Quins són els trets característics del treball per projectes?

Tot projecte neix de l’interès i necessitat d’entendre el món que ens envolta.

Cada projecte parteix de la realitat de cada un dels grups dels infants i de com s’aprèn a partir de l’observació, experimentació, formulació d’hipòtesis, comprovació, raonament, comunicació,…

Un dels objectius que ens hem proposat és extreure aquells elements que són bàsics en el procés d’aprenentatge mitjançant la metodologia globalitzadora dels projectes per poder aplicar a totes les activitats i diferents entorns d’aprenentatge.

Elements del patró metodològic:

Aspectes Característiques
Trets identificatius ▪   Inclusió

▪   Respecte a la diferència

▪   Respecte a la diversitat d’opinions

▪   Adaptar l’exigència de l’esforç: Gestionar-ho per aconseguir satisfacció.

▪   Oberta a la participació i innovacions educatives.

Activitats ▪   A partir de la conversa/dels interessos/ vinculació amb la realitat/significatives

▪   Que tothom hi pugui participar/diverses/variades/que permetin diferents agrupaments/canvis de ritmes (moviment)/trencar els ritmes.

▪   Globals/transversals

▪   Que suposin reptes

▪   Flexibles.

Participació de l’alumnat ▪   Subjectes actius/treball en grup /interrelació /reflexió /analític /autonomia /esperit de superació.

▪   Gestionar l’espai

Participació de l’adult ▪   Despertar i provocar curiositat/ motivar observador/ guia/ orientador

▪   Flexible

▪   Trencar inhibicions

▪   Adaptar ritmes/planificar

▪   Flexible/oberta/no lineal

▪   Inventariar i controlar el material/ material divers

▪   Reflexió i autoavaluació de la nostra funció.

▪   Coneixedors del currículum

▪   Treball en equip.

▪   Anticipar

Avaluació ▪   Autoavaluació/ coavaluació

▪   Aprofitar l’errada com a part de l’aprenentatge

▪   La correcció l’ha de fer qui s’equivoca

▪   Coneixement dels criteris

▪   Que l’alumnat coneguin on estan del procés

▪   Conèixer l’objectiu i la finalitat

Espais ▪   Flexibles

▪   Que fomentin conversa

▪   Que fomentin treball cooperatiu

▪   Oberts, no centrats únicament a l’aula

▪   Acollidors, que fomentin un clima agradable

▪   Permetin la mobilitat en funció de l’activitat.

Material ▪   Segur/ conegut/ adequat

▪   Inventariat/organitzat/classificat

▪   Real/ quotidià/ Elements naturals

▪   Divers

▪   Introduir-lo a poc a poc

▪   Manipulable/ accessible/ Versàtil/ Actualitzat

▪   Objecte de reflexió

Referents ▪   Construïts pel grup.

▪   Han de passar amb el grup fins que estiguin incorporats.

▪   Han de facilitar l’autonomia del grup.

Organització ▪   Compartir material

▪   Compartir referents

▪   Franges horàries/ Diferents agrupaments/ Activitats

▪   Organització Vertical/ Interrelació

▪   Organització suport atenció diversitat, EE.

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *