A tercer, teatre!

Aquestes darreres setmanes, el teatre ha estat el protagonista de l’assignatura de llengua catalana a tercer d’ESO. Dues activitats diferents -l’assistència a una representació de teatre a Vic i la visita guiada al Teatre Nacional de Catalunya, a Barcelona- han aproximat l’alumnat a aquesta art, tan viva i tan antiga alhora. A través del teatre, el públic, els actors i els escriptors entren plegats en un joc que esborra les fronteres entre el que és fals i el que és veritat.

Mar i Cel, d’Àngel Guimerà, a Vic  (23 / 01 / 08)

Tots els grups de tercer van poder gaudir, al Centre Comunitari de Vic, del clàssic d’Àngel Guimerà Mar i Cel, posat en escena per la companyia teatral de Transeduca. Després de l’obra, els actors van oferir un col·loqui en què, com sol passar, hi va haver preguntes molt interessants -i d’altres que no ho van ser tant…

La història d’amor maleït entre Saïd -un musulmà nascut al Regne de València i convertit en pirata després de quedar orfe durant l’expulsió dels moriscos de 1609-1610- i la presonera cristiana Blanca ens ensenya fins a quin punt les circumstàncies històriques condicionen les nostres accions i ens anima, per a superar-ho, a ser fidels als principis humans més essencials: pietat, solidaritat, amor… Els actors van representar-la amb passió i ganes i els nois i noies -almenys una bona part!- s’ho van passar bé.

Visita guiada al Teatre Nacional de Catalunya (29 / 01 / 08)

Els grups de tercer que participen al concurs escolar de literatura “El gust per la lectura” van poder anar a Barcelona a realitzar una visita guiada al Teatre Nacional de Catalunya, on hi ha la sala més important i més gran de Catalunya. Els van explicar amb detall l’estructura de les diverses sales de representació que hi ha i el funcionament dels diferents elements dels escenaris i de les bambolines, van entrar als magatzems de decorats, telons i mobles, als passadissos dels camerinos…

A més, un actor professional -molt simpàtic- els va explicar els orígens del teatre i els va convidar a fer d’actors durant una estona: els valents voluntaris van interpretar una dramatització de la Volta al Món en vuitanta dies, de Jules Verne, que és un dels llibres que es llegeixen dins el marc del concurs El gust per la lectura. Tots van poder comprovar quantes coses s’han de tenir en compte quan ets dalt de l’escenari!

Joan Silva

tnc.jpg

Hem participat en el joc de simulació de comerç d’emissions de carboni (Carbon Game) (16 de gener de 2008)

El joc de comerç d’emissions de carboni és el resultat del projecte Minerva, en el qual han treballat de forma conjunta diferents associacions pel medi ambient de països com el Regne Unit, Itàlia, Polònia, Letònia i Catalunya. Catalunya hi ha estat representada per la Societat Catalana d’Educació Ambiental en col·laboració amb La Vola.

El joc de comerç (compra venda) d’emissions de carboni ens permet explicar una de les fórmules per reduir els efectes del canvi climàtic. Grups d’alumnes de centres educatius de diferents països europeus hem jugat simultàniament a través d’internet.

mvc-010s.jpg  mvc-017s.jpg  mvc-018s.jpg  

Abans de començar encara no estàvem ficats en el joc, per això la primera ronda no va anar gaire bé, no coneixíem les normes i estàvem una mica despistats. A la segona ronda vam remuntar, perquè teníem més idea de com anava tot plegat.  En aquest moment les emocions van començar a sortir i tots els grups ens animàvem  per poder aconseguir la màxima puntuació. A les tres últimes rondes estàvem tots molt integrats en el joc i amb moltes ganes de treure la millor puntuació.Un cop s’havia acabat el joc, tots ens vam posar al voltant de l’últim grup per recolzar-los i per ajudar-los  a fer-ho bé. Quan vam acabar  teníem ganes de tornar a jugar, perquè ja sabíem la manera d’aconseguir comprar el major nombre de carboni.

Meritxell Bonet i Tania Franco (1r Batx.)

ARTabac

artabac.jpg L’assossiació Osona contra el càncer i el Sistema de Salut Integrat d’Osona (SISO), promouen des de fa dos anys el concurs de cartells ARTabac entre els alumnes de 1r d’ESO d’Osona.

L’objectiu del concurs és fomentar estils de vida més sans entre aquest grup de població i prevenir l’inici de l’hàbit tabàquic entre els més joves.

Aquesta 3ª edició va començar la setmana passada a l’institut amb l’exibició dels cartells  guanyadors de l’edició passada. El grup de Taller de projectes de 3r d’ESO va muntar l’exposició al costat de les vidrieres del centre i van voler participar-hi amb un cartell propi que també van exposar.
Els alumes de 1r d’ESO van visitar la mostra de cartells, guiats pels seus tutors. 

Durant els mesos de febrer i març s’elaboraran els nous cartells per a l’edició d’enguany a partir de les directrius de la professora de plàstica dels grups de 1r d’ESO del centre.

Al mes d’Abril, un jurat nomenat expressament per a l’ocasió serà l’encarregat de d’escollir els cartells guanyadors i otorgar els premis corresponents, segons les bases del concurs.

Paral·lelament, entre els alumnes de 2n d’ESO es passaran unes enquestes on es tracta de detectar la situació actual  respecte al consum de tabac, així com les espectatives que tenen els joves d’iniciar-se o no en el tabaquisme i valorar-ne les tendències futures.

Itinerari geobotànic de Sau a Tavertet (13 de desembre de 2007)

L’excursió ha sigut horrible, però només al principi, quan el fred era insuportable. Tret d’això, tot i el fred, la caminada i el cansament, l’excursió val la pena gràcies al contacte amb la natura, l’aprenentatge i l’increïble paisatge que hem trobat. Per suposat la cerca de fòssils ha fet més lleugera la caminada. Dubto que la meva opinió sigui vàlida per a tothom, ja que hi ha gent que no li agrada caminar pel bosc, estar amb contacte amb la natura, ni buscar fòssils, …, però sort en tenim de no ser tots iguals.

Èrica Rivas  (2n Batx. A)

dsc01940.jpg    dsc01948.jpg    dscf0332.jpg   

 rotaciondsc01916.jpg    rotaciondsc01936.jpg

Els reis ens han portat una pissarra digital!

pissarra2.jpgDurant les vacances de Nadal, com que hem sigut tan bons, ens han instal·lat una pissarra digital interactiva (PDI) a l’aula d’informàtica 2 (aula petita).

Una PDI és un dispositiu format per un ordinador (connectat a internet), un videoprojector que projecta la imatge que tenim a la pantalla de l’ordinador sobre una superfície, i la pròpia pissarra que fa de superfície de projecció. A través d’un llapis òptic no només es poden fer anotacions manuscrites, com en qualsevol pissarra, sinó que a més marcant directament sobre la pissarra es pot controlar l’ordinador (com s’hi fos una pantalla tàctil).

Bon Nadal!

Amb aquesta magnífica nadala dibuixada per l’Alba Serradell i la Mònica Esteo de 4rt A, us desitgem un bon Nadal i unes bones vacances a tots!

[kml_flashembed movie="http://www.xtec.cat/~fsala12/nadala.swf" width="480" height="493"/]

Ambienta’t (20/22 de novembre de 2007)

És una activitat patrocinada per l’Obra Social de la CAM (Caja de Ahorros del Mediterraneo).

En la primera part de l’activitat es detalla el seu funcionament i s’introdueix als nois i noies al concepte de medi ambient i en algunes de les problemàtiques ambientals que ens afecten actualment, quin és el nostre paper i com poden afectar el nostre futur.

A la segona part, els alumnes s’organitzen en grups i visiten carpes temàtiques, on a través de diferents dinàmiques entren en contacte amb quatre problemàtiques concretes i reflexionen sobre els seus efectes, la importància que tenen en la seva quotidianitat i en el seu paper com a consumidors o generadors dels diferents tipus de contaminació. Aquests temes són: l’ús de l’aigua, la contaminació acústica, la contaminació lluminosa i les energies renovables.

Finalment es fa una reflexió conjunta, on tots els participants comparteixen les seves experiències, què han après de nou i què poden incorporar al seu dia a dia per participar del procés que ens ha de dur a ser una societat molt més conscient, crítica i participativa de la pròpia sostenibilitat.

Aquesta activitat l’han realitzat els alumnes de primer d’ESO i cal afegir que l’han trobada molt interessant.

 mvc-021s.jpg  mvc-022s.jpg  mvc-024s.jpg  mvc-025s.jpg

Vam fer quatre tallers. 

El primer tractava de la contaminació lumínica. Amb una llanterna havíem de fer unes faroles. Va ser molt divertit perquè les teníem que dissenyar nosaltres, a la nostra manera. Al segon havíem de muntar les canonades d’un pis i utilitzar les que fossin necessàries per no gastar aigua. Era una mica “xungu” perquè l’aigua sortia de les canonades, i de vegades no hi arribava. Al tercer vam treballar la contaminació acústica, havíem de resumir un text mentre sentíem sorolls, no s’entenia res amb tant de soroll. Al quart vam enganxar en un pannell les característiques dels diferents tipus d’energia que hi ha. Va ser la més avorrida. 

Ens agradaria que féssim més activitats d’aquestes.

 Aida Palomar i Ana Mérida (1r ESO B) 

Abans de començar les activitats, ens van preguntar què era el medi ambient. Ens van explicar que el medi ambient és l’entorn  o suma total d’allò que ens envolta i que afecta i condiciona especialment les circumstàncies de vida de les persones o la societat en el seu conjunt. Després la contaminació que estava patint el medi ambient.

 Ens van dividir per grups i vam fer diferents activitats com ara la del contaminació acústica, que consistia en copiar totes les paraules que senties d’un reproductor de CDs, a un altre reproductor. Se sentien sorolls molestos de la ciutat. Vam arribar a la conclusió, que la contaminació acústica produeix insomni, desconcentració, problemes d’oïda, etc. Una altra activitat va ser que havíem de muntar un circuit d’aigua en un plànol d’una casa, però pensant com aprofitar l’aigua. Per exemple: l’aigua de la rentadora es podria aprofitar per la tassa del wàter o la de la pluja per regar les plantes. La tercera activitat tractava de les energies podien ser: renovables, alternatives, sostenibles, etc. . Hi havia unes pissarres on hi vam enganxar els avantatges i els inconvenients de cada tipus d’energia. Finalment i com a última activitat, ens van ensenyar que s’havia d’evitar la contaminació lumínica del cel i vam fer uns minis fanals a base d’un lot, paper platejat, filferro i cel·lo.

 L’activitat va ser divertida i un altra any la podríem tornar a fer perquè vam aprendre moltes coses. 

Berta Puigderrajols (1r D)

Decoració de Nadal reciclada

Aquest any els alumnes de l’aula taller i taller de projectes de 3r ens han guarnit el centre amb una decoració nadalenca feta amb materials reciclats.

Les activitats de reciclatge fets per a construir la decoració de Nadal van ser les següents:

  • La Bola: en principi vam recollir gots de la gent que es feia el cafè i els tiraven a les escombraries, els vam netejar amb aigua i sabó, els vam enganxar en forma de bola i vam posar-hi llum a dintre.
  • El Pessebre: per fer el pessebre, hem anat a buscar palets per aprofitar-ne la fusta, hem tret els claus als palets. Hem començat amb la casa de Betlem i després hem seguit  amb el nen Jesús la mare i el pare. Tot ha estat fet amb fusta, després de projectar la forma, retallar i pintar.
  • Les Estrelles: per fer les estrelles, primer hem agafat unes cartolines de colors i les hem dibuixat. Desprès hem les hem retallat i ens ha sortit perfecte.
    Les estrelles les hem enganxat al cel del pessebre.

M’ha agrada’t molt treballar amb coses reciclades !

Mohamed Maimouni