Implementació del projecte L’Univers

 

L’articulació del projecte consta de les següents activitats:

1.- Escriure un mite en castellà: seguint la pauta de l’estructura del mite, inventar un mite en castellà sobre la creació del seu planeta.

2.- Redactar un text descriptiu en català sobre el planeta inventat.

3.- Dictat en grup.

4.- Afegir característiques físiques del planeta a l’hora de descriure’l: explicar aspectes físics importants pel funcionament del planeta inventat segons les ciències socials. 

5.- Problemes de càlcul sobre l’Univers: resoldre problemes de Nombres Naturals contextualitzats a la temàtica de l’Univers. Presa de dades, desenvolupament i comunicació de la solució.

6.- Il·lustrar el text descriptiu sobre el planeta inventat: representar d’una manera original, polida i coherent el planeta, amb un criteri de composició addient amb el text escrit.

7.- Identificar les característiques físiques i químiques més importants d’un planeta i associar-les amb la possibilitat, o no, de vida.

8.- Afegir característiques físiques i químiques del planeta a l’hora de descriure´l

9.- Sortida  Planetarium! Tingues en compte tot allò que aprenguis aquell dia… t’ajudarà a treballar amb seguretat durant tot el procés… 

 

Metodologia L’Univers

El professorat planteja el projecte a partir d’una sortida al Planetari. Des de dues matèries socials i naturals treballen aspectes semblants al currículum, per tant, es decideix treballar de forma conjunta amb la majoria de matèria implicades aquest tema.

Cada professor i des de cada matèria planteja activitat que ajudin a complir l’objectiu de treball, és a dir, que aconsegueixin crear un nou planeta refugi.

 

Aquesta és la informació que donarem als alumnes.

A new beginning…

 

La raça humana ha acabat per provocar el col·lapse del planeta Terra i dels seus recursos!!! 

No hi ha cap altra alternativa que la de fugir a un nou planeta, trobar un nou inici per a tothom!!! 

L’objectiu del teu grup és idear un nou planeta refugi i materialitzar-lo, tenint en compte els continguts que us han explicat a Ciències Naturals i Ciències Socials i els recursos i eines de la resta de matèries.

 Ànims, el futur dels nostres successors és a les vostres mans!

Treballareu en grups de quatre companys, des del dilluns fins al divendres , durant l’última franja de 2 hores (12:40 h – 14:30 h). Heu d’administrar bé el temps per tal d’enllestir totes les activitats just abans del divendres 19 a les 14:30 h.

PLANIFICACIÓ. Com s’ho va fer Gaudí per fer edificis tant xulos?

A l’escola treballem el llenguatge visual i plàstic a través de diferents artistes. Tenim establerts quins autors treballem a cada curs perquè l’alumnat tingui un bagatge el més ric possible, no només quant a tècniques i obres, sinó també tenint en compte els àmbits on han destacat aquestes persones: escultors, arquitectes, il·lustradores, pintores…

Les mestres d’infantil aquest any s’han posat d’acord per a fer el projecte sobre els artistes respectius i proposar un REPTE comú al cicle “Fer una exposició d’art”.

Tot comença amb una idea al claustre, pintar les columnes dels porxos de l’escola: cada curs farà la seva, inspirada en un dels autors que treballaran. A la classe de P5 els expliquem que necessitem convertir-nos en artistes per pintar la nostra columna. Però, què fan els artistes? En coneixeu algun?

Iniciem una conversa de grup on apareixen idees molt interessants i bonics records de P3 i P4. Parlem de Joan Miró, i de Jackson Pollock, què recorden, quines activitats van fer… Després els proposem que facin hipòtesis sobre què creuen que fa l’autor que treballarem aquest curs. I expliquen coses sobre museus, sobre quadres, fins i tot anomenen les escultures que tant els agrada fer a l’ambient d’artistes. Però finalment, queden ben sobtats en veure la imatge de la casa Batlló a la PDI. Aleshores decidim que farem un petit projecte sobre Antoni Gaudí.

La mestra els explica que faran diferents creacions artístiques inspirades en Gaudí, i fa la proposta d’exposar les obres com en un museu, convidant a tothom a poder-les visitar. Els ha agradat el repte!

METODOLOGIA. Com s’ho va fer Gaudí per fer edificis tant xulos?

El projecte proposa activitats ben diferents: de creació, investigació, exposició… Per a cadascuna es planteja un o altre tipus d’agrupament. Treballen en grup classe per exemple durant les converses, en pintar la columna, en el visionat d’imatges i vídeos, o quan visiten l’exposició. També hi ha propostes individuals, com quan han de pensar i fer el disseny d’una casa o monument, o modelar amb fang. Alguns reptes s’han pensat per resoldre en equips base de treball cooperatiu (per taules): una lectura compartida per relacionar obres arquitectòniques amb el seu nom, un qüestionari sobre la biografia de Gaudí per respondre entre tots fent la parada de tres minuts, etc.

Per tal de fer el projecte i crear obres com Gaudí ens vam plantejar diferents preguntes que calia anar investigant: Com es diu la feina de dissenyar cases? Quines cases va fer construir Gaudí? On són? Què és el trencadís? I els vitralls?

Aquestes preguntes sorgeixen de les converses amb el grup classe, de llegir peus de fotos o mirar fragments de vídeos.

IMPLEMENTACIÓ. Com s’ho va fer Gaudí per fer edificis tant xulos?

Amb cada activitat anàvem fent hipòtesis i comprovant-les, per descobrir tot el que necessitem saber. Sovint hem utilitzat la PDI o les Ipads per trobar respostes, amb els cercadors d’internet, i els més agosarats fins i tot han anat amb la família a visitar el Parc Güell, i ens han explicat el què hi van trobar.

Però també hi ha hagut una part important de creació, de posar en pràctica una tècnica que hem vist o imaginar una casa especial que podem reproduir amb fang o amb dibuixos.

Si cliqueu aquí podeu veure algunes de les activitats plàstiques que s’han dut a terme.

AVALUACIÓ. Com s’ho fa ver Gaudí per fer edificis tant xulos?

En acabar el projecte, i després de fer una conversa recollint tot el que hem treballat, hem proposat fer una rúbrica per a l’autoavaluació. S’ha fet en petits grups de 3 o 4 alumnes, per tal de donar una atenció molt individualitzada i un retorn per a cadascun dels ítems.

Després de realitzar algunes activitats de treball cooperatiu també hem fet una valoració amb el grup, sobre el treball que ha realitzat l’equip, o quines dificultats han sorgit.

A banda, la mestra ha fet l’avaluació individual de cada alumne a partir de la observació directa de tot el projecte i d’algunes activitats en concret, segons els criteris que s’han plantejat en la programació. Alguns d’aquests criteris són: Col·labora en el treball cooperatiu i és capaç de posar-se d’acord amb l’equip base; Reconeix la tècnica del trencadís i pot utilitzar-la amb els materials proposats; Coneix i explica característiques dels edificis de Gaudí.

PRODUCTE FINAL. Com s’ho va fer Gaudí per fer edificis tant xulos?

Les famílies, els companys i les companyes de l’escola i l’equip de mestres han estat convidats a l’exposició que ha organitzat el cicle d’infantil i que ha estat el producte final del projecte.

Les peces de P5 que hem exposat al nostre petit museu han estat vitralls, dracs fets amb la tècnica del trencadís com el del Parc Güell, maquetes de cases modelades amb fang blanc i posteriorment pintades, i dibuixos que hem omplert amb retalls de goma eva per simular el trencadís.

També hem gravat vídeos, per equips de treball cooperatiu: cada taula s’ha posat d’acord per triar l’obra que més els agradava de Gaudí. Primer van esbrinar coses sobre la casa que havien triat, després van pensar diferents coses que podien explicar sobre aquesta (característiques, on és, què els sembla, perquè els agrada…) i per acabar es van repartir les frases que diria cadascú. Aquest és l’enllaç on podeu veure el resultat:

Producte Final

Finalment cada nen i nena es va endur un petit dossier a casa amb fitxes, imatges de les diferents activitats, dibuixos… del que hem anat treballant durant el projecte.

LA VEU DELS ALUMES. Com s’ho va fer Gaudí per fer edificis tan xulos?

En acabar el projecte, cada alumne ha explicat a la tutora l’activitat o activitats que més els ha agradat fer. El buidatge ens ha mostrat que tots han gaudit realitzant les diferents propostes, i que malgrat el tema i el repte els ha vingut donat, han estat molt motivats i engrescats.
La tutora també recull les dificultats que sorgeixen en els equips base durant les propostes de treball cooperatiu, i en conclusió observa que el que més costa és posar-se d’acord entre ells, ja que exposen les seves idees però sovint no escolten les dels altres.

Producte Final. Escola la Ginesta.

El dissabte 25 de maig es van trobar a l’escola mestres, pares i mares i alumnes, per tal de començar la creació del nou pati. Poc va faltar per arribar a 100 persones! Els nens i nenes van ajudar força i quan es van anar cansant disposaven d’un espai amb dues mestres on podien jugar, fer manualitats i ballar.

Va ser una jornada plena de feina però també de moltes ganes i il·lusió per part de tots, així amb aquesta combinació vam aconseguir fer tot el que he pogut veure. Clicant en la imatge veureu com juguen els alumnes de l’escola en el seu pati millorat.

Tots i totes valoren la jornada com a molt positiva i properament s’organitzarà una altra per seguir amb aquest projecte “El pati dona joc”. Caldrà muntar les taules de picnic, acabar de crear l’espai chillout, etc. A part, els mestres i els alumnes aniran revisant que tot es mantingui en bones condicions i estan omplint els diferents espais amb els materials i joguines necessàries.

Tothom vetllarà per a què tots els espais de l’escola es puguin reinventar per esdevenir un veritable espai d’aprenentatge. I s’ha  començat pel pati.

Això no ha fet més que començar!

Implementació. L’escola dona joc. Escola la Ginesta

Ara toca molta organització i coordinació entre els mestres i les famílies. Les idees s’han de compartir per a poder-les valorar tenint en compte el temps i els recursos materials i humans dels quals disposem.

Cal destacar l’alt grau de col·laboració per part de l’AMPA, ja que sense ells i elles no hagués estat possible.

Per a poder tenir uns bons resultats i que estigués tot minuciosament planificat, les mestres i una representant de l’AMPA van compartir una sessió de formació del curs de la Xarxa de Competències. A més, l’equip directiu va tenir una reunió amb tots els membres de l’AMPA i s’han anat comunicant periòdicament per diferents mitjans.

Ha estat doncs, un veritable treball en equip on tots i totes han pogut aportar i col·laborar en allò que tenien més recursos i habilitats per a complementar-se de forma eficaç.

No es pot acabar aquest article sense donar les gràcies a totes aquelles persones que s’han implicat en aquest projecte, pensat pels nens i nenes de l’escola la Ginesta.