-[Àmbit cientifictecnològic_problemes de la vida quotidiana]

COMPETÈNCIA
Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic

apuntExemple d’activitat d’avaluació

………………………………………………………………………………………………………………………………….

En Joan vol pintar casa seva i envernissar alguns mobles, aprofitant que té dos dies de festa, que els seus fills estan de colònies i que, a més, està plovent. Li convé que la pintura estigui ben seca i que  no faci olor de vernís quan tornin els fills, però no sap si obrir les finestres, engegar l’aire condicionat o deixar encesa l’estufa de butà. Té un altre dubte: els sostres de casa són molt alts i no sap si enfilar-se a l’escala que té a casa o demanar ajuda al veí per muntar una bastida. Té por de caure!


1. Analitza els pros i contres de cada una de les actuacions que en Joan es planteja, utilitzant els teus coneixements:

a. Com assecar ràpidament la pintura.

b. Com eliminar l’olor de vernís.

c. Com pintar el sostre amb seguretat (per no caure!).
2. Proposa a en Joan la manera d’actuar que et sembli més adequada a les circumstàncies, utilitzant  els arguments i les formes de representació que creguis més adients.

Font: http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/

Elaboració: Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat

Edició: Servei de Comunicació i Publicacions

2a edició actualitzada: novembre de 2015

Publicat dins de COMPETÈNCIES BÀSIQUES | Etiquetat com a | Deixa un comentari

TNT04_semàfor per vianants que miren el mòvil

Publicat dins de TECnotícies | Etiquetat com a | Deixa un comentari

->[EL REPTE: 7 dies 7 fotografies]

El repte  consisteix en una marató fotogràfica durant una setmana. Cada dia es prendrà una foto sobre un tema concret  d’una llista relacionat amb la unitat didàctica. L’activitat i la col·lecció de fotografies servirà de referència per:

  • Conèixer les possibilitats dels dispositius mòbils com a instruments de creació de continguts
  • Generar una proposta didàctica on l’ús dels dispositius mòbils facilitin aprenentatges
  • Utilitzar les fotografies com a material de base per realitzar tasques de composició i retoc d’imatges digitals.

L’activitat és individual. Després dels 7 dies, cada alumne ha de comptar amb les seves pròpies 7 fotos. No obstant això, per fer l’activitat més amena i divertida algun dels dies, pot ser bona idea formar grups de 3 o 4 persones per anar “a la recerca de la foto”. D’aquesta forma, si algú no disposa de càmera de fotos, pot prendre-la prestada d’algun dels seus companys.

En la llista apareixen els 7 temes. I n’hi ha prou amb complir un parell de normes:

1. Cada dia es dedicarà a treure una sola fotografia d’un tema. Es podran treure diverses fotos de diferents temes en el mateix dia, però caldrà triar una d’elles, la que millor hagi sortit o la que més ens agradi.
2. Sempre que sigui necessari, es poden intercanviar dos dies, si existeix dificultat un dia concret amb algun dels temes (“Raig de sol” en un dia de pluja, per exemple).
3. Per treure les fotos de pot utilitzar qualsevol tipus de càmera digital.

7 dies 7 fotografies

  TEMA
DIA1 Tecnologia
DIA2 Objecte tècnic
DIA3 Obsolescència programada
DIA4 Blíster
DIA5 Ergonomia
DIA6 Esbós
DIA7 Instrument de mesura

 

Com es lliura?

Crea un document de presentacions, que anomenaràs TE.1.2.nomcognom1 i envia la tramesa al moodle.

Recorda que quedi ben identificada cada diapositiva amb el dia i el tema

 

 

Idea original | Anyone Up For A Challenge? de Oh So Lovely

Publicat dins de COMPETÈNCIES BÀSIQUES | Etiquetat com a | Deixa un comentari

->[Àmbit cienticotecnològic_visó americà]

apuntEXEMPLE D’ACTIVITAT D’AVALUACIÓ

………………………………………………………………………………………………………………………………….

En Marcel i en Marc sovint surten a pescar per la llera del  riu Ripoll. Avui s’han trobat amb una visita inesperada: una parella d’exemplars de visó americà, als quals no sembla espantar la seva presència. Això els ha donat motiu de conversa, mentre preparen els esquers per a la pesca.


Marc: Un cop vaig anar a pescar riu amunt amb l’avi i també van aparèixer visons americans. Llavors l’avi em va explicar que els biòlegs del Parc Fluvial asseguren que la seva presència està causant la desaparició del visó europeu i del turó. L’avi, que és bon observador, també ho relaciona amb  el fet que últimament costa molt de veure salamandres.
Marcel: I això com pot ser?
Marc: Perquè el visó americà és més gran i agressiu, es reprodueix amb molta més facilitat i és un gran devorador. Menja crancs, peixos, petits mamífers i aus, amfibis, insectes… de tot. A més, als visons americans no se’ls menja cap altra bèstia!
Marcel: Ja ho veig! Fixa’t en aquell. Com es cruspeix el pobre cranc!
Marc: La qüestió és que es van escapar d’unes granges de cria per a la indústria pelletera; uns diuen que va ser per un incendi fortuït, però hi ha gent que creu que van ser activistes, en defensa d’aquests animals i contraris al negoci de les pells, els qui van alliberar-los.

Suposant que el fet hagués estat intencionat, creus que, tot i la bona intenció d’aquests activistes,  ha estat una bona idea per a l’ecosistema del riu alliberar els visons americans sense més?
Explica el perquè tenint en compte: quines són les necessitats dels visons americans per sobreviure, com influeixen en l’ecosistema, les causes i processos responsables del seu èxit.

Font: http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/

Elaboració: Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat

Edició: Servei de Comunicació i Publicacions

2a edició actualitzada: novembre de 2015

Publicat dins de COMPETÈNCIES BÀSIQUES | Etiquetat com a | Deixa un comentari

PR_03

L’educació no canvia el món, canvia a les persones que van a canviar el món”

— Paulo Freire

vida-a-los-30-y-a-los-20-2-1-1

Publicat dins de Per REC-ordar | Etiquetat com a | Deixa un comentari

TNT03_eruga per programar

Publicat dins de TECnotícies | Etiquetat com a | Deixa un comentari

PR_02

Se’ns ensenyen moltes coses, menys a pensar i a viure”

–Francisco Giner de los Ríos

vida-a-los-30-y-a-los-20-2-1-1

Publicat dins de Per REC-ordar | Etiquetat com a | Deixa un comentari

ESPIRAL DEL PENSAMENT CREATIU

Aquesta teoria va ser proposada en 2007 per Mitchel Resnick, professor, programador, periodista, informàtic i físic (…)
Parlem d’una espiral que explica el desenvolupament de la creativitat.
Les dues tecnologies que es diuen “Crickets” i “Scratch” estan dissenyades per promoure la “espiral del pensament creatiu”.
En aquest procés, la gent imagina el que vol fer; crea un projecte basat en les seves idees; juga amb les seves idees i creacions; comparteix les seves idees i creacions amb uns altres i reflexiona sobre les seves experiències; tot la qual cosa li porta a imaginar noves idees i nous projectes.

Els estudiants d’avui creixen en una societat que és molt diferent de la dels seus pares i avis. Per tenir èxit en l’actual societat de la Creativitat, han d’aprendre a pensar de manera creativa, planejar sistemàticament, analitzar críticament, treballar colaborativamente, comunicar-se clarament, dissenyar iterativament i aprendre contínuament.

Recursos web.

Publicat dins de T'agradaria saber... | Deixa un comentari

PR_01

Tota tecnologia prou avançada és indistinguible de la màgia

Arthur C. Clarke

vida-a-los-30-y-a-los-20-2-1-1

Publicat dins de Per REC-ordar | Etiquetat com a | Deixa un comentari

TAXONOMIA DE BLOOM

La Taxonomia de Bloom i la Taxonomia Revisada de Bloom són eines clau per als docents.
Benjamí Bloom va publicar la taxonomia original en els anys de 1950 i Lorin Anderson i Krathwohl van fer revisions en el 2000. Però des de la més recent publicació de la taxonomia han ocorregut molts canvis i desenvolupaments que han de tenir-se en compte com per exemple els nous comportaments, accions i oportunitats d’aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC es tornen tradicionals a l’aula.

Bloom representa el procés d’aprenentatge en diferents nivells. Això implica que el procés d’aprenentatge es pot iniciar en qualsevol punt i que els nivells taxonómicos més baixos estaran coberts per l’estructura de la tasca d’aprenentatge.

Mapa de la taxonomia digital de Bloom

Amés a més…

 

Pots consultar aquestes pàgines web:

  • http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/TaxonomiaBloomDigital
  • Dossier d’aprenentatge. http://irinablanquerna.blogspot.com.es/2012/12/la-taxonomia-de-bloom.html

 

Publicat dins de T'agradaria saber... | Deixa un comentari