LA METODOLOGIA DELS PROJECTES A EDUCACIÓ INFANTIL

Des de fa molts anys en la nostra escola vam decidir apostar per emprar la metodologia dels Projectes a Educació Infantil ja que les propostes que ens arribaven des de les editorials ens semblaven poc ajustades a la realitat i a l’entorn dels nostres alumnes i a les necessitats que teníem segons el grup-classe.

Vam emprendre la tasca de treballar per projectes i ens vam formar per poder-la dur endavant.

Hem anat observant al llarg dels anys que aquesta metodologia, com totes les altres, té les seves parts positives i negatives.

Com a part positiva ressaltaria que es tenen molt en compte els interessos reals dels i les alumnes i es potencia la seva capacitat natural d’aprenentatge individual i en grup. També es fomenta l’aprenentatge cooperatiu i es tenen en compte les característiques personals dels xiquets i les xiquetes.

Com a part negativa, sempre des del punt de vista de la nostra escola, ens hem adonat que la manca de recursos personals i les ràtios elevades no afavoreixin l’ús d’aquest tipus de metodologia. El gran número d’alumnes de les aules fa que de vegades no es pugui atendre com ens agradaria a totes les demandes o si ho fem, això provoca que els projectes s’allarguin al llarg de tot el curs, fent que de tant en tant es perdi el fil i l’interès. A més estem parlant de xiquets i xiquetes molt petits i això fa que les tasques hagin d’estar bastant dirigides i supervisades ja que encara no estan del tot avesats a organitzar-se.

En resum, podria dir que el treball per Projectes al llarg dels anys també ens ha fet replantejar la nostra pràctica docent diària i ens ha portat a qüestionar-nos moltes coses sobre aquesta metodologia.

Ens agrada l’idea de partir dels interessos dels alumnes i hem decidit a partir d’ara que enlloc de projectes llargs i genèrics, ens centrarem en “Preguntes interessants”. Aquest nou enfocament fa que la resposta a les incògnites dels i les alumnes sigui més ràpida, més espontània i tingui més sentit.