La carpeta d’aprenentatge…com recollim evidències?

Un cop encarrilat el projecte, si més no, de forma general, ens preguntem: com articular la carpeta d’aprenentatge de l’alumnat?
Això vol dir concretar tasques? Creiem que va per aquí, després de molt elucubrar amb l’equip impulsor i contrastar les nostres idees amb exemples.
Per tant, ens cal dissenyar i presentar les tasques a l’alumnat per dirigir i recollir la seva recerca: el tema?… els museus, concloem.
El primer que fem és contactar amb el responsable del Servei didàctic del Museu de Lleida que, molt amablement va venir un dia al nostre centre i ens va parlar d’experiències realitzades amb alumnat d’altres centres, principalment de primària. Ens va donar un cop demà alhora de prendre decisions sobre com mostrar els nostres objectes i catalogar-los. Malgrat tot, sabem que necessitem fer una visita a espais expositius, i això és el que cabem fent.

Per tant, veiem la necessitat d’iniciar el TdS amb una jornada inicial d’organització dels grups de treball, estratègies de gestió del treball de grup, exploració d’idees prèvies sobre museus i recerca sobre museus, tipus i formats d’exposició. D’aquesta manera concretem les tasques del primer dia…

Quines són en concret?: fitxes sobre organització dels grups, una presentació en power point sobre l’origen dels museus i els museus més importants del món, i finalment, crear un google maps sobre els museus i espais s’exposicions de la nostra ciutat, amb una petita recerca sobre l’origen, ubicació, obres que mostren i formats.

El segon dia el dediquem a visitar tres espais museístics: el Centre d’Art La Panera, el Museu de Lleida i el Dipòsit de l’Aigua. Per què aquests tres espais? perquè mostren tres formats diferents d’ensenyar i mostrar objectes, obres d’art i elements patrimonials de forma diferent. Durant la visita l’alumnat ha de respondre una sèrie de preguntes sobre el funcionament de cada espai que ha de recollir en una fitxa, com es cataloguen les peces, com estan exposades al públic, quin tipus d’objectes i obres són, quins són els professionals que hi treballen… amb fotografies que aniran captant, i fins i tot, selfies dels espais.

I un cop fetes les tasques d’aquests dos dies es poden posar “mans a l’obra” cadascun dels ámbits…toca fer cartells informatius i catalogació de peces pel nostre espai, preparar els expositors i crear la pàgina web, tríptics i cartell per difondre el nostre espai. I què afegim que pugui fer més interdisciplinars les seves tasques? que tota la informació es presentarà en 5 llengües: català, castellà, anglès, francès i braille.
Vol dir això que també creem un equip braille, on integrem el Mammadou, el nostre alumne invident, que serà un element indispensable en el nostre projecte.

Totes les tasques es presenten en un dossier que recull tota la informació del TdS i les orientacions per tirar-lo endavant sense problemes. Serà la nostra eina bàsica per a la recollida de les evidències d’aprenentatge, per tant, es converteix en la seva carpeta d’aprenentatge.

Poster1

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *