Primeres valoracions i obrim debat sobre el treball per projectes

Passat un temps prou significatiu per haver rumiat sobre l’experiència viscuda l’equip impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques ens hem reunit per tal d’analitzar com han anat els diferents projectes que s’han portat a terme a l’Institut enguany.

Cal valorar com han anat, si es poden mantenir el proper curs, quines coses cal millorar…

Pel que fa al projecte que us acabem de presentar, la valoració és positiva. En general estem contents perquè els alumnes han fet bona feina i creiem, han gaudit fent-la i han après força. També s’han organitzat prou bé i han treballat en equip per tal d’assolir els objectius. TOTS els grups han presentat uns reportages prou dignes i alguns han mostrat habilitats pròpies, sobretot de  la Competència digital que desconeixíem. Tot i així sempre hi ha coses a millorar que hem deixat ben definides per tenir-les en compte el curs vinent.

Els projectes generen nervis, dubtes i tensions mentre els estem fent però tots estem molt satisfets un cop s’ha enllestit i podem veure tot el que hem après plegats, professors i alumnes. Valorem positivament que treballant per projectes hem descobert habilitats dels nostres alumnes que desconeixien i que ens permeten tenir una mirada més realista d’aquestes personetes que a poc a poc anem descobrint i formant.

També entre nosaltes hem descobert algunes habilitats dels companys que fins aquell moment no sabíem, ens hem conegut una mica més i segur que això ens ajudarà a treballar millor el proper curs.equip-impulsor-institut-bellvitge-xarxacb-maig-2017 (1)

A banda d’analitzar els projectes, va sorgir un interessant debat sobre la línia que hem de seguir amb els projectes: o bé fer projectes de manera aïllada treballant alhora algunes matèries o bé introduir-los dins del currículum al llarg del curs implicant a tots els professors interessats en treballar d’aquesta manera. Però això és un gran debat que caldrà compartir en un altre espai!!!

Esperem que us hagi agradat i que us pugui ser útil tot el que us hem mostrat. No dubteu en copiar tot el que us pugui servir!!!

Avaluació

Volem avaluar el procés i el resultat de la feina feina.

També volem tenir en compte tant la feina feta en equip com el treball individuals que ha fet cada alumne.

És per això que valorarem els diferents aspectes amb diferents instruments d’avaluació:

  • Implicació i actitud activa durant les activitats que es duran a terme abans, durant i després de l’estada. Per avaluar aquesta part hem utilitzat unes graelles de seguiment on anavem registrant observacions que crèiem interessants per poder fer aquesta valoració individual final. Ha sigut molt interessant observar com alguns alumnes que normalment els costa treballar a l’aula, durant l’estada a l’entorn d’aprenentatge han mostrat molt interès i atituts molt col·laboradores en diferents aspectes actitudianls que l’estada ens ha permès observar (companyerisme, interès per conèixer coses noves, respecte…)
  • Motivació per dur a terme les tasques i compliment dels rols en els cadascú s’haurà compromès dins l’equip de treball. Per avaluar aquesta part hem utilitzat les autoavaluacions de cada alumne i de cada equip on explicaven els rols que tenien i com els han treballat…
  • Elaboració i presentació final de la investigació feta. L’instrument d’avaluació és el reportatge “Què hem descobert de la Catalunya Nord?”
  • Elaboració i presentació d’una carpeta d’aprenentatge que evidenciï tot el procés d’investigació i de planificació fet així com les reflexions sobre la feina feta i l’autoavaluació del treball en grup i individual.
  • Dossier individual de l’estada.dossier

 

Producte final

Cada equip de 4 alumnes ha presentat un reportatge que sota el nom de “Què hem descobert de la Catalunya Nord?” havia de tenir una introducció general dels diferents aspectes treballats i una part específica i més detallada de l’àmbit d’estudi que cada grup ha escollit.

Ha sigut realment interessant veure com planificaven abans de marxar com anirien elaborant el reportatge (possibles enquestes, imatges previstes, vídeos…), com durant l’estada cada grup anava recollint aquests materials i com retornats al centre posaven veu a tot aquell material que tenien i l’anaven ordenant com els semblava més adequat.

L’enllaç següent és un exemple de reportatge d’un grup que ha treballat de forma específica Cotlliure i Machado.

Aquest producte final el van presentar davant la resta d’alumnes del grup i davant un tribunal de professors. A la presentació cada grup havia de:

  • Explicar breument de què anava el seu reportatge.
  • Com s’havien organitzat com a grup cooperatiu i com havien desenvolupat el seu pla de treball.
  • Passar el reportatge.
  • Contentar le preguntes del tribunal o dels companys de classe.

 

Estada a l’EdA Canigó

Els dies passats a l’EdA Canigó han estat fantàstics. L’ambient de treball fora del centre és sempre molt més agrait i els alumnes van participar en totes les activitats proposades amb ganes i aprenent moltíssimes coses.

En el document “proposta d’activitats” podreu trobar amb més detall les activitats que vam fer al voltant de cada un d’aquests àmbits.

A continuació trobareu un recull d’imatges que il·lustren clarament tot el que vam treballar i com:

Àmbit 1: El Bressol de Catalunya 

Actvitat 1: Fem el Verdaguer (Excursionisme i poesia)

fem verdaguer

fem verdaguer2

fem verdaguer3

Activitat 2: Itinerari de Sant Miquel de Cuixà

st miquel 3st miquel 2

 

 

 

 

St MIquel de 1

Àmbit 2: Exili i resistència

Activitat 1: itinerari de l’exili i Memorial Rivesaltes

itinerari exili

MUME

Activitat 2: Maternitat d’Elna

maternitat elna 2maternitat d'elna

Activitat 3: Descoberta de Prada del Conflent

prada

prada2

 

 

 

 

 

Àmbit 3: Territori, GHeologia i Medi ambient

Activitat 1: Coves de Fullà i Canaletes

Enguany no vam poder fer aquesta activitat malgrat estava prevista perquè hi havia Vaga de trens.

Àmbit 4: conèixer activitats econòmiques de la zona

Activitat 1: cooperativa agrària “La Paisana”

paisana

Àmbit 5: Cotlliure

Activitats: visita al castell i tomba de Machado

machado2

 

 

 

El projecte des de la matèria d’economia

Donat que el projecte de recerca de 4t d’ESO es desenvolupava en la Catalunya Nord, es va pensar en proposar alguna recerca relacionada amb la geografia econòmica de la regió, però ràpidament es va descartar per ser molt teòrica i acadèmica, alhora que poc vivencial.

Entre les diferents opcions barallades, es va buscar si era possible fer alguna visita a algun projecte d’economia col·laborativa o cooperativa. És així com va sorgir la possibilitat de visitar la cooperativa La Paysanne, de forta arrel a la comarca del Conflent, durant l’estada dels alumnes a Prades. Els grups que escollissin treballar el tema d’economia haurien d’elaborar després una notícia sobre el cooperativisme i La Paysanne.

Objectiu:

L’objectiu principal era que els alumnes descobrissin que és l’economia social i el cooperativisme, en contraposició a les empreses privades i el seu entorn, així com confrontar el concepte de benefici econòmic amb el de impacte social.

Seqüenciació:

– 1r pas: abans de l’estada a Prades, els alumnes d’economia havien d’aproximar-se a l’objectiu perseguit mitjançant una sèrie d’accions a classe.

La primera va ser passar un reportatge sobre la cooperativa agrària La Fageda, de la Garrotxa, a classe. Els alumnes descobrien d’aquesta manera un exemple d’empresa cooperativa propera, que alguns ja coneixien a través dels seus productes làctics i que havien vist en algun supermercat. Es feia a continuació una posada en comú d’idees sorgides arran del documental, en la que destacava el concepte d’impacte social en detriment del benefici privat; en el cas de La Fageda, la inserció laboral de persones amb malalties mentals.

foto 1

La segona acció va consistir en una xerrada realitzada per la Paula Veciana i l’Anna Domènech de Social Business City Barcelona, associació promoguda per Muhammad Yunus, premi Nobel de la Pau. D’aquesta manera, els alumnes van poder aprofundir en el concepte d’economia social i conèixer projectes innovadors d’aquest caire que es desenvolupen a Barcelona amb l’ajut de SBC Barcelona.

Foto 2

La tercera va consistir en una recerca en grup a través d’Internet sobre l’economia social i el cooperativisme. Havien de buscar els seus orígens, dades sobre el seu impacte en l’economia, tipologies de cooperatives, mecanismes de funcionament, avantatges i inconvenients… Es treballava en grups de tres o quatre alumnes i s’havia d’entregar el resultat de la recerca en un document doc. Es pot trobar un exemple d’entrega més abaix.

foto 3foto4

– 2n pas: Estada a Prades i visita a la cooperativa La Paysanne.

Una de les dificultats que presentava aquesta part del projecte era que la proposta de l’estudi d’una cooperativa partia de la matèria optativa d’economia i que els grups de treball en el projecte de recerca eren heterogenis, és a dir, estaven integrats per alumnes que feien economia i d’altres, no. Finalment, aquesta proposta va ser escollida per un grup de quatre alumnes. Aquest fet va ser d’allò més interessant ja, que els tres alumnes d’economia havien d’explicar i fer entenedora la part prèvia de la recerca a la quarta membre de l’equip que no ho havia fet.

Durant la visita a La Paysanne, havien de documentar les explicacions amb fotografies i van aprofitar per realitzar una entrevista (preparada prèviament) al treballador de la cooperativa que havia fet de guia.

foto5foto6foto7

3r pas: A la tornada de l’estada a Prades i durant dos dies (el 29 i 30 de maig) els grups havien de redactar, polir i editar les notícies dels temes escollits.

foto8

 

Treball des de les diferents matèries

Partíem de la proposta de treball de l’EdA Canigó  que s’emmarcava en treballar els següents àmbits:

  • EL BRESSOL DE CATALUNYA
  • EXILI I RESISTÈNCIA
  • TERRITORI GEOLOGIA I MEDI AMBIENT
  • CONÈIXER ACTIVITATS ECONÒMIQUES DE LA ZONA
  • COTLLIURE

Seguint aquesta proposta que trobareu més detallada en aquest l’enllaç i la planificació general que havíem compartit amb l’equip docent de 4t d’ESO, cada matèria va organtizar els seus continguts com va trobar més adequat.

st martíEn el següent article podreu veure un exemple de com s’ha fet des de la matèria d’economia.

 

 

Guia del Projecte

Aquesta és la guia que hem elaborat l’equip coordinador del Projecte. Ara ens cal presentar-la a la resta del grup impulsor i modificar tot allò que no s’acabi de veure clar.

Projecte de recerca de 4t ESO “Què sabem de la Catalunya Nord?”

  1. Objectius:
    – Conèixer la situació viscuda a la Catalunya Nord durant l’exili i la importància d’aquesta zona (guerra civil, exili, maternitat d’Elna, camp de refugiats…)
    – Descobrir la figura de personatges importants que han viscut aquesta terra d’una manera especial: Jacint Verdaguer, Pau Casals, Antonio Machado…
    – Conèixer aspectes que caracteritzen la població d’aquesta zona (economia, llengua, entorn natural…)
    – Altres…
  2. Com ho farem?
    – Fent que investiguin i descobreixin els elements més característics d’aquest part del territori escollint algun dels àmbits d’estudi que sigui del l’interès de cada grup d’alumnes.
    – Convertint-los en reporters desplaçats a Prada per buscar material audiovidual (imatges, vídeos, entrevistes…) amb l’objectiu d’elaborar un reportatge de 10 minuts aproximadament sobre la Catalunya Nord en general i el tema escollit més detalladament.(grups de 4)
    – Elaborant una carpeta d’aprenentatge on hi hagi la informació del tema investigat, el procés d’elaboració del reportatge i els aspectes d’organtizació de l’equip de treball. (grupal o individual)
  3.  Producte final:
    Reportatge de 10 minuts (aprox): cada equip de reporters s’encarregarà de fer una notícia (imatges, text…) respecte un tema triat del context treballat. Tots els reportatges tindran una part comuna (situació i presentació de la Catalunya Nord) i una triada per cada grup centrada en un àmbit del seu interès (Verdaguer, exili, economia, Machado…) Grups de 4
    Carpeta d’aprenentatge: recull del procés de documentació, d’investigació i d’elaboració de la notícia fet. Individual o en els grups de reporters??
  4. Procés:
  • Sensibilització (2n trimestre):
    • Des de les diferents matèries es presentaran aquells continguts del currículum de 4t d’ESO, pròpis de cada àmbit, i que els alumnes podran escollir, més endavant com a possibles objectes d’investigació. La idea és que a partir d’aquestes idees prèvies, cada grup esculli l’àmbit d’investigació més proper als seus interessos.
    • Des de les tutories explicarem als alumnes els aspectes organtizatius del projecte:  grups de treball, pautes generals de l’estada, pautes de la investigació, avaluació…
  • Fase de treball des de les matèries amb ganes d’implicar-se en el projecte (2n i 3r trimestre). Totes les matèries implicades en el PR treballaran els continguts propis de la seva matèria que tindran una especial rellevància i que s’ompliran de significat durant l’estada a l’EdA Canigó. Cada professor ho anrà treballant en el moment que consideri oportú respectant la seva programació però deixant clar als alumnes que és contingut del PR i que han d’incorporar a la seva carpeta d’aprenentatge en cas que l’hagin triat com a tema pel reportatge.
    Àmbits definits fins el dia 20 de febrer (si hi ha alguna matèria més que s’hi vol afegir ho ha de comunicar per tal de tenir-la en compte):
    Socials
    Castellà
    Català
    Economia
    Francès
    Cinema en curs
  • Fase de treball en grup:
    Del 22 al 26 de maig: Prada, entorn d’aprenentatge
    Què hem de fer durant aquests dies:
    – Recollir el material que els servirà per poder presentar el reportatge.
    – Vivenciar tot allò treballat a classe des de les diferents matèries.
    29-30 de maig (12 a 14 i de 15:30 a 17:30): preparar el reportatge i acabar la  carpeta d’aprenentatge.
    20 de juny (8:30 a 10:30h): presentar el reportatge-notícia als tribunals i a la resta de companys de classe. La data d’entrega de la carpeta d’aprenentatge pot ser uns dies més tard per poder acabar d’afegir una reflexió final sobre l’experiència viscuda preparant i exposant la notícia-reportatge.

5. Avaluació: la qualificació obtinguda amb aquest projecte tindrà un pes del 70% dins la matèria “Projecte de recerca” de 4t. El 30% restant s’obté a partir de la qualificació obtinguda a la carpeta de tutoria (acord de principi de curs).

Es tindrà en compte els següents apartats:
Avaluació del Procés: seguiment del treball en equip observat durant l’estada a l’entorn d’aprenentatge i durant els dies de treball posteriors utilitzant els fulls d’observació del professor i les graelles d’autoavaluació del treball en equip.
.
Avaluació del resultat:
– Rúbrica d’avaluació de la carpeta d’aprenentatge.
– Coavaluació de la notícia per part dels companys de classe i dels professors del  tribunal.
– Autoavaluació de cada alumne.

Què pretenem?

Enguany des de l’Institut Bellvitge ens hem engrescat a refer la proposta de treball dels darrers anys de la matèria Projecte de recerca de 4t d’ESO i donar-li un format més competencial.

Els alumnes de 4t, a final de maig fan una estada de 5 dies a l’Entorn d’aprenentatge el Canigó i la nostra intenció és relacionar el marc i les activitats que aquesta estada ens ofereix amb el projecte de 4t d’ESO.

Pretenem que els alumnes aprofitin l’estada a la Catalunya Nord per interioritzar i donar significat a tots aquells continguts propis de 4t d’ESO i que es treballen des de les diferents matèries (Verdaguer, exil·li, Machado…) al llarg del curs. Volem també que, seguint les caracterítiques que la matèria Projecte de recerca proposa, facin un procés d’investigació sobre un aspecte de la Catalunya Nord que ells hagin triat i el presentin en forma de producte final del projecte.

Alberg

Qui som?

L’Institut Bellvitge és un centre que fa 6 anys que formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques i a poc a poc hem anat incorporant en el centre diferents instruments que ens ajudin a treballar d’una manera més competencial.

Ens organitzem a partir d’un equip impulsor que està format per aquells professors del claustre que, de forma voluntària, s’engresquen a anar dissenyant, provant i compartint aquests intruments abans que acabin formant part del dia a dia del centre.

Enguany hem volgut incorporar el treball per projectes a tots els cursos de la ESO i l’Enric, la Natàlia, la Lilí i la Núria som els encarregats de dissenyar el projecte que treballarem amb els alumnes de 4t d’ESO. Tenim moltes ganes però també molts dubtes i incerteses. A veure si ens en sortim!

4t