LA PUNTUACIÓ I EL SEU VALOR

LA COMA

● Separa els elements d’una enumeració:

“Engeguen la ràdio, el televisor, el projector.”

“Arriba, saluda, s’asseu, parla…”

● Aïlla elements secundaris dins la frase:

“En Marc, un bon amic, avui no ve.”

“Les teules, que estan caient, faran mal a algú.”

● Separa elements col·locats fora de l’ordre convencional de la frase:

“Trenta anys, té en Ramon.”

“En aquell llit, no s’hi dorm gens bé.”

● Separa vocatius i exclamacions:

“Noia, vine!”                                                      “Ah, ja ho tinc!”

● Marca la supressió del verb:

“A l’autopista, més boira que mai.”

_________________________________________________________________________ 

EL PUNT I SEGUIT

Separa les frases amb sentit complet (oracions) relacionades pel significat.

“La meva mare era anglesa i he viscut set anys a França. Escric normalment tots dos idiomes.”

____________________________________________________________________________

EL PUNT I A PART

Separa paràgrafs que contenen diferents aspectes d’un mateix tema o bé temes diferents. (Després del punt i a part, cal entrar el marge uns espais (sagnia) o deixar doble espai.)

“Durant el matí, els bombers van realitzar cent cinquanta serveis. El parc central de bombers havia rebut, fins a les onze del matí, més de cinc-centes trucades telefòniques.

Els bombers van treballar prioritàriament en el salvament de persones que havien quedat aïllades, i per treure aigua d’hospitals, de soterranis, de col·legis, de boques de metro…”

 

____________________________________________________________________________

EL PUNT I COMA

            ● Separa frases molt relacionades pel sentit:

            “Vam anar-hi corrents; de seguida el vam veure.”

            ● Destria grups en enumeracions llargues que contenen comes:

“Vam sentir un xiulet, un espetec i un tro; de seguida vam veure flames i fum; després es va fer el silenci.”

 “La primera part de l’obra va ser interessant; la segona, insípida; la tercera, francament avorrida.”

____________________________________________________________________________

ELS PARÈNTESIS

Aïllen elements incidentals (aclariments o observacions):

“Aquella carrera (la cinquena) va guanyar-la el corredor nord-americà (que sens dubte era el millor).”

____________________________________________________________________________

EL GUIÓ

● Introdueix els diàlegs:

“- Que sap si vindrà?                                                                                                        

  – Tinc entès que sí.”

● Aïlla elements incidentals dins la frase i en particular les observacions del narrador en els diàlegs:

“Quan va arribar –a quarts de dotze- ja era tard.”

“Espereu-me aquí –va dir en Pere-, tornaré així que hagi fet la feina.”

____________________________________________________________________________

ELS DOS PUNTS

Introdueixen explicacions o comprovacions:

“No sabia què dir: ja ho havia confessat tot.”

“Tens raó: està plovent.”

● Introdueixen enumeracions i citacions:

“Hi havia de tot: carnets falsos, armes, adreces.”

“A la pàgina 6 diu: “La filosofia de Plató…”

____________________________________________________________________________

ELS PUNTS SUSPENSIUS

Indiquen que el sentit d’una frase resta suspès o que una enumeració és incompleta:

“I llavors va venir i … Però canviem de tema.”

“Han portat marbres, sedes, medalles…”

____________________________________________________________________________

EL SIGNE D’INTERROGACIÓ

Indica el final d’una frase amb entonació interrogativa (si la frase és llarga es col·loca també al davant).

“Vindreu tots, aquest vespre?”

____________________________________________________________________________

EL SIGNE D’EXCLAMACIÓ

Indica l’entonació emfàtica donada a un mot o a tota una frase (si la frase és llarga es col·loca també al davant).

“Ep!, que em sents?                              “M’agrada molt, de debò!”

____________________________________________________________________________

LES COMETES

 

            ● Aïllen un mot o una frase als quals volem donar un sentit especial:

 

            “L’”avantatge” d’aquesta bomba és que no fa malbé els edificis ni les obres d’art.”

           

            ● Aïllen una citació:

 

            “A la pàgina 9 llegim: “La filosofia de Kant…”

 

7 thoughts on “LA PUNTUACIÓ I EL SEU VALOR

  1. Adriana

    EL MEU INICI DE CURS
    Per a mi aquest inici de curs ha sigut una sensació molt estranya perquè no sabia com aniria tot, tants mesos sense aplicar-me tant en els estudis i no sabia com ho portaria. El primer dia va ser molt estrany pel tema de la mascareta i el nou horari. En la primera setmana se’m va fer molt insuportable la mascareta i sentia que m’ofegava, però al pas dels dies em vaig anar acostumant . En els estudis, aplicar-me , concentrar-me a les classes em va costar molt fins que va passar la setmana i a la següent em vaig posar les piles , perquè veia que no podia seguir així. Aquest inici de curs no m’ha agradat, però és una experiència més que ens fa saber els obstacles que ens porta la vida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *