A continuació es detalla el procés a través del qual els alumnes van crear i estructurar l’índex del projecte.
Activitat inicial
Els alumnes van portar una fotografia del paisatge que veuen des de casa seva. Després d’ubicar i explicar les fotografies, van començar a sorgir aspectes diferents i comuns entre les fotografies i paisatges. En aquest moment van sortir preguntes com: Què és una urbanització? Per què no hi ha botigues a les urbanitzacions? Per què Cabrils és un poble i no una ciutat? etc.
Confecció de l’índex del treball
A partir dels dubtes i preguntes sorgides durant l’activitat inicial, els alumnes van començar l’elaboració de l’índex del projecte.
1- “Totes les preguntes comencen igual…” Durant el procés, una alumna va observar que totes les preguntes començaven de la mateixa manera: Per què…? Per millorar el tipus de preguntes, la mestra va demanar als alumnes de quina altra manera podíem començar les preguntes. Els alumnes van arribar a la conclusió que podien començar amb: com, qui, quan, per què, quant, on, etc. A continuació cada alumne va escriure en un paperet una de les maneres de començar les preguntes.
Seguidament la mestra va repartir 5 paperets a cada grup. Cada grup havia d’inventar-se com a mínim 3 preguntes utilitzant els paperets proporcionats.
2- “No ens surten més preguntes…” Tot i que van començar a sortir diferents tipus de preguntes, va arribar un punt en el que els alumnes ja no tenien més preguntes. En aquest moment la mestra va proposar-los agafar el llibre de Medi per veure si s’inspiraven per fer més preguntes i així relacionar les preguntes amb els continguts de Medi. Poc a poc van anar sorgint les preguntes, fins a un total de 39 preguntes.
3- “Ufff.. quantes preguntes! I ara què fem?” En finalitzar l’índex els alumnes van comprovar que tenien moltes preguntes però que calia ordenar-les i agrupar-les en 4 bloc temàtics perquè cada grup de treball s’encarregaria de resoldre un bloc. Els alumnes tenien clar el nom de 3 grups: l’Ajuntament, Natura i Història però no es posaven d’acord amb el nom de l’últim bloc. Per tal d’organitzar i classificar les preguntes la mestra va imprimir i retallar les preguntes de l’índex. Cada alumne va llegir una de les preguntes i tots els alumnes es posaven d’acord per col·locar-la en un dels grups. Quan els alumnes no tenien clar el grup al qual pertanyia, col·locaven la pregunta al 4t grup. Un cop classificades totes les preguntes els alumnes van observar les preguntes que havien quedat a l’últim grup i van decidir que aquest grup seria el de les urbanitzacions.
4- “Nosaltres volem fer història!” Un cop organitzades les preguntes, cada grup de treball va haver de triar quina temàtica volia fer. Un cop triada la temàtica cada grup va haver de llegir les preguntes del seu tema, ordenar-les en grups i enganxar-les en el que seria l’índex que haurien de seguir per l’elaboració del treball.