Entre el 5% i el 10% de l’alumnat a Catalunya pateix algun tipus de trastorn de l’aprenentatge, peró només una part d’aquest alumnat està diagnosticat. Cal recursos i programes per ajudar a la detecció primerenca i evitar situacions com que hi hagi alumnes que arribin a secundària sense saber llegir i escriure amb fluïdesa, conscients que prop del 65% dels estudiants amb necessitats d’aquest tipus no tenen suports externs de professionals.
A partir del proper curs, es realitzaran cribratges a les escoles catalanes per detectar trastorns del neurodesenvolupament i de l’aprenentatge que requereixen suport educatiu. Aquestes proves tindran lloc en diferents etapes educatives i consistiran en:
- Problemes amb el llenguatge:
- Es farà una prova de detecció a tots els nens i nenes entre finals d’educació infantil i 1r de primària.
- Es crearan guies de recomanacions per a les escoles d’educació infantil, en col·laboració amb el Col·legi de Logopedes.
- Dislèxia:
- Es farà una prova de detecció a tots els alumnes de 3r de primària.
- Prova global de detecció de trastorns:
- Es farà a l’alumnat de 5è de primària i de 2n d’ESO per detectar alumnes amb necessitats especials que hagin arribat als centres a través de la matrícula viva.