Fes la teva tria: Graus universitaris

El document “Fes la teva tria” de triaeducativa.gencat.cat és una guia dissenyada per ajudar-te a investigar i decidir quins estudis universitaris triar.

La guia us permet analitzar fins a 10 opcions d’estudis, que és el nombre màxim que podeu incloure a la vostra sol·licitud de preinscripció. Per això, ofereix dues eines principals:

  1. Comparem opcions: Una taula on pots investigar i comparar diferents aspectes de cada formació acadèmica per conèixer-les a fons.
  2. Escollint el meu itinerari: A la contraportada, similar al formulari de preinscripció, una taula que et permet ordenar els estudis segons les teves preferències, facilitant el procés quan arribi el moment de la sol·licitud real.

A més, el document emfatitza que la teva família, tutors i l’equip docent del teu centre educatiu estan a la teva disposició per ajudar-te en aquest procés de presa de decisions.

https://triaeducativa.gencat.cat/web/.content/orientacio/recursos-presa-decisions/tria-graus-universitaris.pdf

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Professorat ‘youtubers’ en la nova Selectividad 2025

PAU

Professors ‘youtubers’ amb milions de seguidors que preparen per a la Selectivitat (PAU) comparteixen els seus consells clau per rendir millor. Insisteixen en la ineficàcia d’estudiar de manera intensiva a l’últim moment.

Entre les seves recomanacions destaquen la importància de:

  • Tenir un horari destudi fix i complir-lo, incloent descansos programats.
  • Allunyar el mòbil per evitar distraccions.
  • No estudiar de nit, ja que el descans és fonamental per aprendre i adaptar-se a l’horari dels exàmens.
  • Revisar els temaris i els nous models dexamen per familiaritzar-se amb la seva estructura. També aconsellen repassar exàmens passats.
  • Preparar tot allò necessari el dia anterior a l’examen per evitar estrès d’última hora, com ara la documentació i la ruta al lloc de l’examen.
  • Llegir tot l’examen abans de començar, respondre primer les preguntes més senzilles i revisar les respostes abans de lliurar, parant atenció a detalls com ara la puntuació i les unitats.
  • En el cas específic de Llengua, recomanen una triple lectura de l’examen, tenir cura de la cal·ligrafia, evitar ratllades i fer servir un llenguatge formal. Les faltes d’ortografia poden restar punts significatius.
  • No aïllar-se socialment durant la preparació i mantenir activitats socials i esportives, encara que sigui menys.
  • Confiar en el treball realitzat durant tot el curs i no centrar tota la pressió a l’examen final.

En definitiva, aquests experts aconsellen per una preparació organitzada, constant i equilibrada, prioritzant el descans i la salut mental juntament amb l’estudi.

Font:

  1. Gencat Nous models de la PAU de 2025
  2. Article https://elpais.com/educacion/2025-05-20/profesores-youtubers
  3. Teresa Gracia Chinesta Revert,  Tu profesora de Lengua en YouTube.
  4. Sergio Castro, profesor de Matemáticas, Física y Química, Profesor10demates.
  5. David Calle, ingeniero de Telecomunicaciones y profesor,  canal de YouTube, Unicoos.
  6. Natividad de las Cuevas, docente de Física y Química, canal de YouTube.
  7. Article https://elpais.com/guia-para-preparar-la-pau-oposiciones.html
Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Cribatges per detectar trastorns en l’aprenentatge

Dislèxia

Entre el 5% i el 10% de l’alumnat a Catalunya pateix algun tipus de trastorn de l’aprenentatge, peró només una part d’aquest alumnat està diagnosticat. Cal recursos i programes per ajudar a la detecció primerenca i evitar situacions com que hi hagi alumnes que arribin a secundària sense saber llegir i escriure amb fluïdesa, conscients que prop del 65% dels estudiants amb necessitats d’aquest tipus no tenen suports externs de professionals.

A partir del proper curs, es realitzaran cribratges a les escoles catalanes per detectar trastorns del neurodesenvolupament i de l’aprenentatge que requereixen suport educatiu. Aquestes proves tindran lloc en diferents etapes educatives i consistiran en:

  • Problemes amb el llenguatge:
    • Es farà una prova de detecció a tots els nens i nenes entre finals d’educació infantil i 1r de primària.
    • Es crearan guies de recomanacions per a les escoles d’educació infantil, en col·laboració amb el Col·legi de Logopedes.
  • Dislèxia:
    • Es farà una prova de detecció a tots els alumnes de 3r de primària.
  • Prova global de detecció de trastorns:
    • Es farà a l’alumnat de 5è de primària i de 2n d’ESO per detectar alumnes amb necessitats especials que hagin arribat als centres a través de la matrícula viva.

 

Fonts:
Publicat dins de General, Informació sistema educatiu, Recursos | Deixa un comentari

I després del Batxillerat, què?

Acabar batxillerat és un gran pas, i ara tens diverses opcions per seguir el teu camí educatiu o professional. Recorda algunes de les alternatives més comunes:

  1. Cicles Formatius de Grau Superior. Els cicles s’organitzen per famílies segons la seva temàtica; per exemple: Activitats físiques i esportives, Arts gràfiques, Electricitat i Electrònica, Comerç i Màrqueting, Hoteleria i Turisme, Sanitat, Serveis socioculturals i a la comunitat, etc.
  2. Graus Universitaris. El Grau Universitari és un tipus de formació acadèmica que proporciona un títol de Graduat/da Universitari/ària. Popularment, es coneixen com a “carreres”.
  3. Altres opcions:
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

I després d’ESO, què?

Acabar 4t de l’ESO és un gran pas, i ara tens diverses opcions per seguir el teu camí educatiu o professional. Recorda algunes de les alternatives més comunes:

  1. Batxillerat:
  • Què és? És una etapa postobligatòria que et prepara per a la universitat. Dura dos anys i es divideix en quatre modalitats: arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny, i via de música i arts escèniques); ciències i tecnologia; general (en fase pilot), i humanitats i ciències socials.
  • Per a qui és? Per als que volen continuar estudiant a la universitat i adquirir una formació més àmplia.
  • Avantatges: Us dóna accés a la universitat i us proporciona una base sòlida de coneixements.
  1. Formació Professional de Grau Mitjà (FP):
  • Què és? Són estudis més pràctics i específics que et preparen per treballar en un ofici concret.
  • Per a qui és? Per als que volen incorporar-se ràpidament al món laboral i aprendre’n un ofici.
  • Avantatges: Alta taxa d’inserció laboral i aprenentatge pràctic.
  1. Ensenyaments Artístics:
  • Què és? Si t’apassiona la música, la dansa o les arts plàstiques, pots optar per aquests ensenyaments.
  • Per qui és? Per a persones amb talent i vocació artística.
  • Avantatges: Desenvolupament d’habilitats artístiques i accés a professions creatives.
  1. Ensenyaments Esportius:
  • Què és? Si t’agrada l’esport, et pots formar com a tècnic esportiu en diferents especialitats.
  • Per qui és? Per a persones amb interès a l’esport i l’activitat física.
  • Avantatges: Combinació esportiva i professió.
  1. Altres opcions:

Com triar?

  • Reflexiona sobre els teus interessos i les teues habilitats: Què t’agrada fer? En què ets bo?
  • Informa’t sobre les diferents opcions: Investiga els plans d’estudi, sortides professionals i requisits d’accés.
  • Demana orientació: Parla amb els teus professors, orientadors o familiars perquè t’ajudin a prendre una decisió.

Recursos útils:

  • Pàgines web d’orientació vocacional.
  • Fires d’educació i ocupació.
  • Centres d’informació juvenil.

Espero que aquesta informació us sigui útil!

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

SALÓ DE L’ ENSENYAMENT- 2025

Ben aviat es farà una nova edició del Saló de l’Ensenyament que com cada any tindrà lloc a Barcelona del 26 – 30 de marzo 2025 . La seva visita és molt aconsellable pels que acabin l’ESO i/o batxillerat, ja que hi podran trobar informació sobre l’oferta d’estudis universitaris i de formació professional als que vulguin accedir.

Podeu consultar la fitxa tècnica d’aquesta edició amb informació sobre les dates, horaris i ubicació del Saló.

Recursos:

  • Els materials de les jornades  de formació per la presentació del Saló de l’Ensenyament dels anys anteriors  es poden consultar seguint el següent enllaç.
  • Per preparar la visita  amb els alumnes al Saló de l’Ensenyament.
  • Per orientació i informació a les famílies.
  • Vídeos d’anys anteriors.

 

Publicat dins de Activitats de classe, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Atura’t i pensa en el teu futur

Pensa en el teu futur

Recursos per a la presa de decisions

En aquest espai trobaràs eines i materials dissenyats per oferir orientació i suport en el procés de presa de decisions sobre l’itinerari educatiu i professional. Trobaràs, per exemple, materials per preparar la visita al Saló de l’Ensenyament, un test d’orientació acadèmica o material d’autoconeixement, entre d’altres.

https://triaeducativa.gencat.cat/web/.content/orientacio/recursos-presa-decisions/2-aturat-pensa-futur.pdf

 

 

Publicat dins de Activitats de classe, Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

Sempre (im)perfectes

Unitat de treball: Sempre (im)perfectes: les mil cares de la pressió estètica

Curs: 4t d’ESO

Durada: 2 setmanes

Objectius:

  • Reflexionar sobre la pressió estètica i els seus efectes en la salut física i mental.
  • Identificar els factors que contribueixen a la pressió estètica, com ara els mitjans de comunicació, les xarxes socials i la publicitat.
  • Analitzar com la pressió estètica afecta a persones de diferents edats, gèneres, ètnies i orientacions sexuals.
  • Desenvolupar estratègies per fer front a la pressió estètica i promoure l’acceptació del cos propi i dels altres.
  • Fomentar el pensament crític sobre els missatges que rebem dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.
  • Expressar opinions i sentiments sobre la pressió estètica de manera respectuosa i constructiva.

Continguts:

  • Què és la pressió estètica?
  • Com afecta la pressió estètica a la salut física i mental?
  • Quins factors contribueixen a la pressió estètica?
  • Com podem fer front a la pressió estètica?
  • Com podem promoure l’acceptació del cos propi i dels altres?

Activitats:

  • Visionat i debat del documental “Sempre (im)perfectes”.
  • Lectura i anàlisi d’articles de premsa i altres textos sobre la pressió estètica.
  • Investigació sobre la pressió estètica en diferents cultures i contextos socials.
  • Debat sobre els missatges que rebem dels mitjans de comunicació i les xarxes socials.
  • Creació de campanyes de conscienciació sobre la pressió estètica.
  • Elaboració d’un manifest per a la promoció de l’acceptació del cos propi i dels altres.

Avaluació:

  • Participació en les activitats proposades.
  • Reflexió crítica sobre la pressió estètica.
  • Capacitat per desenvolupar estratègies per fer front a la pressió estètica.
  • Compromís amb la promoció de l’acceptació del cos propi i dels altres.

Recursos:

  • Documental “Sempre (im)perfectes”.
  • Articles de premsa i altres textos sobre la pressió estètica.
  • Pàgines web i recursos d’organitzacions que treballen en la promoció de la salut i l’acceptació del cos.

Observacions:

  • Aquesta unitat de treball es pot adaptar a les necessitats i interessos dels alumnes.
  • Es recomana utilitzar diferents metodologies d’aprenentatge, com ara el treball en grup, el debat, la investigació i la creativitat.
  • És important crear un clima de confiança i respecte a l’aula per tal que els alumnes se sentin còmodes per expressar les seves opinions i sentiments.

Aquesta unitat de treball pretén ser un espai de reflexió i aprenentatge sobre la pressió estètica, un tema que ens afecta a tots i que és important abordar per tal de promoure una societat més justa i inclusiva.

 

Publicat dins de Activitats de classe, Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

Hardest Degrees in the UK, Ranked

Què significa aquest rànquing?

L’estudi realitzat per la Universitat d’Oxford cerca quantificar i classificar el nivell d’estrès associat a diferents carreres universitàries. No només es considera la càrrega de treball acadèmica, sinó també altres factors com:

  • Responsabilitat: L’impacte directe que les decisions professionals poden tenir a la vida d’altres persones (com en el cas de la medicina o l’enginyeria).
  • Estrès emocional: La pressió psicològica que implica cada professió, ja sigui per la presa de decisions crítiques, l’exposició a situacions difícils o la necessitat constant d’innovació.

Per què alguns graus universitaris són més estressants que altres? Alguns factors que comparteixen:

  • Alta precisió: Un marge mínim pot tenir conseqüències greus (enginyeria, medicina).
  • Presa de decisions crítiques: Les decisions professionals poden afectar la vida de moltes persones (medicina, dret).
  • Constant actualització: La ràpida evolució dels coneixements exigeix ​​una formació contínua (medicina, tecnologia).
  • Complexitat: requereixen un alt nivell d’abstracció i resolució de problemes complexos (ciències pures, enginyeria).

En conclusió, aquest rànquing de la Universitat d´Oxford ofereix una visió interessant sobre les demandes de les diferents professions. Tot i això, és important recordar que l’elecció d’una carrera ha de fonamentar-se en una combinació de factors, com els interessos personals, les habilitats, les oportunitats laborals i, per descomptat, la tolerància a l’estrès.

Top 50:

  1. Medicina
  2. Física
  3. Enginyeria Mecànica
  4. Enginyeria Elèctrica
  5. Enginyeria Civil
  6. Ciències de la Computació
  7. Matemàtiques
  8. Enginyeria Química
  9. Química
  10. Enginyeria Biomèdica
  11. Arquitectura
  12. Dret
  13. Bioquímica
  14. Infermeria
  15. Ciències Ambientals
  16. Astronomia
  17. Economia
  18. Ciència de Dades
  19. Intel·ligència Artificial
  20. Medicina Veterinària
  21. Microbiologia
  22. Neurociència
  23. Finances
  24. Comptabilitat
  25. Filosofia
  26. Ciència Política
  27. Geologia
  28. Lingüística
  29. Antropologia
  30. Sociologia
  31. Psicologia
  32. Relacions Internacionals
  33. Criminologia
  34. Treball Social
  35. Educació
  36. Literatura
  37. Història
  38. Comunicació
  39. Administració d’empreses
  40. Màrqueting
  41. Periodisme
  42. Relacions Públiques
  43. Arts Escèniques
  44. Belles Arts
  45. Disseny Gràfic
  46. ​​Música
  47. Agricultura
  48. Disseny d’Interiors
  49. Disseny de Moda
  50. Gestió Hotelera
Més informació:
https://thetab.com/2024/10/14/welp-these-are-officially-the-hardest-oxbridge-courses-to-get-onto-in-2024
https://www.ondacero.es/noticias/sociedad/estas-son-carreras-mas-dificiles-segun-oxford-que-puesto-esta-tuya
https://oxfordsummercourses.com/articles/hardest-degrees-in-uk

 

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Voleu guanyar més de 2000€ sense necessitat d’un títol universitari?

Operarios haciendo trabajos de mantenimiento en altura

Hi ha moltes opcions! Encara que no requereixen estudis universitaris, sí que demanen formació i experiència, però pots començar com aprenent, a fer practiques, de becari, …

Oficis amb alta demanda:

  • Oficis especialitzats: Soldadura, electricitat, fontaneria, fusteria, construcció.
  • Serveis: Transportista, vigilant de seguretat privat o públic, treballs verticals.
  • Vendes: Promotor immobiliari, comercial, repartidor magatzem.

Treball en plataformes online:

  • Freelance: Disseny gràfic, desenvolupar webs, redacció de continguts, … en plataformes com Upwork o Fiverr o Freelancer.com.
  • E-commerce: Ven productes o serveis en línia.
  • Promoció de productes o serveis: Guanya comissions promocionant productes, enquestes, valoracions, fer continguts com a youtuber.

Emprenedoria:

  • El teu negoci: Inverteix en una idea innovadora.

Consells clau:

Esforç i dedicació: L’èxit requereix un treball dur.
Investigació: Informa’t bé abans de començar.
Atenció: Ofertes massa bones que poden ser no certes o un frau.

Recursos útils:

Recorda! No hi ha fórmules màgiques. Explora les teves habilitats, troba la teva passió i treballa dur per assolir les teves metes.

També et pot interessar: La meva primera feina

Publicat dins de Emprenedoria, Món laboral, Recursos | Deixa un comentari