Saló de l’Ocupació

El Saló de l’Ocupació, un esdeveniment que se celebra a Barcelona per ajudar les persones a trobar feina. Ofereix una varietat de serveis, incloent assessorament professional, formació i oportunitats per conèixer possibles ocupadors.

En el Saló de l’Ocupació trobaràs un complet programa d’activitats i recursos per poder impulsar la teva recerca de feina.

https://www.salocupacio.com/

Els pròxims 23 i 24 d’octubre vine al Saló de l’Ocupació! 

Nova edició del Saló de l’Ocupació a Barcelona.
Busquen feina o idees per redirigir la seva carrera professional. És el perfil de les persones que visiten el Saló de lOcupació
Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari

ChatGPT: una nova eina d’assistència psicològica i emocional?

Una mano robótica, simulando que es de la IA, y una mano humana.

La Intel·ligència Artificial (IA) és a punt de revolucionar el sector de la salut, especialment en l’àmbit del diagnòstic.

La idea central és que:

  • La IA superarà els professionals mediocres: En moltes tasques, la IA serà capaç de fer anàlisis més precises i ràpides que un gran percentatge d’especialistes amb menys experiència o formació.
  • Els millors professionals continuaran sent necessaris: Els especialistes altament qualificats continuaran sent indispensables per a tasques complexes, decisions crítiques i la relació humana amb el pacient.
  • La IA democratitzarà l’accés a la informació: Com els vídeos de YouTube han democratitzat l’educació, la IA permetrà a qualsevol persona accedir a diagnòstics i tractaments d’alta qualitat.
  • Analisi i recull de dades: La IA podrà analitzar proves i resultats amb una precisió superior a la de molts especialistes, permetent diagnòstics més ràpids i precisos.

Implicacions:

  • Major eficiència: La IA agilitzarà els processos i reduirà els errors en el diagnòstic i el tractament.
  • Accés més equitatiu: La IA pot ajudar a reduir les desigualtats a l’accés a la salut, especialment en àrees remotes o amb escassetat d’especialistes.
  • Nous rols per als professionals: Els metges se centraran en tasques més complexes i en la relació humana amb el pacient, mentres que la IA s’encarregarà de tasques rutinàries i anàlisi de dades.

En resum, la IA no reemplaçarà els professionals de la salut, sinó que transformarà la feina i millorarà l’atenció al pacient. Els professionals de la salut s’hauran d’adaptar a aquesta nova realitat i adquirir noves habilitats per treballar en col·laboració amb la IA.

Aquest article està fet amb la IA. https://gemini.google.com/

Però recorda, que si busques una eina en línia gratuïta que pugui ajudar-te en les teves funcions com a psicòleg, tot i que la intel·ligència artificial ha avançat molt, és important destacar que cap eina digital no pot reemplaçar la relació terapèutica entre un professional de la salut mental i un pacient. Important, abans d’utilitzar qualsevol eina digital a la teva pràctica, és fonamental avaluar la seva fiabilitat, seguretat i compliment de les normatives ètiques i legals.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Professorat de l’especialitat de l’orientació educativa. Gestió de centre 2024-25

<p>(accés al Portal de centre)</p>

Documents per a l’organització i la gestió dels centres.

Directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2024-2025 (Gestió de centre)

Professorat de l’especialitat de l’orientació educativa

Les funcions dels docents de l’especialitat de l’orientació educativa, en relació amb l’orientació, són les següents:

  • Coordinar els plans, programes i accions d’orientació educativa del centre.
  • Col·laborar amb els equips docents en processos d’orientació específics que requereixen coneixements més especialitzats.
  • Coordinar l’acció orientadora del centre amb els agents de l’entorn.
  • Donar suport a l’equip directiu en la planificació de l’acció orientadora del centre educatiu.
  • Atendre l’alumnat que necessiti actuacions orientadores específiques individuals i grupals, de manera coordinada amb tutors i cotutors.
  • Coordinar l’avaluació de l’acció orientadora del centre i les accions de millora derivades d’aquest procés.

La figura de l’especialista en orientació educativa contribueix a fer efectiva l’orientació, des d’una tasca enriquidora i col·laborativa, amb:

  • els tutors i tutores;
  • el desenvolupament de l’acció tutorial amb l’equip docent;
  • la comunicació amb l’alumnat, les famílies i altres agents educatius, i
  • altres accions d’orientació que organitza el centre educatiu o que s’adrecen a futurs alumnes i les famílies (portes obertes, activitats per a alumnat de primària organitzades al centre de secundària, etc.).
Documents: https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/organitzacio-gestio/doigc/
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Millorar el benestar de les persones: grau en Psicologia

L’augment significatiu de les matrícules a la carrera de Psicologia en els darrers anys s’atribueix principalment a dos factors principals:

  1. Nova percepció sobre la salut mental: La pandèmia de COVID-19 ha generat una consciència més gran sobre la importància de la salut mental i el benestar emocional. Les persones han comprès que cercar ajuda psicològica no és un signe de debilitat, sinó una forma de cuidar-se de si mateixes.
  2. Canvi a la figura del psicòleg: La figura del psicòleg ha evolucionat i s’ha tornat més accessible i normalitzada a la societat. Ja no s’associa exclusivament a casos extrems, sinó que se’n reconeix el paper en el desenvolupament personal i en la resolució de problemes quotidians.

En resum, la psicologia s’ha convertit en una carrera molt demandada a causa de la importància creixent que se li atorga a la salut mental i al canvi de percepció sobre la figura del psicòleg.

  • Impacte de la pandèmia: L’any posterior a la pandèmia (2020-2021) va ser el que va registrar el major increment a les noves matrícules en Psicologia.
  • Opcions professionals: Els graduats en Psicologia tenen diverses opcions laborals, tant al sector públic com al privat. Poden dedicar-se a la teràpia, la investigació, la docència, entre d’altres àrees. Important les places de Psicologia Interna Resident (PIR), que permeten treballar com a psicòlegs en el sistema públic de salut.
Dades del grau psicologia.
Grau en psicologia UAB
Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Quina carrera és millor estudiar?

En aquest vídeo, Dimitri Uralov respon a la pregunta d’un jove sobre si té sentit anar a la universitat al segle XXI. La decisió d’anar a la universitat depèn de diversos factors, com:

1. Coneix-te a tu mateix

  • Fortaleses i habilitats naturals: És important identificar els teus talents naturals i allò que t’apassiona, ja que això et permetrà triar una carrera on puguis destacar i ser feliç.

2. Esbrina què es valora al mercat laboral

  • Demanda d’habilitats: Investiga quines habilitats i coneixements són els més demandats al mercat laboral per a la carrera que t’interessa.
  • Experiència pràctica: En alguns casos, lexperiència pràctica pot ser més valuosa que un títol universitari.

3. Revisa les oportunitats d’universitats

  • Educació pràctica: Busca universitats que ofereixin programes educatius més pràctics i orientats al mercat laboral.
  • Noves tendències: Investiga si hi ha noves oportunitats educatives que millor s’adaptin a les teves necessitats.

4. Considera alternatives a la universitat

  • Formació professional: Hi ha programes de formació professional que poden ser una bona opció per adquirir habilitats específiques per a un treball determinat.
  • Aprenentatge autodidacte: Amb la disponibilitat de recursos en línia, és possible aprendre moltes habilitats de forma autodidacta.

Uralov conclou que la decisió d’anar a la universitat no és pas blanc o negre. És important analitzar amb cura les teves opcions i triar el camí que millor s’adapti a les teves necessitats i objectius.

 

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | Deixa un comentari

Notes de tall 2024

Notes de tall

Ja pots consultar les notes de tall 2024-2025, per graus i universitats, en PDF

Un cop conegudes aquestes notes de tall dels estudis universitaris, veiem que els graus més demandats com a primera preferència enguany són gairebé els mateixos graus més sol·licitats dels anys anteriors.

Les 10 notes de tall més altes :

  1. Física i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UAB: 13,438
  2. Física i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UB: 13,192
  3. Medicina al Campus Clínic de la UB: 12,946
  4. Dret i Relacions Internacionals (estudis simultanis) a la UAB: 12,886
  5. Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials + Màster Enginyeria Aeronàutica a la UPC: 12,858
  6. Medicina a la UPF: 12,840
  7. Matemàtiques a la UPC: 12,816
  8. Medicina al Campus Bellvitge de la UB: 12,760
  9. Enginyeria Informàtica i Matemàtiques (estudis simultanis) a la UB: 12,728
  10. Medicina a la URV: 12,696

Les carreres amb les notes de tall més baixa:

Hi ha graus universitaris en què només cal un 5 per accedir-hi, ja que la demanda és menor que el nombre de places ofertes.  Entre les carreres amb la qualificació mínima de 5 hi ha Arqueologia, Filologia Catalana, Filologia Hispànica, Geologia, Història, Història de l’Art, Llengües Aplicades o Turisme

Consideracions addicionals:

Amb les notes de tall a la mà, els futurs universitaris poden començar a reflexionar sobre les seves opcions i elaborar una estratègia d’admissió. Cal tenir en compte que les notes de tall són una fotografia del moment actual i poden variar lleugerament en funció de la demanda final de places, que poden modificar la nota d’accés general.

Notes de tall 1a assignació – any-2024-pdf

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 2 comentaris

Les tècniques d’estudi més efectives

Aquest estudi sobre l’aprenentatge dels alumnes de secundària mostra quines tècniques funcionen i quines no. És la investigació més àmplia realitzada fins avui sobre tècniques d’estudi a secundària.

NO

Les estratègies que resulten poc exigents cognitivament i que són les més esteses entre els alumnes, com rellegir diverses vegades el mateix text, subratllar-lo o copiar-lo, no són les més efectives. Tampoc no mostra un resultat positiu la memorització al peu de la lletra o estudiar amb música.

SI

En canvi, les tècniques basades en lelaboració i l’evocació,  sí que es correlacionen positivament, millorant l’estudi i són més efectives. L’elaboració consisteix a intentar entendre el que s’estudia, connectant-ho amb coses ja sabudes, pensant-ne exemples o explicant-se un a si mateix, amb les seves pròpies paraules, els paràgrafs que acaba de llegir.  L’evocació és rescatar de la memòria allò après, mitjançant tècniques com que algú pregunti la lliçó a l’alumne,  autoavaluar-se amb preguntes, redactar resums o esquemes, explicar el tema a un company, …

Recomanacions:

  • Estudiar en un entorn lliure de distraccions va associat amb un millor rendiment i una menor ansietat.
  • La pràctica espaiada (estudiar un tema diverses vegades amb temps) es relaciona amb una motivació i un interès més gran per aprendre, i amb una menor ansietat.
  • Els estudiants que confien en la seva capacitat per aprendre (autoeficàcia) i creuen que el seu èxit en depèn (creences de control) tendeixen a utilitzar més tècniques d’elaboració i evocació.

Conclusions de l’estudi:

  • Rellegir i subratllar no correlacionen amb un bon exercici educatiu.
  • El 80% dels alumnes mai no els han ensenyat com estudiar.
  • Els professors haurien de formar els estudiants en tècniques d’estudi efectives, com l’elaboració i l’evocació.
  • Les avaluacions haurien de dissenyar-se per mesurar un aprenentatge durador i transferible, no només la memorització a curt termini.
Font:
Publicat dins de Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

Projecte de Vida Professional 2024-25

Ja estan obertes les inscripcions del Projecte de Vida Professional 24-25

Recursos per donar suport a la tasca orientadora que es realitza als centres educatius.

El curs acadèmic acaba i és moment de fer vacances, però també de planificar les activitats que ofereixen des del Projecte de Vida Professional:

  • sessions monogràfiques d’orientació acadèmica i professional
  • visites a empresa, xerrades escola-empresa
  • conferències del Treball amb Valors, l’eix de competències i el TranformESS

Font: Projecte de vida professional 2024-25

 

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

La inserció laboral dels universitaris

Bones noticies pels estudiants universitaris, segons l’informe de la Fundació del BBVA.

La taxa d’ocupació dels universitaris ha crescut un 58% durant la darrera dècada, mentre que l’ocupació total dels joves entre 22 i 29 anys ho ha fet un 20,4%. La taxa d’atur dels titulats universitaris ha caigut del 29,2% al 12,5% durant el mateix període.

Cal tenir en compte que 9 de cada 10 nous llocs de treball altament qualificats van ser ocupats per universitaris.

Els cinc sectors d’activitat que concentren els 3/4 de les feines creades per a universitaris són:

  1. Professionals, científiques i tècniques (23%)
  2. Sanitaris i serveis socials (21%)
  3. Informació i comunicacions (12%)
  4. Indústria manufacturera (11%)
  5. Educació (9%)

Els estudiants en ciències de la salut, enginyeries i arquitectura troben feina més fàcilment i tenen salaris més alts.

Els titulats amb màster tenen un avantatge salarial de l’11% sobre els quals només tenen un grau.

En general, l’informe mostra que la formació universitària és un factor clau per a la inserció laboral.

Font:

https://www.fbbva.es/noticias/informe-insercion-laboral-jovenes-uranking-2024/

Publicat dins de General, Món laboral | Deixa un comentari

Les PAU (proves d’accés a la universitat). La selectivitat 2024.

La prova d’accés a la universitat (PAU o Selectivitat) és un requisit per a l’alumnat que té el títol de batxillerat o equivalent per accedir a les universitats.

S’ha publicat al Canal Universitats el calendari definitiu de la convocatòria  de les proves d’accés a la universitat (PAU) :

  • Dates convocatòria ordinària PAU 2024: dimarts 4, dimecres 5 i dijous 6 de juny
  • Dates convocatòria extraordinària PAU 2024: dimarts 3, dimecres 4 i dijous 5 de setembre

Per poder conèixer de quines matèries cal matricular-se, podeu consultar aquesta pàgina del web oficial de la Generalitat. Un aspecte molt important, a l’hora de triar matèries per l’examen, és tenir en compte la valoració de cadascuna a la selectivitat. Podeu veure, en aquest web, les ponderacions de totes les matèries, tenint en compte els futurs estudis universitaris.

Recorda que per accedir a alguns estudis de grau de les universitats de Catalunya, es demana com a requisit d’accés superar una prova d’aptitud personal (PAP). La qualificació de la PAP serà Apte o No apte. En cas de ser No apte, no es podrà accedir als estudis sol·licitats, per exemple Grau en Educació Infantil i Primària.

La prova s’organitza en tribunals. Tots els tribunals estan formats per un professorat que té les funcions de presidència, vigilància i correcció:

Font: http://universitats.gencat.cat/ca/inici/

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari