 7 d’abril!!!!

Més informació, aquí.icfo