Com hem implementat el nostre projecte

Tenint en compte que disposàvem de les hores lectives d’una quinzena per dur a terme el projecte “Un dia a l’Edat Mitjana” (del 5 al 15 de febrer, ja que el 4 va ser festa local a Valls), vam temporitzar les tres fases del projecte de la següent manera:

1. La fase de “construcció de coneixement”, de tres dies, es basa en activitats individuals a realitzar en un curs moodle, en el qual l’alumnat va treballar tots els continguts clau necessaris per després poder planificar la jornada de recreació històrica: la societat feudal, materials i oficis medievals, herbes medicinals i alimentació, l’origen de les llengües romàniques, literatura i música medieval, l’art romànic i com fer un guió. Aquesta fase finalitza amb una activitat d’avaluació final, que consisteix en el destriament d’escenes hipotètiques que podrien o no formar part de la recreació històrica, i en la tria d’aquella de la qual cada alumne/a en vol formar part.

2. La fase de preparació de les escenes, de cinc dies, es va organitzar en grups segons la tria d’escenes que havia fet l’alumnat, mesclant les quatre classes de 2n d’ESO. Els membres integrants de cada grup tenien com a objectiu pensar, preparar i assajar la seva escena dins de la recreació històrica. Això incloïa repartir els personatges, elaborar un guió, elaborar l’atrezzo i la decoració, confeccionar el vestuari necessari i assajar. Les escenes que van sorgir van ser: la cort reial, la recaptació de tributs, un monestir, un grup de trobadors i les diverses parades d’un mercat medieval. Aquesta fase tenia dos moments d’aturada, en què cada grup havia d’ensenyar a la resta com havia progressat en la preparació de la seva escena, i també d’un assaig general just abans de la celebració de la jornada de recreació històrica.