Som l’equip de mestres de l’escola La Ginesta de Segur de Calafell. Fins aquest curs, com a línia d’escola, cada curs havia d’implementar un projecte interdisciplinari. El fet que ens hem trobat es que, tal i com ens va explicitar Fernando Hernández, els nostres projectes estaven molt “domesticats” partíem de la metodologia típica del que sabem, que volem saber i que hem aprés. Per aquest motiu, aquest curs hem iniciat el debat sobre la implementació dels treballs per projectes, les diferents formes de treballar per projectes globalitzats, com portar-los a terme, com plantejar-nos els objectius, com avaluar…. Per aquest motiu, el nostre grup impulsor està format per gran part dels membres del claustre ja que així creiem que el debat pot ser més enriquidor.
Al llarg d’aquest bloc descobrireu que presentem quatre projectes diferents, un per cada cicle. Des d’infantil ens presenten el projecte “Viatgem”, des d’inicial trobem “Ajudem a P5”, a mitja “Fem cinema” i des de superior “Dissenyem una grua per salvar els oceans”.
Viatgem (Educació Infantil)
El projecte que es presenta gira entorn a un treball global a través del coneixement de diferents països escollits per l’alumnat de P5. El projecte va sorgir a partir d’una conversa a la rotllana on dos companyes, que havien anat de viatge, van començar a explicar les seves vivències. A partir d’aquí es va començar a parlar de distàncies, de localització al mapa dels llocs on cadascuna havia viatjat, etc. i va derivar en l’inici d’un projecte per a viatjar a diferents països.
El projecte es va coordinar amb la tutora de P5 i l’especialista de psicomotricitat. Una realitzava el treball a l’aula i l’altra implementava situacions dels països treballats a través del joc simbòlic.
Les expectatives eren treballar molts països al llarg d’un trimestre però es van adonar que el projecte va donar molt de si i ho van allargar pràcticament durant tot el curs. Finalment van realitzar un viatge a tres països però amb un treball molt profund de cadascun d’ells
Ajudem a P5 (Cicle Inicial)
Com cada any, les tutores de P5 tenien la mateixa preocupació respecte els seus nens i nenes, com assumirà el seu alumnat el salt a primària? Sabran adaptar-se? Els costarà molt? Etc.
A partir d’aquesta preocupació les dos tutores de P5 i el tutor de primer van pensar que seria una bona manera d’ajudar a l’alumnat més petit si d’alguna forma es pogués fer un acompanyament. No es buscava el típic acompanyament de donar una volta per primària veient els nous espais sinó que es va pensar que podria més ampli i aprofundir més. Per aquest motiu i aprofitant idees que s’han anat donant al llarg del curs de xarxes i d’altres treballades amb l’equip impulsor es va decidir portar a terme un projecte d’acompanyament de l’alumnat de P5. La idea seria que l’alumnat de primer faria d’acompanyant on prepararia i treballaria un conjunt d’activitats per ensenyar i explicar tota la seva vivència a primer, que es fa allà, com es treballa, com és el dia a dia a primària….
Fem una pel·lícula (Cicle mitjà)
El projecte “Fem cinema” va sorgir a partir de la visualització d’un curt a la classe. A partir d’aquella activitat l’alumnat va començar a mostrar inquietuds sobre com es fa un curt, si es fàcil de fer, si podrien fer-ne un… etc.
A l’hora de desenvolupar el projecte el tutor buscava, l’aprenentatge tècnic de la producció cinematogràfica, com la tipologia de text que es pot trobar darrere d’una filmació, la feina que implica crear un curt, la divisió de treball en una filmació i el treball conjunt que comportar, etc. a més que l’alumnat sabés treballar cooperativament, tant dins com fora de l’escola, saber planificar les feines o aprendre a delegar responsabilitats.
Per a portar a terme el projecte el tutor es va coordinar amb la professora de música ja que una part del món del cinema està en la música i també en els efectes de so. Per aquest motiu, tenien reunions puntuals on el tutor demanava si podia treballar alguns aspectes relacionats en aquests aspectes fílmics.