QUÈ PRIORITZO A L’HORA D’ENSENYAR?

Al treballar per projectes tal com ho vaig aprendre i tenint en compte les característiques de la meva escola i dels meus alumnes, així com les meves pròpies, veig la necessitat d’introduir canvis en aquest sentit.

El meu grup d’alumnes està compost per 26 xiquets i xiquetes amb diferents característiques personals, diferents capacitats, diferents ritmes d’aprenentatge, de desenvolupament, etc… a això li hem d’afegir que la societat en que vivim està en continu canvi cap a ritmes més accelerats, nivells d’exigència més elevats, implicació de les famílies més baixa, etc.

Tot això m’ha fet replantejar la meva pràctica i preguntar-me realment:

Què prioritzo a l’hora d’ensenyar?

El treball per projectes té una filosofia molt engrescadora ja que parteix de la base dels interessos dels alumnes, dels seus coneixements previs per anar-los augmentant, de la idea de la mestra com a guia…però a l’hora de la veritat és molt complicat poder posar a la pràctica aquest tipus de ensenyar i aprendre per diferents motius: pocs reforços, poca atenció a la diversitat, molt alumnes i molt diferents entre ells… per això un cop més em pregunto: què prioritzo a l’hora d’ensenyar?

I la pregunta em porta a una resposta del tot personal: prioritzo que els meus alumnes creixin feliços d’acord amb les seves capacitats, que siguin capaços de desenvolupar-se i integrar-se a la societat d’una manera fàcil, que tinguin eines i recursos per anar endavant… i ho prioritzo en detriment d’acumular aprenentatges, de vegades poc útils.

Prioritzo que els meus alumnes siguin persones hàbils socialment, amb idees estructurades, amb una gestió de les emocions estable i amb ganes d’aprendre pel sol fet d’aprendre.

Sé que aquesta tasca no és fàcil però cada dia aporto el meu granet de sorra al creixement global d’aquestes petites persones a través de l’acompanyament, d’introduir canvis en la meva pràctica i de fer-los i fer-me moltes preguntes.