Projecte d’Art de l’Escola Ferrer i Guàrdia. Metodologia

  • Taller d’Autors a Educació Infantil:

Per al treball d’autors ens organitzem:

Jackson Pollock: El realitzen només els alumnes de P3 per respectar el seu procés evolutiu (no els barregem amb alumnes més grans), ja que entenem que les seves destreses manipulatives estan en un nivell molt inicial. Es fan 2h setmanals durant dos trimestres amb el grup sencer i dues mestres a l’aula. 

Les sessions s’inicien amb la presentació d’obres i tècniques, a continuació es fa una conversa on els alumnes manifesten la opinió, les emocions que els hi suggereix… a partir d’aquí se’ls ofereix  diferents materials per fer la pròpia interpretació de l’obra. Per exemple: s’observa com l’autor realitza el “dripping” i a continuació se’ls ofereix unes caixes amb bales on els nens trien els colors i el moviment que deixarà la bala per crear l’obra.

Joan Miró: El realitzen els alumnes de p4 i p5 distribuïts en tres grups barrejant els nens dels dos nivells. Cada grup fa un taller d’art diferent: disseny, ambientació i treball d’autors. El taller té una durada 1,30h. Cada grup fa dues sessions seguides de cada taller de manera que van passant rotativament per tots durant tot el curs.

Les sessions s’inicien amb la presentació d’una o vàries obres de l’artista i/o d’altres referents. A partir d’aquí es realitza una conversa en la que els nens/es van traient idees i conclusions que serviran per realitzar la seva pròpia creació, per exemple: es mostren diferents obres d’autoretrats i busquem les semblances i diferències per arribar a fer el seu propi.   

  • Taller d’Art i Escola a cicle inicial i cicle mitjà:

Aquests s’organitzen en grups reduïts d’aproximadament 16 o 17 alumnes per cicle. Es troben una tarda a la setmana ( 2 hores) durant un trimestre, unes set sessions, per treballar a partir del concepte proposat.

El mestre presenta el tema a partir d’una primera activitat: un conte, una imatge, un curt, … i a partir d’aquí els alumnes expliquen la seva experiència personal en relació al que han vist o han sentit. Aquest diàleg s’acaba convertint en una representació visual o plàstica que pot ser individual o col·lectiva. Per tal de poder-la dur a terme se’ls ofereixen diferents materials per treballar, sovint escollits pels propis alumnes. 

Durant el procés de treball es fan trobades amb un assessora del projecte en funció de les necessitats de l’escola dirigida tant a mestres com a alumnes. També hi ha alguna reunió d’intercanvi entre les escoles participants.

En l’exposició final els alumnes poden observar com s’ha treballat una mateixa paraula des de diferents punts de vista, depenent del grup i de l’edat. Ampliant així la visió inicial que es pot tenir del conceptes com el Refugi, el Tabú o el Caos i fent un intercanvi de metodologies de treball. 

  • Taller de Disseny a tots els cicles de primària:

Cada taller té 7 sessions. Els alumnes es barregen per cicles. Cada cicle treballa un tipus de disseny diferent.

Disseny d’interior: es realitza per grups cooperatius heterogenis. Es tracta de dissenyar una caseta on cada grup fa una de les habitacions.

Disseny tèxtil: és una tasca individual en la qual l’alumne es dissenya peces de roba i complements i s’estampa una samarreta. Té com a objectiu la realització d’una passarel·la de moda. Aquest taller es realitza en llengua anglesa.

Disseny d’objectes: tant pot ser una tasca individual com col·lectiva. Els alumnes dissenyen joguines.

Disseny gràfic: és una tasca individual. Els alumnes aprenen el procés de fer un disseny gràfic i acaben realitzant un pòster sobre alguna activitat que es faci a l’escola. Ex: la promoció d’un documental que van realitzar els mateixos alumnes (Assamblea 3.0).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *