La gran fàbrica de les paraules

La gran fabrica de les paraules

Ja fa un parell de setmanes ens va arribar a l’aula un conte tendre i ple de sentit crític titulat “La gran fàbrica de les paraules”.

En aquesta història ens trobem un país on la gent per parlar necessita diners per poder comprar les paraules que vol dir i, és clar, només poden fer-ho aquelles persones que tenen molts diners. En aquest país hi trobem un nen enamorat de la seva veïna. El dia del seu aniversari aquest li regala tres paraules que un dia de vent va caçar amb el seu caçapapallones.

 

Primerament, es va compartir l´objectiu de la lectura: a EI sempre diem que “és pasar-nos-ho bé amb els contes però a més avui volem que durant la lectura imagineu/ visualitzeu com es senten els personatges de la història”.

 

Abans de la lectura

Es van fer hipòtesis a partir de la portada i del títol.

  • De què penseu que anirà aquest conte? Què us ho fa pensar?
  • A partir del títol què creieu que passarà? Per què ?

Durant la lectura

S´inicia la lectura i ens anem aturant en diferents parts preguntant:

  • Com us sentiríeu vosaltres si a l´hora de sopar no puguéssiu dir res als vostres pares? No puguéssiu explicar el que heu fet al cole o compartir com us ha anat el dia.

Fer connexions i empatitzar amb el protagonista.

  • I si per a poder parlar haguéssiu de tenir abans la paraula comprada? Visualitzar.
  • Hi ha altres formes de comunicar-nos? (Fer emergir al debat la comunicació no verbal).

M´enteneu si us faig un gest i el meu aspecte és d´enfadada? O al contrari si us faig un gest amb un somriure mirant-vos als ulls tendrament?

  • Iniciar l´estratègia de la inferència de la paraula “rebaixes” i fer-los pensar amb quines paraules creuen que podrien comparar de rebaixes.
  • Fer-los posar a la pell del protagonista, l´Oriol, enamorat de la veïna, i que no li pot dir amb paraules el què sent? Visualitzar

Fer-los adonar que nosaltres ho tenim molt fácil per a expresar-nos lliurement amb les paraules….

 

  • Hipotetitzar sobre a qui creuen que farà cas l´Ariadna: a l´Óscar (el nen ric que té totes les paraules d´amor) o a l´Oriol ( que no en té quasi cap, tan sols tres i sense sentit, però les diu tendrament i amb amor).

Després de contar i escoltar el conte vàrem iniciar una petita conversa literària.

Es va preguntar:

  • Si consideraven que les paraules boniques havien de ser les més cares.
  • Quines paraules creien que havien de ser les més barates i per què.
  • Els agradaria viure en aquest país on abans de parlar haguessis hagut de comprar les paraules.
  • lelament, se´ls va proposar que deixaríem uns pots retolats amb: “paraules boniques”, “paraules dolces”, “ paraules de ràbia”…

I lliurement podrien escriure paraules i guardar-les als pots corresponents.

Fins i tot, en una propera sessió se´ls pot proposar que penssin  quines paraules voldrien comprar per a dir als seus pares a la nit per sopar i les escriguin.

5 7

Apadrinament lector QUART- P-5

L’ activitat d’apadrinament lector es duu a terme amb molta il•lusió, ja que implica agermanar alumnes de diferents cursos, amb uns objectius ben clars: potenciar el gust per la lectura, millorar-ne la comprensió i, per últim, però no menys important, establir lligams de convivència i amistat entre els infants de P5 d’Educació Infantil i els de quart de C. Mitjà.
La dinàmica de l’apadrinament consisteix en aparellar l’alumnat de quart (que esdevenen els padrins o padrines) amb el de P5 (que són els fillols o filloles). Aquests parelles són permanents durant el curs i entre elles sorgeix una relació especial.
Cada quinze dies els padrins i padrines de quart van a buscar els seus fillols o filloles i llegeixen plegats: pot llegir el fillol i la padrina fa preguntes, pot llegir el padrí i el fillol escolta, la padrina pot fer preguntes de comprensió…
Esperem que l’apadrinament lector sigui una de les activitats de l’escola que recordin amb un especial afecte!

Apadrinament lector quart B- P5A on PhotoPeach

Gaudim de la lectura

Els alumnes de quart gaudim de la lectura

gaudim de la lectura on PhotoPeach

S’HA DE LLEGIR PER MOLTES RAONS…
– Pots viatjar des del sofà.
– Pots convertir-te en un heroi.
– Pots aprendre altres llengües.
– Pots experimentar tot tipus d’emocions.
Necessitem uns requisits que tots tenim:
– Una ment curiosa per pensar en les idees dels llibres,
– Uns ulls per veure dades importants, imatges i paraules.
– Unes orelles per escoltar el que altres pensen.
– Una boca per llegir amb expressió com un narrador d’històries.
– Un cor per afegir sentiment a les històries.
– Mans per tenir cura dels llibres.
I sobretot
– Llibres, com més millor!

LLEGIR PER A QUE?

Llegir per a plorar, per a somiar i amar. Per a viure més, i viure intensament. Per detindre el temps. Llegir per adonar-nos que estem vius. Per a conéixer als altres i a mi també. Llegir per a viatjar quan no hi han diners. Llegir per a descobrir que no estem a soles. Per explorar. Per evadir-nos i per plorar. Per a riure i crear el món al nostre gust. Per a aprendre, per a saber. Per a no dubtar. Llegir per a fugir del soroll. Llegir per combatir la ignorància. Llegir per a jugar i disfrutar…

Ens agrada llegir on PhotoPeach

UN CONTE PER PENSAR

el-nino-que-pudo-hacerlo-eloy-moreno-825x350

El niño que pudo hacerlo

Dos niños llevaban toda la mañana patinando sobre un lago helado cuando, de pronto, el hielo se rompió y uno de ellos cayó al agua. La corriente interna lo desplazó unos metros por debajo de la parte helada, por lo que para salvarlo la única opción que había era romper la capa que lo cubría.

Su amigo comenzó a gritar pidiendo ayuda, pero al ver que nadie acudía buscó rápidamente una piedra y comenzó a golpear el hielo con todas sus fuerzas.
Golpeó, golpeó y golpeó hasta que con-siguió abrir una grieta por la que metió el brazo para agarrar a su compañero y salvarlo.

A los pocos minutos, avisados por los vecinos que habían oído los gritos de socorro, llegaron los bomberos.

Cuando les contaron lo ocurrido, no paraban de preguntarse cómo aquel niño tan pequeño había sido capaz de romper una capa de hielo tan gruesa.
-Es imposible que con esas manos lo haya logrado, es imposible, no tiene la fuerza suficiente ¿cómo ha podido conseguirlo? -comentaban entre ellos.

Un anciano que estaba por los alrededores, al escuchar la conversación, se acercó a los bomberos.
-Yo sí sé cómo lo hizo -dijo.
-¿Cómo? -respondieron sorprendidos.
-No había nadie a su alrededor para decirle que no podía hacerlo.

Eloy Moreno. Adaptación de un cuento popular.

cuentos

FONT:http://www.blog.eloymoreno.com/el-nino-que-pudo-hacerlo/

PRÈSTEC BIBLIOTECA ALGUAIRE

Racó d’ exposició de llibres i àlbums il.lustrats.
Cada mes la biblioteca pública d’Alguaire ens fa un prèstec especial. Ens deixa 20 llibres durant un mes.

Hi ha àlbums il..lustrats fascinants, llibres  de diverses temàtiques i tipologies textuals.

Intentem que el gust per la lectura entri per una altra porta… La de l’afecte que ens genera les bones estones de lectura compartida i la de l’estima cap als llibres.

MALETES VIATGERES

Maletes viatgeres

Què és una maleta viatgera?
És una maleta farcida de llibres molt interessants que va donant voltes per les cases de tots els nens i nenes del’escola.
Com  més voltesl la maleta dóna, més contenta està, doncs tot el que hi ha en el seu interior ho han pogut compartir més famílies.

Els objectius d’aquesta proposta són:

  • Contribuir a la presa de consciència de la importància que té la família en el foment de la lectura.
  • Afavorir i compartir el gust per la lectura.
  • Desvetllar la capacitat de creació i imaginació.
  • Utilitzar els recursos que ens ofereix la biblioteca escolar.

Esperem que aquestes lectures compartides us agradin i us animin per continuar llegint en família.lectura

Jo no ensenyo als meus alumnes,només els proporciono les condicions perquè puguin aprendre. Albert Einstein