Les PAU 2025

Aquest comunicat oficial del Departament de Recerca i Universitats de Catalunya estableix el calendari complet per a les proves d’accés a la universitat (PAU) el 2025. Es detallen les dates de preinscripció, matrícula i realització dels exàmens, tant per a la convocatòria ordinària com per a extraordinària. També s’hi inclouen les dates per a la matrícula dels estudiants que ja tenen el títol de batxillerat o equivalent, així com per a aquells que vulguin accedir als graus d’Educació Infantil i Primària a través de la prova d’aptitud personal (PAP).
Dates clau per a les PAU 2025:

  • Prematrícula PAU ordinària: Del 14 al 26 de febrer.
  • Matrícula PAU ordinària: Del 15 al 27 de maig.
  • Realització PAU ordinària: 11, 12 i 13 de juny.
  • Matrícula PAU extraordinària: Del 22 al 24 de juliol.
  • Realització PAU extraordinària: 3, 4 i 5 de setembre.

Altres detalls importants:

  • Matrícula lliure: Del 5 al 13 de maig per als qui ja tenen el batxillerat o equivalent.
  • PAU per a majors de 25 i 45 anys: Matrícula del 7 al 18 de febrer. Dates d’examen: 26 d’abril i 10 de maig (per a més grans de 25 anys), i 26 d’abril per a més grans de 45 anys.
  • Prova d’Aptitud Personal (PAP):
    • Convocatòria ordinària: 5 dabril. Matrícula del 14 al 26 de febrer.
    • Convocatòria extraordinària: 16 de juliol. Matrícula del 12 al 20 de juny.
Font: https://universitats.gencat.cat/ca/proves-acces-PAU-PAP/
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Com millorar les habilitats d’estudi?

Pautes per seguir durant l’estudi
La importància d’un enfocament actiu i organitzat ofereix una alternativa a les tècniques tradicionals menys efectives, és important recordar que l’elecció de les tècniques d’estudi ha de ser personalitzada i adaptada a les necessitats i preferències individuals.

Punts clau:

  • La transició a la universitat: requereix una adaptació a noves formes d’aprenentatge, com ara més autonomia i gestió del temps.
  • Les tècniques tradicionals com la relectura i el subratllat no sempre són les més eficients.
  • La importància del temps d‟estudi: La qualitat de l‟estudi és més important que la quantitat. Les sessions curtes i espaiades són més efectives que les llargues jornades d’estudi intensiu.
  • La importància de la individualitat: Cada persona aprèn de manera diferent, per la qual cosa és essencial trobar la tècnica més adequada.

Tècniques d’estudi efectives:

  • Tècnica Pomodoro: Dividiu l’estudi en blocs curts amb pauses per millorar la concentració.
  • Aprenentatge actiu: implica una major interacció amb el material, com crear preguntes o explicar conceptes en veu alta. Podem fer servir la IA, per crear les preguntes.
  • Regles mnemotècniques: Associar conceptes amb imatges o paraules clau per facilitar la memorització.
Font:
 https://www.infobae.com/tendencias/2024/11/29/cuales-son-las-estrategias-de-estudio-que-podrian-ser-mas-eficaces-para-rendir-un-examen/
http://www.xtec.cat/~jcruz/t_estudi/index.htm

 

Publicat dins de Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

La universitat dual avança

Por qué en Alemania puedes conseguir un buen trabajo sin ir a la Universidad

El model de la Formació Professional Dual alemany és un èxit. Consisteix en la capacitació simultània al taller o l’empresa i al centre de formació o institut. Hi ha a Alemanya uns 350 oficis reconeguts com a aplicables a la formació dual, que van de la indústria als oficis, manufactures, sector públic, hostaleria, mecànica, agricultura i professions liberals. Més del 70% dels joves que compatibilitzen els seus estudis amb la feina seguiran en aquesta mateixa empresa una vegada graduats. A Alemanya quan admeten el teu fill/a en un centre de FP es celebra. Avantatges:

  • Creixement: El nombre d’estudiants universitaris que opten per la formació dual a Alemanya ha augmentat significativament els darrers anys
  • Atractiu: Els estudiants duals reben una remuneració mensual que oscil·la entre els 850 i 1.350 euros.
  • Àmplia oferta: La formació dual s’ofereix en una gran varietat de disciplines, des d’arquitectura fins a veterinària, i està disponible a empreses de totes les mides i sectors.
  • Alta empleabilitat: Més del 70% dels estudiants duals troben feina a l’empresa on van realitzar les pràctiques, cosa que garanteix una ràpida inserció laboral.

Quadre comparatiu de la universitat dual a Alemanya i el sistema educatiu espanyol:

Característica       Universitat Dual a Alemanya     Sistema Educatiu Espanyol
Enfocament
Combinació teoria-pràctica en un entorn laboral real.
Èmfasi en la teoria, amb pràctiques professionals sovint opcionals i de curta durada.
Relació universitat-empresa
Forta col·laboració i vinculació. Les empreses són part activa del procés formatiu.
Menor col·laboració i vinculació. La connexió entre universitat i empresa és menys estreta.
Durada i estructura
Períodes alterns d’estudi a la universitat i treball a l’empresa.
Predominantment estudis a la universitat, amb pràctiques al final de la carrera o durant l’estiu.
Remuneració
Els estudiants reben un salari durant la seva formació.
Els estudiants solen treballar durant els estudis, però sense un vincle directe amb la formació acadèmica.
Empleabilitat
 Alta taxa d’ocupabilitat en finalitzar els estudis, sovint a la mateixa empresa on van realitzar les pràctiques.
Taxa d’ocupabilitat variable depèn en gran mesura de la carrera i del mercat laboral.
Orientació al mercat laboral
Fortament orientada a les necessitats del mercat laboral.
Més orientada a la formació acadèmica i científica.
Implicació de l’Estat
 Fort suport estatal i regulació del sistema.
Menor intervenció estatal a la relació universitat-empresa.
Cultura educativa
Cultura de la formació continuada i de l’aprenentatge al llarg de la vida.
Cultura més tradicional centrada en l’obtenció de títols acadèmics.

 

Font:
https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20241025/universidad-dual-alemania-crecimiento-sueldo-empleo-109974990
https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20241026/nuevos-grados-formacion-dual-universidad-barcelona-cataluna-110162634
https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20241027/formacion-profesional-dual-dificultad-encontrar-empresas-practicas-estudiantes-cataluna-110141388
Publicat dins de Informació sistema educatiu, Món laboral | Deixa un comentari

Saló de l’Ocupació

El Saló de l’Ocupació, un esdeveniment que se celebra a Barcelona per ajudar les persones a trobar feina. Ofereix una varietat de serveis, incloent assessorament professional, formació i oportunitats per conèixer possibles ocupadors.

En el Saló de l’Ocupació trobaràs un complet programa d’activitats i recursos per poder impulsar la teva recerca de feina.

https://www.salocupacio.com/

Els pròxims 23 i 24 d’octubre vine al Saló de l’Ocupació! 

Nova edició del Saló de l’Ocupació a Barcelona.
Busquen feina o idees per redirigir la seva carrera professional. És el perfil de les persones que visiten el Saló de lOcupació
Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari

ChatGPT: una nova eina d’assistència psicològica i emocional?

Una mano robótica, simulando que es de la IA, y una mano humana.

La Intel·ligència Artificial (IA) és a punt de revolucionar el sector de la salut, especialment en l’àmbit del diagnòstic.

La idea central és que:

  • La IA superarà els professionals mediocres: En moltes tasques, la IA serà capaç de fer anàlisis més precises i ràpides que un gran percentatge d’especialistes amb menys experiència o formació.
  • Els millors professionals continuaran sent necessaris: Els especialistes altament qualificats continuaran sent indispensables per a tasques complexes, decisions crítiques i la relació humana amb el pacient.
  • La IA democratitzarà l’accés a la informació: Com els vídeos de YouTube han democratitzat l’educació, la IA permetrà a qualsevol persona accedir a diagnòstics i tractaments d’alta qualitat.
  • Analisi i recull de dades: La IA podrà analitzar proves i resultats amb una precisió superior a la de molts especialistes, permetent diagnòstics més ràpids i precisos.

Implicacions:

  • Major eficiència: La IA agilitzarà els processos i reduirà els errors en el diagnòstic i el tractament.
  • Accés més equitatiu: La IA pot ajudar a reduir les desigualtats a l’accés a la salut, especialment en àrees remotes o amb escassetat d’especialistes.
  • Nous rols per als professionals: Els metges se centraran en tasques més complexes i en la relació humana amb el pacient, mentres que la IA s’encarregarà de tasques rutinàries i anàlisi de dades.

En resum, la IA no reemplaçarà els professionals de la salut, sinó que transformarà la feina i millorarà l’atenció al pacient. Els professionals de la salut s’hauran d’adaptar a aquesta nova realitat i adquirir noves habilitats per treballar en col·laboració amb la IA.

Aquest article està fet amb la IA. https://gemini.google.com/

Però recorda, que si busques una eina en línia gratuïta que pugui ajudar-te en les teves funcions com a psicòleg, tot i que la intel·ligència artificial ha avançat molt, és important destacar que cap eina digital no pot reemplaçar la relació terapèutica entre un professional de la salut mental i un pacient. Important, abans d’utilitzar qualsevol eina digital a la teva pràctica, és fonamental avaluar la seva fiabilitat, seguretat i compliment de les normatives ètiques i legals.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Professorat de l’especialitat de l’orientació educativa. Gestió de centre 2024-25

<p>(accés al Portal de centre)</p>

Documents per a l’organització i la gestió dels centres.

Directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2024-2025 (Gestió de centre)

Professorat de l’especialitat de l’orientació educativa

Les funcions dels docents de l’especialitat de l’orientació educativa, en relació amb l’orientació, són les següents:

  • Coordinar els plans, programes i accions d’orientació educativa del centre.
  • Col·laborar amb els equips docents en processos d’orientació específics que requereixen coneixements més especialitzats.
  • Coordinar l’acció orientadora del centre amb els agents de l’entorn.
  • Donar suport a l’equip directiu en la planificació de l’acció orientadora del centre educatiu.
  • Atendre l’alumnat que necessiti actuacions orientadores específiques individuals i grupals, de manera coordinada amb tutors i cotutors.
  • Coordinar l’avaluació de l’acció orientadora del centre i les accions de millora derivades d’aquest procés.

La figura de l’especialista en orientació educativa contribueix a fer efectiva l’orientació, des d’una tasca enriquidora i col·laborativa, amb:

  • els tutors i tutores;
  • el desenvolupament de l’acció tutorial amb l’equip docent;
  • la comunicació amb l’alumnat, les famílies i altres agents educatius, i
  • altres accions d’orientació que organitza el centre educatiu o que s’adrecen a futurs alumnes i les famílies (portes obertes, activitats per a alumnat de primària organitzades al centre de secundària, etc.).
Documents: https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/organitzacio-gestio/doigc/
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Millorar el benestar de les persones: grau en Psicologia

L’augment significatiu de les matrícules a la carrera de Psicologia en els darrers anys s’atribueix principalment a dos factors principals:

  1. Nova percepció sobre la salut mental: La pandèmia de COVID-19 ha generat una consciència més gran sobre la importància de la salut mental i el benestar emocional. Les persones han comprès que cercar ajuda psicològica no és un signe de debilitat, sinó una forma de cuidar-se de si mateixes.
  2. Canvi a la figura del psicòleg: La figura del psicòleg ha evolucionat i s’ha tornat més accessible i normalitzada a la societat. Ja no s’associa exclusivament a casos extrems, sinó que se’n reconeix el paper en el desenvolupament personal i en la resolució de problemes quotidians.

En resum, la psicologia s’ha convertit en una carrera molt demandada a causa de la importància creixent que se li atorga a la salut mental i al canvi de percepció sobre la figura del psicòleg.

  • Impacte de la pandèmia: L’any posterior a la pandèmia (2020-2021) va ser el que va registrar el major increment a les noves matrícules en Psicologia.
  • Opcions professionals: Els graduats en Psicologia tenen diverses opcions laborals, tant al sector públic com al privat. Poden dedicar-se a la teràpia, la investigació, la docència, entre d’altres àrees. Important les places de Psicologia Interna Resident (PIR), que permeten treballar com a psicòlegs en el sistema públic de salut.
Dades del grau psicologia.
Grau en psicologia UAB
Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Quina carrera és millor estudiar?

En aquest vídeo, Dimitri Uralov respon a la pregunta d’un jove sobre si té sentit anar a la universitat al segle XXI. La decisió d’anar a la universitat depèn de diversos factors, com:

1. Coneix-te a tu mateix

  • Fortaleses i habilitats naturals: És important identificar els teus talents naturals i allò que t’apassiona, ja que això et permetrà triar una carrera on puguis destacar i ser feliç.

2. Esbrina què es valora al mercat laboral

  • Demanda d’habilitats: Investiga quines habilitats i coneixements són els més demandats al mercat laboral per a la carrera que t’interessa.
  • Experiència pràctica: En alguns casos, lexperiència pràctica pot ser més valuosa que un títol universitari.

3. Revisa les oportunitats d’universitats

  • Educació pràctica: Busca universitats que ofereixin programes educatius més pràctics i orientats al mercat laboral.
  • Noves tendències: Investiga si hi ha noves oportunitats educatives que millor s’adaptin a les teves necessitats.

4. Considera alternatives a la universitat

  • Formació professional: Hi ha programes de formació professional que poden ser una bona opció per adquirir habilitats específiques per a un treball determinat.
  • Aprenentatge autodidacte: Amb la disponibilitat de recursos en línia, és possible aprendre moltes habilitats de forma autodidacta.

Uralov conclou que la decisió d’anar a la universitat no és pas blanc o negre. És important analitzar amb cura les teves opcions i triar el camí que millor s’adapti a les teves necessitats i objectius.

 

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | Deixa un comentari

Notes de tall 2024

Notes de tall

Ja pots consultar les notes de tall 2024-2025, per graus i universitats, en PDF

Un cop conegudes aquestes notes de tall dels estudis universitaris, veiem que els graus més demandats com a primera preferència enguany són gairebé els mateixos graus més sol·licitats dels anys anteriors.

Les 10 notes de tall més altes :

  1. Física i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UAB: 13,438
  2. Física i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UB: 13,192
  3. Medicina al Campus Clínic de la UB: 12,946
  4. Dret i Relacions Internacionals (estudis simultanis) a la UAB: 12,886
  5. Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials + Màster Enginyeria Aeronàutica a la UPC: 12,858
  6. Medicina a la UPF: 12,840
  7. Matemàtiques a la UPC: 12,816
  8. Medicina al Campus Bellvitge de la UB: 12,760
  9. Enginyeria Informàtica i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UB: 12,728
  10. Medicina a la URV: 12,696

Les carreres amb les notes de tall més baixa:

Hi ha graus universitaris en què només cal un 5 per accedir-hi, ja que la demanda és menor que el nombre de places ofertes.  Entre les carreres amb la qualificació mínima de 5 hi ha Arqueologia, Filologia Catalana, Filologia Hispànica, Geologia, Història, Història de l’Art, Llengües Aplicades o Turisme

Consideracions addicionals:

Amb les notes de tall a la mà, els futurs universitaris poden començar a reflexionar sobre les seves opcions i elaborar una estratègia d’admissió. Cal tenir en compte que les notes de tall són una fotografia del moment actual i poden variar lleugerament en funció de la demanda final de places, que poden modificar la nota d’accés general.

Notes de tall 1a assignació – any-2024-pdf

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 2 comentaris

Les tècniques d’estudi més efectives

Aquest estudi sobre l’aprenentatge dels alumnes de secundària mostra quines tècniques funcionen i quines no. És la investigació més àmplia realitzada fins avui sobre tècniques d’estudi a secundària.

NO

Les estratègies que resulten poc exigents cognitivament i que són les més esteses entre els alumnes, com rellegir diverses vegades el mateix text, subratllar-lo o copiar-lo, no són les més efectives. Tampoc no mostra un resultat positiu la memorització al peu de la lletra o estudiar amb música.

SI

En canvi, les tècniques basades en lelaboració i l’evocació,  sí que es correlacionen positivament, millorant l’estudi i són més efectives. L’elaboració consisteix a intentar entendre el que s’estudia, connectant-ho amb coses ja sabudes, pensant-ne exemples o explicant-se un a si mateix, amb les seves pròpies paraules, els paràgrafs que acaba de llegir.  L’evocació és rescatar de la memòria allò après, mitjançant tècniques com que algú pregunti la lliçó a l’alumne,  autoavaluar-se amb preguntes, redactar resums o esquemes, explicar el tema a un company, …

Recomanacions:

  • Estudiar en un entorn lliure de distraccions va associat amb un millor rendiment i una menor ansietat.
  • La pràctica espaiada (estudiar un tema diverses vegades amb temps) es relaciona amb una motivació i un interès més gran per aprendre, i amb una menor ansietat.
  • Els estudiants que confien en la seva capacitat per aprendre (autoeficàcia) i creuen que el seu èxit en depèn (creences de control) tendeixen a utilitzar més tècniques d’elaboració i evocació.

Conclusions de l’estudi:

  • Rellegir i subratllar no correlacionen amb un bon exercici educatiu.
  • El 80% dels alumnes mai no els han ensenyat com estudiar.
  • Els professors haurien de formar els estudiants en tècniques d’estudi efectives, com l’elaboració i l’evocació.
  • Les avaluacions haurien de dissenyar-se per mesurar un aprenentatge durador i transferible, no només la memorització a curt termini.
Font:
Publicat dins de Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari