La informació que necessitàvem per respondre les preguntes la vam trobar en diferents fonts i formats:
- Internet
- Associació de Celíacs de Catalunya (pàgina web i revistes)
- Visita d’un expert (metge)
- Visita de familiars per explicar l’experiència personal
- Observació directa als supermercats del poble
- Enquesta per detectar al·lèrgies i intoleràncies a l’escola
Totes les activitats es van fer al centre excepte la visita als supermercats.
A mesura que avançàvem i responíem les preguntes del què volem saber, anàvem comparant els nous aprenentatges amb el que havíem dit al què sabem, per detectar falses creences sobre el tema.
Cada cop l’alumnat era més conscient del que suposa el fet de ser celíac i més “experts” en la matèria.
A la nostra escola, en els projectes valorem i avaluem les competències de:
- Aprendre a aprendre
- Autonomia i iniciativa personal
- L’àmbit digital
Tot i que en aquest projecte es van treballar diverses àrees de manera globalitzada:
- Llengua: carta demanant als experts que vinguin, redactar notícies a mà, preparar entrevista, exposicions orals…
- Matemàtiques: vam calcular el percentatge d’alumnat i professorat amb al·lèrgia i intoleràncies, càlcul de la diferència de preu entre productes amb o sense gluten, vam elaborar un gràfic de barres
- Medi: parts de l’aparell digestiu
Vam anar documentant la majoria d’activitats en textos en fitxes, fotografies, power points, un mural, dibuixos…
Treball en equip dels docents: a l’aula érem a tutora i una mestra de reforç. Vam buscar moments de coordinació entre les mestres per idear i planificar les diferents situacions d’aprenentatge. Les mestres anàvem pensant i reflexionant per tal que les activitats proposades responguessin a les diferents competències abans esmentades. Les mestres teníem una graella de programació (descarregada de l’ateneu) i l’anàvem revisant.
El paper de les mestres és actiu en alguns moments i d’observadora en altres. Per exemple, a l’hora de fer les preguntes inicials (el què volem saber) la mestra ajudarà a reformular-les per tal que siguin de resposta oberta i no tancada, a fer bones preguntes i superar dificultats.
La nostra valoració del projecte és positiva ja que els nostres alumnes s’han conscienciat del que suposa ser celíac i les dificultats que tenen per trobar productes en alguns comerços i que siguin econòmics.
L’alumnat es va implicar molt i també valora bé la feina feta.
Ens hauria agradat fer un taller de cuina per a celíacs, però la persona que havia de venir a dinamitzar-lo no ho va poder fer i ens vam quedar sense temps.