SketchUp-Mòdul 2; Eines arcs i cercles, moure, girar i escalar

MÒDUL 2

En aquest mòdul treballarem:

  • Les eines per a realitzar arcs i cercles.
  • Les eines per moure, girar i escalar.

Les activitats que heu de fer són:

  • Tasca 1:  Lliurar les activitats realitzades durant l’estudi dels continguts del mòdul.
  • Tasca 2:
    • Exercici 1. Dibuixar una figura donada.
    • Exercici 2. Dibuixar una figura utilitzant tangències..
  • Tasca 3: Disseny d’un molí clàssic o modern.
  • Aplicació didàctica:
    • Exercici 1. Disseny d’eines de mesura de longitud i angle.
    • Exercici 2. Disseny d’un clauer.

MATERIALS ÚTILS PER ENTENDRE EL MÒDUL

⇒La teoria del mòdul  la tenim : Arcs i cercles i moure, girar i escalar (Odissea)

⇒Eines útils que surten al mòdul (Els meus apunts)

Tasca 1

En  la tasca 1 us demanem la tramesa de les activitats realitzades durant l’estudi dels materials de formació d’aquest mòdul.

Les activitats que heu de lliurar són:

    • Exercici 1. Figura realitzada a l’apartat d’arcs i cercles.
    • Exercici 2. Disseny del rellotge realitzat a l’apartat de Moreu, girar i esclar.
El meu treball

Exercici 1:

Dificultats i aprenentatges a l’exercici 1:

Si es van seguint les instruccions no presenta dificultats però s’ha de vigilar amb les diferents eines que han sortit de nou per a dibuixar arcs. Eines a tenir en compte a l’SketcUp3D

Una altre problema! Aquest cop amb el Push! S’ha de vigilar; si vols que et faci la capa de sota o no. Si la vols, quan selecciones per pujar la figura, has de tenir el control apretat, si no, la capa de baix estarà buida; mireu la diferència!

Amb el control apretat, et fa una nova capa, com havia de ser:

Sense el control apretat:

Veiem la diferència?

El professor, quan li he preguntat per què ho fa amb algunes figures, i altres no, ha contestat el següent:

“Fins ara, heu fet superfícies tancades (rectangles, cercles, polígons). Però ara heu creat superfícies a partir de línies (els amants de l’Autocad coneixeu la instrucció Polilínia o pline). 

Aquí SketchUp entra en conflicte: M’està fent una cara que vol extruir? O és una línia (perfil) amb la que vol crear una pared?”

Exercici 2:

Primer em pensava que ho tenia bé, però mirant-ho bé, les agulles no estaven recolzades sobre el rellotge com es pot veure en aquesta imatge:

Les agulles i les hores (3, 6, 9 i 12) estaven flotant més amunt que el rellotge. Al final, per arreglar-ho, he seleccionat les agulles i les hores, les he apartades, he fet un nou rellotge de base (tot i que no calia fer-ho), i les he tornat a ajuntar. Aquí està el resultat:

Altres dificultats i aprenentages a l’exercici 2:

En aquest exercici, també s’han descobert eines noves com les que veiem a continuació: (Recordo que les trobem en aquest document)

En general, no ha estat complicat fins que he arribat a l’eina de rotació, quan hem hagut de copiar, moure i girar els cercles del costat del rellotge; no hi havia manera de girar-ho amb l’eix que tocava. Al final, i no sé com, m’ha sortit més o menys bé:

Un vídeo que ensenya a moure és aquest. I un que ensenya a girar, el següent.

TASCA 2

En  la tasca 2 us proposem dos exercicis per a practicar tot el que heu aprés en el mòdul. Aquests exercicis els realitzareu en el mateix arxiu d’SketchUp per facilitar la tramesa.

Les activitats que heu de fer són:

    • Exercici 1. Dibuixar una figura donada.
    • Exercici 2. Dibuixar una figura utilitzant tangències.

Exercici 1. Dibuixar una figura donada. Instruccions

Heu de dibuixar la figura a partir de les següents vistes:

Exercici 2. Dibuixar una figura utilitzant tangències. Instruccions

Heu de dibuixar una figura similar a la mostra donada, utilitzant arcs i tangències:

Podeu modificar el disseny, per donar-li el vostre toc personal, sempre que no suposi una versió simplificada de la mostra.

Suggeriments: Podeu dibuixar el tronc a partir de línies corbes que s’uneixen tangents entre sí. Les fulles les podeu dibuixar a partir de dos arcs de radi molt gran.

El meu treball

 Exercici 1:

Amb el disseny tal com està explicat a la tasca, no he tingut cap problema i m’ha semblat senzill:

Exercici 2

La tasca de la flor ha estat més complicada. En general he utilitzat l’eina 3 point arc, i anar fent… però no m’he quedat gaire contenta. Per fer les fulles he utilitzat l’eina  2punts arc:

Aquest és el resultat:

Com que no m’he quedat convençuda, n’he fet una altra. Aquest cop crec  he perfeccionat. L’eina 3 point arc, l’he utilitzada amb més encert, però sobretot la de fer les fulles, la 2 point arc; he vist que primer li dones la longitud que vols, i després la curvatura, i si a una banda de la fulla li poso corva de 15, l’altra part, perquè sigui simètrica, també se li ha de posar 15. Així ha quedat:

Crec, que tot i amb algunes línies que són millorables, és més homogènia. Què en penseu?

TASCA 3

En la tasca 3 us proposem dissenyar un molí de vent clàssic o modern.

Ha de disposar, com a mínim, dels següents elements:

    • Estructura de l’edifici.
    • Pales del molí (han de poder girar com en l’activitat del rellotge).
    • Finestra en la part superior
    • Porta d’entrada
    • Adequar les mides, a les mides reals d’un molí (Per exemple, no realitzar el dibuix en mil·límetres).

El meu treball

Fer el molí ha estat molt entretingut. M’ha agradat. La idea que tenia era fer un molí holandès.

Per a fer la base de l’edifici, és imprescindible saber com es fan figures amb base més gran que el sostre, o també, com fer un con. Per això, ha estat útil mirar el següent vídeo que ho explica. També es pot fer un cilindre normal i amb l’eine de moure “seleccionar “EndPoint” de l’eix de coordenades que ésperpendicular al centre del cilindre. ”

En el moment que comença a reduir-se el diàmetre s’ha de tenir  la tecla < pitjada.

Per fer la porta, he fet un rectangle, i després el puhs cap a dins, de totes maneres, s’ha d’arreglar perquè si no, la porta queda amb inclinació cap a dins. El mateix amb les finestres. Per fer l’arc de les finestre he jugat amb les eines d’arc, i al final he utilitzat la senzilla; l’arcs.

Per fer les aspes, he creat la figura sencera, i després he fet guies per poder fer els quadratets (forats). Després he fet 4 còpies, i he utilitzat l’eina rotate, hi he anat entretenint-me fins que ho he aconseguit.

El resultat ha estat el següent:

El detall de la porta. Si no s’arreglava, només amb el push, la porta quedava inclinada cap a dins.

Fa molta gràcia que pots veure la finestra de l’altra banda:

APLICACIÓ DIDÀCTICA

En  l’aplicació didàctica del mòdul 2, us proposem dos exercicis, que us poden servir d’exemple d’aplicació a l’aula.

Les activitats que heu de fer són:

    • Exercici 1. Disseny d’eines de mesura de longitud i angle. L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M2_mesura.skp
    • Exercici 2. Disseny d’un clauer. L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M2_clauer.skp

Exercici 1.  Disseny d’eines de mesura

Aquesta activitat té com a objectiu treballar les unitats de longitud i d’angles. Hi ha la possibilitat d’imprimir els dissenys realitzats pels alumnes i que els puguin utilitzar com a eines de mesura.

1.Unitats de longitud. Dissenyareu una regla graduada per treballar la unitats de mesura de longituds com el cm i o el mm. A la següent figura podeu veure un disseny senzill de mostra.

Nota : Podeu optar per dissenyar una altra regla més completa si ho considereu oportú.

2.El angles.  Hem dibuixat 4 plantilles de 45, 60, 90 i 120 graus respectivament perquè els alumnes es familiaritzin amb la mesura d’angles. Dibuixeu aquestes plantilles o les que considereu més oportunes per la vostra tasca docent. A la següent figura podeu veure una mostra de plantilles d’angles.

Exercici 2. Disseny d’un clauer

Aquesta activitat té com a objectiu que els alumnes dissenyin un clauer creatiu, inspirat en els seus interessos sobre esports, música, arts, etc. evitant que facin un exercici només de còpia d’un model donat.

Dissenyareu un clauer inspirat en els vostres interessos personals. A la següent figura podeu veure un exemple de clauer.

El meu treball

Exercici 1:

La primera pràctica ha estat prou senzilla. El més pesat ha estat fer les marques dels centímetres, i pertant, fer moltes línies guia d’1cm de diferència.

Una imatge del procès. Les marques les he fet amb el control C i control V, l’opció més ràpida que he trobat.

Amb la part dos, he dubtat molt com ho havia de fer. Al final he decidit fer un quadrat de 110 x 110 mm, i a partir d’aquí, i amb l’ajuda de les línies guia i l’eina rotate, anar marcant els angles. El resultat és el següent:

Com es pot veure, el format de les lletres 3D són diferents perquè he volgut anar provant opcions.

Exercici 2:

Després de molt pensar, he decidit per un gat 2D, però amb relleu (una miqueta 3 D).

No sabia com començar i ho he fet així:

Ho veieu? Com el cap i el cos… però no m’ha agradat així que he decidit que el cap sigui una el·lipse… però com es fa?

He vist aquest tutorial i aquest vídeo que m’han ajudat; el vídeo és rus, i no trobava l’eina que feia que el cercle hi apareguessin els punts verds. Després he vist que amb l’eina “escalar” s’aconsegueix.

De moment, tinc el que serà el cap del gat:

Ara tocava fer els ulls, que també ho he fet amb el·lipses. Cap problema

I les orelles? Quina eina dels arcs escollir? He anat provant, i al final, he vist que amb els 2punts arc, m’anava bé, escollint el punt inicial, el final, i aleshores jugar una miqueta. De moment em quedava així:

Després he fet el cos, no me’l tancava, és a dir, no em deixava fer push, i al final he hagut de fer petits rectangles o triangles per tancar la figura i després esborrar les línies.

El mateix m’ha passat amb la cua, l’he pogut fer tota amb 3 point arc, però quan ho volia tancar, aparentment semblava tancat, però a la pantalla només es veien línies i evidentment no em feia el push; al final l’he hagut de tancar amb la línia a mà alçada, i l’ha tancat de cop.

Un altre problema que tinc amb els arcs, ha estat fent les taques del gat clauer, però ja m’havia passat amb la cua. Ho podria solucionar tancant manualment, però m’agradaria saber perquè em passa això, tant si ho faig amb l’eina arc senzilla, o arc 3 punts.

Aquest tema l’he solucionat fent control + o control -, just quan marco quin vull que sigui el primer punt (abans de marcar el segon); si es fa amb l’eina 3point arc.

Ara deixo algunes fotos del producte final:

Per últim, mostraré dues coses que no he pogut solucionar. Si ens fixem en la següent fotografia, veureu que els bigotis, uns estan enganxats a la cara, i els altres no. No sé per què ho fa.

També, a la poteta blanca, hi ha unes ratlles que en l’altra pota no m’han sortit. Ho podria haver pintat de negre, i no es veuria, però vull que quedi constància, perquè no sé què ha passat. He intentat esborrar les línies, però es buidava la pota. Esperaré si el professor, a l’enviar la tasca, m’ho respon.

Resposta: Sobre les ratlles de la poteta, m’ofereix una solució que és  pintar… Sobre els bigotis : “Les línies del bigoti, et poden quedar alineades en el mateix pla o amb elevació diferent en funció del punt i/o eix que agafis de referència. P.ex, si agafes el punt central d’una recta donada com a referència, la resta de línies si les fas passar per aquest punt central i en relació a l’eix de la recta donada (inicialment) tot traçat et sortirà alineat ( mateix pla).”

Després d’entregar la tasca, he volgut continuar editant el disseny, per fer que el clauer s’assembli més a un dels gats que tinc. Aquest és el resultat:

Mòdul 2. Objectius, competències, continguts, criteris i indicadors d’avaluació de la proposta d’aula

Al finalitzar el mòdul 2, les tasques que haurien d’estar fetes són :

Des del drive, ompliu les  diapositives 4 i 5 de la proposta didàctica.

El meu treball:

El compartiré en un article al final del curs. De moment està “loading”.

 

SketchUp-Mòdul 1; fem un com d’ull a l’SketchUp 3D i les seves eines de mesura

Aquest és un curs que l’estic fent dels cursos que ofereix el departament amb la plataforma Odissea

Està dividit per mòduls, i faré un article per cada mòdul que he fet.

MÒDUL 1

En aquest mòdul treballarem:

  • L’interfície d’usuari
  • Les plantilles
  • Les eines bàsiques de disseny
  • Les eines de mesura

Les activitats que heu de fer són:

  • Tasca 1 : Lliurar les activitats realitzades durant l’estudi dels continguts del mòdul.
    • Exercici 1. Disseny del logo d’SkecthUp.
    • Exercici 2. Dibuix de les peces del puzle Soma.
    • Exercici 3.  Dibuix realitzat a l’apartat eines de mesura.
  • Tasca 2:
    • Dibuixareu dues figures donades basades en formes cúbiques.
    • Realitzareu un disseny creatiu a partir de les tècniques utilitzades en la creació de les dues primeres figures.
  • Tasca 3:
    • Dibuixareu dues figures donades i les acotareu.
    • Dissenyareu un senzill suport per al mòbil.
  • Aplicació didàctica:
    • Exercici 1. Disseny del joc TIC-TAC-TOE.
    • Exercici 2. Dibuixant els Space Invaders a partir d’un bloc patró

MATERIALS ÚTILS PER ENTENDRE EL MÒDUL

⇒ La teoria  del mòdul  la tenim : Introducció i eines de mesura. (Apunts Odissea)

⇒Eines útils que surten al mòdul (Els meus apunts)

Tasca 1

En  la tasca 1 us demanem la tramesa de les activitats realitzades durant l’estudi dels materials de formació d’aquest mòdul.

Les activitats que heu de lliurar són:

    • Exercici 1. Disseny del logo d’SkecthUp.  (Les instruccions estan als apunts, a l’apartat comencem a dibuixar)
    • Exercici 2. Dibuix de les peces del puzle Soma. (Les instruccions estan als apunts, a l’apartat practiquem)
    • Exercici 3.  Dibuix realitzat a l’apartat eines de mesura. (Les instruccions estan als apunts, a l’apartat eines de mesura)
El meu treball:
Exercici 1:

Exercici 2:

Exercici 3:

TASCA 2

En  la tasca 2 us proposem tres exercicis senzills per a practicar tot el que heu aprés en el mòdul. Aquests exercicis els realitzareu en el mateix arxiu d’SketchUp per facilitar la tramesa.

Les activitats que heu de fer són:

    • Exercici 1. Dibuixareu una figura piramidal a partir de la modificació d’un cub.
    • Exercici 2. Dibuixareu una figura piramidal a partir de la addició de cubs iguals.
    • Exercici 3.  Realitzareu un disseny creatiu a partir de les tècniques utilitzades en la creació de les dues primeres figures.

L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M1T2.skp

Exercici 1. Dibuixareu una figura piramidal a partir de la modificació d’un cub.

Dibuixeu un cub de 100 x 100 x 100 mm.

Utilitzeu l’eina Push/Pull per escalonar-ho, com podeu veure a la figura.

Us proporcionem un model de referència :

Exercici 2. Dibuixareu una figura piramidal a partir addició de petits cubs.

Dibuixeu un cub de 20 x 20 x 20 mm.

Podeu copiar i enganxar el cub tantes vegades com sigui necessari.

Us proporcionem un model de referència :


Nota: Es recomana que després de dibuixar el cub, es converteixi en un grup per no modificar-lo accidentalment. Per fer-ho, seleccioneu el cub i amb el botó dret del ratolí, seleccioneu make a group. Ara ja podeu copiar-lo i enganxar-lo tantes vegades com vulgueu.

Exercici 3. Realitzareu un disseny creatiu a partir de les tècniques utilitzades en la creació de les dues primeres figures.

Heu d’utilitzar una combinació de les dues tècniques.

La mida de la figura no hauria de superar els 100 x 100 x 100 mmm.

Es valorarà la creativitat del disseny.

El meu treball:

Amb el disseny tal com està explicat a la tasca, no he tingut cap problema i m’ha semblat senzill:

A l’exercici 3, se’ns demanava que amb les eines de copiar cubs, i del “push up”, féssim una figura. Jo he volgut fer-la similar a una font. L’he feta tota amb la tècnica del “push up” excepte la cúpula, que l’he creat fent un cub, i a partir d’aquí, còpies.

TASCA 3

En  la tasca 3 us proposem dos exercicis senzills per a practicar tot el que heu aprés en el mòdul. Aquests exercicis els realitzareu en el mateix arxiu d’SketchUp per facilitar la tramesa.

Les activitats que heu de fer són:

    • Exercici 1: Heu de realitzar com a mínim una d’aquestes dues opcions:
      • Opció a. Dibuixareu i acotareu una figura amb angles rectes.
      • Opció b. Dibuixareu i acotareu una figura amb un angle de 60 graus.
    • Exercici 2.  Realitzareu un disseny creatiu d’un suport per a telèfon mòbil personalitzat.

L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M1T3.skp

Exercici 1 – Opció a.  Dibuixareu i acotareu una figura amb angles rectes.

Dibuixeu una replica del model.

Acoteu-la convenientment

L’eina Offset ús pot servir d’ajuda per dibuixar el forat quadrat.

En la següent figura podeu veure el model de referència :


Exercici 1 – Opció b. Dibuixareu i acotareu una figura amb un angle de 60 graus.

Dibuixeu una replica del model.

Haureu de mesurar l’angle de 60º amb l’eina Protactor.

Acoteu-la convenientment

L’eina Offset ús pot servir d’ajuda per dibuixar els forats.

En les següents vistes de la  figura podeu veure el model de referència :


Exercici 2.  Disseny creatiu d’un suport per a telèfon mòbil personalitzat.

Dissenyeu un suport per al vostre telèfon mòbil.

Indiqueu el model del telèfon utilitzat com a referència (per conèixer les seves mides)

Recordeu que el suport no es pot desequilibrar amb el pes del dispositiu.

L’objectiu d’aquesta activitat és treballar la creativitat.

El meu treball:

El conjunt de la tasca.

Amb el disseny que ens recomanen, en general no he tingut problemes exepte amb el forat del rectangle. Amb el push up, s’eliminava, però quedava una fina capa al  final que l’he hagut de seleccionar i suprimir. Això en principi ens va dir el professora que passava perquè al fer el “push” no s’ha fet de manera totalment “recta”:

A l’exercici següent ens diuen que fem un suport per a mòbil. I creatiu!

Com es veu a continuació, he fet una mà. M’he quedat una mica a mitges perquè no he pogut fer que la mà reposi sobre el braç,  i per això hi ha dos peces. El suport és per a un mòbil Miui Pocophone:

APLICACIÓ DIDÀCTICA

En  l’aplicació didàctica del mòdul 1, us proposem dos exercicis, que us poden servir d’exemple d’aplicació a l’aula.

Les activitats que heu de fer són:

    • Exercici 1. Disseny del joc TIC-TAC-TOE. L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M1_TICTACTOE.skp
    • Exercici 2. Dibuixant Space Invaders a partir d’un bloc patró. L’arxiu que enviareu tindrà un nom amb el següent format : Cognom_nom_M1_invaders.skp

Exercici 1.  Disseny del joc TIC-TAC-TOE

En aquesta activitat, els alumnes poden dibuixar el tauler del joc, segons les mides donades i dissenyar les fitxes de cada jugador d’una forma creativa. Si es disposa d’una impressora 3D, és ideal per imprimir per les seves mides reduïdes

1. Disseny del tauler. Dibuixeu el tauler del joc, segons les mides donades.

Nota : Podeu optar per dissenyar un altre tauler si ho considereu oportú.

2.Disseny de les fitxes del jocs.  Dissenyeu les fitxes del joc d’una forma creativa, tenint en compte que han d’encaixar perfectament en el taulell dissenyat. En la següent figura podeu veure dues fitxes de mostra.


Exercici 2. Dibuixant Space Invaders a partir d’un bloc patró

A partir d’un bloc patró, els alumnes poden dissenyar diverses figures divertides i creatives. En aquesta activitat s’ha optat per dibuixar figures dels Space Invaders, però es podria deixar obert per donar sortida a la creativitat de l’alumnat.

1.Dibuixeu el  bloc de mostra que podeu veure a la següent figura:

2. A partir d’aquest bloc, dibuixeu com a mínim una de les següents figures proposades o una altra, de disseny lliure:

El meu treball:

Aquestes dues tasques han estat senzilles.

Només he tingut el dubte de si el taulell era de 5 mm i se li havien de restar 2 al fer els espais buits, o si era de 3, i se li restaven dos:

Els invaders els he creat diferents als que en suggerien:

Mòdul 1. Punt de partida del projecte. Anàlisi del context

Al final del curs, haurem d’haver fet una pràctica per dur-la a terme a classe.

En aquesta activitat se’ns demana que el comencem a pensar i crear.

En aquest punt, com a mínim, hem de tenir fet els següents termes:

Omplir com a mínim les dades que són obligatòries (*). Es poden modificar posteriorment.

Títol de la proposta didàctica.

Enllaç al disseny : Posar l’enllaç a la plantilla que heu descarregat prèviament, segons les indicacions donades.

Material per l’alumnat : Serà l’enllaç on estarà el contingut, del material que posareu a disposició de l’alumnat i del resultat de l’experiència (fotos, vídeos, etc.). Provisionalment podeu posar el mateix enllaç que en el apartat anterior i posteriorment canviar-lo pel definitiu

El meu treball:

El compartiré en un article al final del curs. De moment està “loading”.