FOMENT DE LA LECTURA

En aquest espai trobareu materials i recursos que fan referència al foment de la lectura en el context familiar. Comentarem blogs, articles, webs, llibres, etc. que parlin de la importància
de promoure activament la relació dels nostres fills amb la lectura.

 

2016-10-28. Em llegeixes el de l’ós?

“Els primers contes, aquelles històries que petits i grans compartim en una estona de lectura abans de dormir o acomodats al sofà de casa, poden ser la primera brúixola dels més petits de casa per entendre el món”

La Marta Espar, periodista i mare de l’escola, ha fet un article molt interessant (Em llegeixes el de l’ós?) sobre la importància i els beneficis de llegir contes als nostres fills des de ben petits, ja sigui per establir vincles afectius com per millorar la seva capacitat d’expressió, comprensió, imaginació, etc.

Al final de l’article la Marta ens recorda les regles d’or per aconseguir joves lectors:

  • Practicar amb l’exemple. Si es vol fomentar la lectura des de casa, el primer que cal és que els nens vegin llegir els seus pares i que, quan ho fan, estan tranquils i relaxats.
  • No fer llegir els nens sinó llegir amb els nens. Si des de petits se’ls imposa la lectura com un deure quan encara són aprenents, és la millor manera perquè l’avorreixin abans de ser-hi competents.
  • Remenar a les biblioteques. Acostumar els petits a anar a les biblioteques a llegir i a buscar llibres és un altre recurs per fomentar la lectura.
  • Espai i temps. Comptar amb un espai i un temps per dedicar-lo a la lectura individual o compartida.
  • Contacontes i companyia. Participar en les activitats d’animació a la lectura que s’ofereixin a l’entorn on viu.

Us animem a llegir-lo, el trobareu aquí: http://criatures.ara.cat/familia/Em-llegeixes-los_0_1673232675.html

 

 

2016-04-11. Ramon Besora: llegir en família

La setmana passada es va celebrar a Girona la I Fira del Llibre Infantil i Juvenil. Un dels actes previs a la Fira va ser una conferència del mestre i escriptor Ramon Besora. Molt interessant, en podeu sentir un petit resum de la veu de l’autor: http://femgirona.cat/gironaara/ramon-besora-llegir-en-familia-i-la-responsabilitat-dels-pares/

 

 

2016-03-02. Read on. Get on

Read on. Get on. Aquest és el nom d’una campanya que s’ha portat a terme a la Gran Bretanya i on hi han col·laborat un grapat d’associacions i organitzacions amb l’objectiu d’aconseguir millorar la comprensió lectora dels nens i nenes al llarg de l’etapa escolar.

A la web tenen un munt de materials (en anglès) perquè les famílies puguin treballar amb els seus fills des de casa. Hi ha el que anomenen “story starters“, on es tria una història (n’hi ha fins i tot de la Pepa Pig) i a partir d’un plantejament inicial es pot continuar la història, fer preguntes, etc. També proposen un munt d’activitats i jocs pensats per treballar habilitats de comprensió lectora. Com que tot està en anglès, nosaltres ho podem aprofitar per practicar una mica..!

 

02/19/2016. Com acompanyem en la lectura a infants i joves?

Com fem de la lectura una aventura? Quins són els hàbits lectors dels adolescents? Com apropar els infants i adolescents a la lectura? Com ajudar-los a desenvolupar estratègies per trobar informació? Com són els laboratoris de lletres i imatges? Com fer activitats d’experimentació lectora amb les famílies?

Tot això es va tractar a la IV Trobada LECXIT, “Lectura per l’èxit educatiu: Com acompanyem en la lectura a infants i joves?” (Barcelona, desembre 2015)

Vídeo-resum de les jornades:

 

“desig de llegir”

“donar temps per llegir”

“viure, escriure i llegir són la mateixa cosa”

 

 

2016-01-16. La lectura en una escola sueca

Clàudia Rius, autora de l’article Com aprenen a llegir els nens a Suècia?, retrata com és un dia en una escola sueca i explica com es valora la lectura en el sistema educatiu suec. Us en deixem un petit tastet:

“La lectura. Al costat de cada classe d’aquesta petita escola hi ha una sala amb un sofà i taules. Les personetes que ja han acabat la feina poden anar allà a llegir o bé quedar-se a fer-ho a l’aula. Els petits poden escollir qualsevol dels contes de l’escola, o algun llibre que hagin portat de casa. Un cop feta la feina que demanava la professora, ni tan sols pregunten què han de fer: escullen un llibre de lectura. No repliquen, no demanen poder anar a jugar. Ja tindran temps. Saben que ara poden llegir i ho fan. Si finalment tothom acaba els exercicis però encara no és hora de sortir al pati, la professora no buscarà encabir més temari allà on no hi cap. O bé deixarà que els alumnes segueixin llegint, o bé els farà seure a tots i serà ella qui els explicarà un conte amb veu alta.”

 

2015-12-06. Si tu llegeixes, ells llegeixen

 

 

2015-11-28. Llegir per créixer

images

Llegir per créixer: http://www.fapac.cat/ifamilies/llegir_creixer

Un article de la Núria Ribera, professora de psicologia de la Universitat de Barcelona, que parla de la importància de la lectura en el desenvolupament dels nens i nenes, sobretot si es tracta d’un fet compartit entre pares i fills. Destaca que ens hauríem de prendre la lectura com un temps per a compartir amb els nostres fills i aprendre junts a gaudir dels llibres

Ens dóna algunes pautes que ens poden ajudar a decidir el tipus de lectura, què llegir? on llegir?, quan llegir?… i detalla els avantatges que aporta llegir contes junts:

– RELACIÓ PARES FILLS. Comunicar-se, compartir emocions, passar estones agradables junts

– DESENVOLULPAMENT EMOCIONAL. Identificar-se amb personatges i situacions; alliberar tensions; experimentar nous sentiments…

– CONEIXEMENT DEL MÓN. Nous països, personatges, animals, vestits, costums, cultures…

– DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE. Vocabulari, parla descontextualitzada, estructures narratives diverses, posar atenció al so de les paraules.

– DESENVOLUPAMENT DE L’ESCRIPTURA I LA LECTURA. Coneixement de les lletres i dels materials impresos.

– INICIAR-SE EN L’ART A TRAVÉS DE LES IL·LUSTRACIONS. Mirant, gaudint-ne, opinant, copiant.

 

Us animem a llegir-lo!: http://www.fapac.cat/ifamilies/llegir_creixer

 

 

2015-11-15. 101 Raons per no parar de llegir

“Un llibre és fet de paper i de tinta. Ah sí, i de cola… Però això no és tot. És fet de moltes altres coses. Un llibre pot ser una cosa completament diferent. Un riu que et porta, un núvol en moviment en el qual pots viatjar, una finestra a altres mons. En un llibre et pots perdre, pots mirar-te com en un mirall, et pots reconèixer. Hi ha llibres que oblidem de seguida, i llibres que sempre portarem amb nosaltres a qualsevol lloc. Cada llibre és una aventura, diferent per a cada lector. A mi m’agrada, i a tu no t’agrada. Per a mi és perfecte, per a tu, inútil. I això està bé. Perquè els lectors són diferents. Cada llibre busca el seu lector, i cada lector busca el seu llibre. (…) Hi ha molt bones raons per llegir: perquè és fascinant, perquè et remou, perquè et porta lluny, perquè…”

Prefaci de Beatrice Masini al llibre “101 bones raons per no parar de llegir” (Barcanova, 2012), il·lustrat per Guillaume Long, i creat a partir d’aportacions de nens i nenes que han compartit les seves pròpies raons per no parar de llegir, com aquestes:

“Quan estàs sol, pots explicar-te històries i sentir-te menys sol”,

“Pots llegir històries que et faran tremolar de por, i després tornar-les a explicar”,

“Pots aprendre paraules noves, més boniques i divertides”,

… i així fins a 101!

101-llegir001

 

 

2015-05-25. Educant petits lectors

Petits-lectors

A l’Ara Criatures d’aquest dissabte passat el tema estrella és “Educant petits lectors“, hi trobem un parell d’articles que tracten sobre la importància de la lectura (registrant-vos a l’Ara podeu llegir gratuïtament un article al dia):

Eines per fomentar la lectura“, de l’Ainhoa Boix, ens presenta algunes iniciatives web molt interessants que ens poden ajudar en la tasca de fomentar la lectura en els nostres fills o alumnes.

Boolino, una web que defensa el foment de la lectura infantil de 0 a 12 anys, ajudant als pares i mestres a triar el llibre més adequat per a cada lector, segons temàtica, edat i nivell, i també comentant i recomanant lectures. A part de la web, tenen el Boolino Blog, amb articles sobre llibres, autors, aplicacions per a mòbils, tot relacionat amb la lectura. Molt interessant!

L’altra iniciativa és Xim i Xesca, una eina interactiva i personalitzada per desenvolupar la comprensió lectora i despertar el gust per llegir. És una eina va dirigida a alumnes de 6 a 14 anys. Cada alumne té un codi d’accés per entrar a Xim i Xesca i respondre les preguntes del llibre que s’hagi llegit per comprovar si l’ha entès. Si respon bé aconsegueix punts lectors, un fet que motiva l’alumne a llegir més i que alhora permet al mestre avaluar la comprensió lectora.

Els llibres de la meva vida“, de la Marta Espar, reflexiona sobre les lectures d’infància, sobre la quantitat i la qualitat d’aquestes lectures,  i ens presenta també un recull de llibres que han marcat la vida d’alguns lectors, llibreters, editors i bibliotecaris.

D’entre els llibres més votats pels entrevistats destaquen títols com Allà on viuen els monstres, El zoo d’en Pitus, , Tintín, L’illa del tresor o Harri Potter, i el llibre més votat de tots: Matilda, de Roald Dahl!

 

 

2015-05-02. Temps de família: lectura

Text extret de la web del Departament d’Ensenyament: http://familiaiescola.gencat.cat/ca/educar_i_creixer_en_familia/temps_de_familia/lectura/

Lectura

La lectura és un instrument fonamental en el procés de coneixement i de maduració personal dels vostres fills. Les bones lectures poden deixar empremta, desperten aficions i interessos nous, eduquen la sensibilitat, faciliten el desenvolupament de la fantasia i de la creativitat, ens proporcionen nous coneixements i ens ajuden a entendre altres formes de viure i de pensar. D’altra banda, els bons lectors acostumen a ser bons estudiants, mostren més disposició a atendre les explicacions, es concentren més, augmenten la capacitat de retenir i memoritzar, i comprenen i assimilen amb rapidesa els conceptes nous.

Despertar l’hàbit lector

Aconseguir que els vostres fills obtinguin l’hàbit de lectura depèn, en gran mesura, de la vostra tasca. L’escola té un paper molt important en l’aprenentatge i el foment de la lectura dels vostres fills, però el gust per llegir va més enllà i no es podrà aconseguir plenament sense la vostra col·laboració. És important fomentar la lectura en els nens des dels primers mesos de vida i acompanyar-los en tot el procés.

Tot seguit us presentem una sèrie de recomanacions que us poden ajudar a aconseguir que els vostres fills trobin el gust per la lectura:

  1. Intenteu que us vegin llegir a casa. Aquest és el primer pas que heu de fer com a pares: el contagi més eficaç és l’exemple.
  2. Llegiu en veu alta als vostres fills quan són petits. D’aquesta manera l’infant associarà els llibres amb una experiència de benestar i despertareu en ells l’emoció i l’interès cap als llibres.
  3. Practiqueu la lectura de deu a vint minuts cada dia amb ells. És més beneficiós llegir un temps curt cada dia que no pas llegir una hora seguida un cop a la setmana. A més d’ajudar-los a desenvolupar l’hàbit lector, els vostres fills us agrairan aquesta estona de dedicació i acompanyament diari.
  4. Valoreu el vostre fill quan estigui llegint, d’aquesta manera el motiveu perquè ho segueixi fent i consolideu el seu hàbit lector.
  5. Cal que tingueu a casa llibres que els interessin perquè són l’instrument més poderós per convidar a la lectura. Els vostres fills han de descobrir que es llegeix per aprendre, però també per passar-ho bé, per plaer i per distracció.
  6. És important que disposeu d’un lloc agradable per llegir amb llum adequada, amb tranquil·litat i sense sorolls que poden distreure la lectura.
  7. Ajudeu-los a planificar un temps per a la lectura i penseu que fora de casa també hi ha llocs i moments per llegir: a la biblioteca, a l’autobús, a la consulta mèdica…
  8. Doneu-los a conèixer altres formats, com els llibres digitals, els blogs, les pàgines web… com una manera diferent d’acostar-se a la lectura.
  9. Interesseu-vos per les seves lectures de classe i compartiu-les amb tanta naturalitat com pugueu, sense convertir-les únicament en un deure escolar.
  10. Feu amb ells activitats al voltant dels llibres, com ara dibuixar sobre els personatges dels llibres que llegeix, anar al teatre o al cinema a veure obres relacionades amb llibres.
  11. Mireu amb els vostres fills pel·lícules basades en llibres. Quan alguna pel·lícula els agradi molt, aprofiteu per explicar-los que està basada en un llibre que inclou moltes més coses que no apareixen en la pel·lícula per falta de temps. Podrà ser una motivació per a la lectura.

 

2015-04-16. Com tenir fills lectors

Dimarts 21 d’abril a les 21h, xerrada sobre la importància de la lectura per al futur dels nostres fills i filles, organitzada per l’Escola Bora Gran de Serinyà.

Xerrada_LECTURA RÈTOL

 

2015-04-13. El mètode definitiu per tenir fills lectors: consells i receptes miraculoses que garanteixen l’èxit escolar, de Joan Carles Girbés

Aquí teniu una guia molt interessant que tracta sobre com fomentar l’hàbit lector dels nostres fills a partir de quatre passos:

1. Estimem els llibres i la lectura

2. Donem exemple

3. Triem el llibre adequat

4. Despleguem els nostres encants

Si bé el títol és força ambiciós, també ens deixa ben clar és que malauradament, “no hi ha receptes miraculoses per contagiar el gust per la lectura”. Caldrà omplir-nos de “confiança, paciència i constància” en una aventura sense cap resultat garantit! Això sí, destaca que “fomentar la lectura en família, no només és desitjable, sinó també possible, factible, realitzable”.

Páginas de 553

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *