1r. Programa “La nostra escola”
El Primer programa ha portat per nom “La nostra escola” i en ell hem tractat d’explicar com veiem la nostra escola.
En primer lloc hem fet un petit guió radiofònic seguint la següent pauta:
ELABORACIÓ DEL GUIÓ RADIOFÒNIC
1a. part RECOPILACIÓ D’INFORMACIÓ
Reunits per parts els quatre grups que han de participar en el programa (alumnes d’infantil, alumnes de 2n, alumnes de 4t i alumnes de 5è), el director els parla del programa de ràdio i del tema que tractaran i els va fent preguntes o els demana opinió sobre :
- què podem dir, què opinem sobre la nostra escola, si podem comparar-la amb les escoles més properes o altres que coneixem, les activitats que fem en ella, les que més ens agraden, les que no, com descriuriem la nostra escola, com la veiem i, finalment què podríem fer per millorar-la.
Aquesta informació es va anotant i es fa un esborrany de idees i temes (esquema de pluja d’idees, o brain storming).
2a. part CONCRECIÓ DEL TIPUS DE PROGRAMA
Els més grans, juntament amb el director parlen del tipus de programa que es pot fer, de la durada i de les parts. En aquest sentit es decideix el següent:
- Tipus de programa: Entrevista d’uns alumnes a uns altres; Col·loqui en què van intervenin amb un cert ordre que fa un moderador; Notícia o crònica en què el guió marca qui parla i què diu paraula per paraula; Crònica amb intervencions en què uns cronistes inicien i donen peu a intervencions enregistrades d’altres alumnes; Magazine dirigit per un o més conductors i en què intervenen en modalitat entrevista diversos entrevistats o protagonistes i intercalant explicacions dels conductors o música;
- La durada i les parts que ha de tenir.
3a. part REDACCIÓ DEL GUIÓ
Els més grans, juntament amb el director escriuen el guió de la sessió seguint un esquema predeterminat que té les següents parts:
- Presentació: Que inclou el nom del programa, el tema que es tractarà, qui el fa, qui participa i parla, qui fa el muntatge o part tècnica i alguna altra informació si cal (des d’on s’emet, o la data, o la durada).
- Cos del programa: Incloem les intervencions detallades amb el text, els efectes que s’han de posar, detallant l’origen, la música, etc.
- Cloenda o comiat: Que és similar a la presentació i que de nou inclou el nom del programa, el tema que s’ha tractat, qui l’ha fet, qui ha participat i parlat, qui ha fet el muntatge o part tècnica i alguna altra informació si cal (des d’on s’ha emés, o la data, o la durada).
El guió ha de:
- Preveure totes les parts del muntatge sonor.
- Ordenar els diferents sons que han d’aparèixer en la producció final (veu, música, efectes i silencis).
- És aconsellable deixar un espai suficient entre les diferents indicacions tècniques per facilitar la tasca del muntador.
- És imprescindible que en el guió apareguin explícitament les manipulacions tècniques del so que hagi de fer el muntador.
El guió és el mapa que segueix la persona o persones que fan el muntatge.
En el cas de la ràdio, el guió és l’eina que serveix per planificar el programa i preveure el material sonor necessari per a la producció. És fonamental perquè locutors i tècnics s’entenguin. El control tècnic ha de conèixer a grans trets el contingut del guió prèviament a l’inici de l’emissió. Es tracta que tant el locutor com el tècnic de control sàpiguen què és el que s’ha de fer.
Hi ha, a més, algunes altres consideracions a tenir en compte, com per exemple:
- Un guió ha de ser net i s’ha d’entendre sense excessives dificultats.
- Cal evitar tallar les paraules a final de línia.
Cal evitar grapar els fulls que el composen, per estalviar sorolls de papers en els enregistraments. Imagineu-vos un locutor de ràdio cercant una pàgina en un plec de folis grapats i la fressa que es pot generar dins del locutori.
ENREGISTRAMENT DEL PROGRAMA EN BASE AL GUIÓ I EDICIÓ
4a. part ENREGISTRAMENT
Finalment, per grups es va fent l’enregistrament seguint diferents modalitats de programa.
- Presentació: La fan els alumnes de 3r seguint un guió preestablert i posant intervencions a dues veus.
- Col·loqui amb els alumnes més menuts que no poden seguir un guió escrit i el mestre va proposant els temes i demanant la intervenció de cada xiquet/a,
- Guió de Notícia per als més grans, escrit i gravant amb rigorós ordre.
5a. part MUNTATGE I EDICIÓ
El director elabora el muntatge final, incloent tots els talls de veu i tots els enregistraments en un únic fitxer mp3, editat amb el programa Audacity i donant els efectes necessaris (fàdings, silencis, amplificació i reducció, retalls, etc.). S’envia el fitxer a la Ràdio per a la seva emissió.
Curs 0809: Prog. 02 “Crisi econòmica!!”
El segon programa parla sobre la crisi, de com la veiem des de l’escola, en què ens afecta a nosaltres, a l’escola, a les famílies…
No és un tema fàcil, però el vivim cada dia i, per tant, en volem parlar perquè no és una qüestió de poca importància.
Els alumnes de segon hem volgut parlar d’aquest tema i hem donat molts exemples del dia a dia per fer-ho: Els pisos que estan en venda i no s’acaben de vendre, els treballadors que van a l’oficina a buscar feina i no en troben; Cotxes, tractors i coses en venda; Poques compres i amb pocs diners.
Els alumnes de 6è (o alguns d’ells) ens han acabat explicant què entenen ells per crisi, com va iniciar-se i com ens afecta.
Curs 0809: Prog. 03 “El Nadal a l’escola”
El tercer programa ha portat per nom “El Nadal a l’escola Riumar” i en ell hem tractat d’explicar com veiem la festa de nadal, com la celebrem, quines activitats fem.
Podeu escoltar el programa amb el reproductor si teniu instal·lat el Real Player.
Curs 0809: Prog. 04 “Carnaval”
El quart programa ha portat per nom “El Carnaval a l’escola riumar” i en ell hem tractat d’explicar com veiem la festa de carnaval, com la celebrem, quines activitats fem.
Podeu escoltar-lo si teniu instal·lat el Real Player.
Curs 0809: Prog. 05 “El projecte del Carrilet”
El cinquè programa ha portat per nom “El projecte del Carrilet” i en ell els alumnes de 4t han explicat el projecte que aquest any estan treballant sobre el Carrilet de Tortosa a La Cava. Es tracta d’un projecte interdisciplinar que es fa per avaluar el finar del cicle mitjà i pel qual s’ha triat la temàtica de l’antic trenent perquè actualment l’associació d’amics del Carrilet està recuperant amb la restauració del TAB, de vagons de passatgers i de mercaderies i la reposició de part de la via per arribar a tornar a fer anar el Carrilet.
Hem fet un muntatge amb l’enregistrament en vídeo de les intervencions dels alumnes de 4t, Aida, Andrea, Balma, Èric i Manel que ens han explicat com fan el projecte i ens han parlat de les coses que saben del Carrilet. A continuació podeu veure les seves intervencions.
Podeu escoltar-lo si teniu instal·lat el Real Player.
Curs 0809: Prog. 06 Marxa per la Solidaritat al CEIP Riumar
El sisè programa ha portat per nom “La marxa de la Solidaritat al CEIP Riumar”. La marxa de la Solidaritat és un acte conjunt que realitzen els centres d’ensenyament de Deltebre per tal de recollir fons per realitzar actuacions solidàries a altres països. Aquesta és la 7a marxa que realitzem i, amb ella, pretenem recollir fons per construir una escola-granja apícola (abelles) a San Ramón de Nicaragua, amb col·laboració amb la ONG ACNAS (Associació Catalana-Nicaragüenca d’Ajuda i Solidaritat). En el programa els alumnes de 1r i 3r han explicat què és la marxa i perquè la fem a l’escola. Els alumnes de 5è han entrevistat a la mestra Fina Lahoz, com a mestra responsable de la marxa al nostre centre i els alumnes de 4t han cantat una cançó dels Beatles, adaptada per la mestra Cinta Rollan, per a la marxa solidària.
Curs 0809: Prog. 07 “Sortides i colònies”
El setè programa l’han fet els alumnes de 4t i de 2n parlant de les sortides i colònies que han fet durant el curs.
Curs 0809: Prog. 08 “Comiat de 6è”
Els alumnes de sisè han protagonitzat el darrer programa del curs explicant aquelles coses que han viscut durant el seu pas per la nostra escola.
Els enregistraments i el guió el va preparar el tutor de 6è Ramon Subirats i l’edició i publicació Francesc Bertomeu.