Els alumnes de 1r d’ESO expliquen els projectes que han fet aquest curs

Som alumnes de primer de l’Institut Mediterrània del Vendrell, i volem explicar-vos com treballem per projectes. Ho fem dues hores diàries, d’una manera divertida i efectiva, per aprendre coses noves i interessants. Normalment es tracta de temes nous per nosaltres. D’aquesta manera no fem tants exàmens i aprenem amb un mètode més pràctic.

L’institut va apostar fa un temps per les noves tecnologies i metodologies. Un dels canvis és el treball globalitzat, que es fa en grups cooperatius. Ens organitzem en grups base, és a dir, els grups de taula en els quals estem tant durant les classes de matèria com durant les sessions de projectes. Cada grup base té el seu professor-tutor. Per fer algunes activitats també treballem en grups d’experts.

Quan comencem un nou projecte ens hem de distribuir uns rols o càrrecs per repartir-nos les feines segons les nostres habilitats.  En alguns projectes tenim un quadern individual, i en d’altres una llibreta de treball. En aquest projecte que estem fent ara, “La conquesta del Vendrell”, en acabar una sessió comentem què hem fet i si hem sabut treballar cooperativament; quines dificultats hem tingut; què cal millorar; etc. El responsable Tic-Tac s’encarrega d’anotar les nostres reflexions a la llibreta digital, que elaborem amb l’eina digital Padlet.

El primer trimestre vam fer un projecte breu que ens va permetre conèixer què és el treball per projectes i el treball cooperatiu. A més a més, amb el projecte “Introducció als Chromebooks” vam aprendre a fer servir els ordinadors, les eines Google i altres eines digitals.

El segon trimestre ens hem endinsat en la Grècia antiga a través del projecte de “Grècia i les estrelles”. Tots els projectes tenen un encàrrec final. En aquest projecte hem fet la rèplica d’un vas arcaic amb fang. Fins i tot hem vist com es pot crear un vas arcaic en 3D i n’hem imprès uns quants amb una impressora digital. Al final del projecte vam fer un simposi grec: tots anàvem vestits com a l’antiga Grècia. Ens ho hem passat molt bé i hem après sobre aspectes com ara la filosofia, l’astronomia, o la mitologia i els déus. Esperem que als alumnes de primer dels propers cursos els agradi tant com a nosaltres.

Ara estem fent el projecte “La conquesta del Vendrell”.  L’encàrrec final és fer un joc del Vendrell. Per aprendre més sobre la vila, hem fet dues sortides: una pel centre Vendrell amb una guia del Museu Deu, i l’altra per la Via Augusta. Aquest projecte s’enllaça amb el Treball de síntesi, ”Publicistes per un dia”, en què s’haurà de fer publicitat del joc.

Hamza, Alba, Tania, Kaoutar, Ivan, Alexandra, Abril i Maura