Normativa professorat orientació educativa 2025-26

<p>(accés al Portal de centre)</p>

Documents per a l’organització i la gestió dels centres

Els Doc​uments per a l’organització i gestió dels centres (DOIGC) recullen les polítiques educatives que impulsa el Departament d’Educació i Formació Professional, amb els objectius del sistema, les prioritats i les actuacions necessàries per portar-les a terme. Els DOIGC s’actualitzen amb els grans canvis normatius que marquen el desenvolupament de les polítiques educatives. Podeu consultar a la intranet-Portal de centre els DOIGC i les directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2025-2026.

https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/organitzacio-gestio/doigc/

3.3.1 Altre professorat dels centres educatius d’educació secundària obligatòria

A. Professorat de l’especialitat d’orientació educativa i mestres de pedagogia terapèutica

Tot el professorat és responsable de desenvolupar l’orientació educativa en els centres educatius i d’atendre les necessitats educatives de tot l’alumnat.

L’orientació educativa s’adreça a tot l’alumnat i inclou l’acció tutorial, l’acompanyament (personal, social, acadèmic i professional) i l’atenció educativa inclusiva. Aquesta atenció educativa implica la personalització i l’acompanyament en els processos d’ensenyament- aprenentatge, a través del disseny d’entorns d’aprenentatge que afavoreixin una resposta educativa singularitzada per a tot l’alumnat, dins el marc educatiu d’un sistema inclusiu.

El professorat de l’especialitat d’orientació educativa i els i les mestres de pedagogia terapèutica possibiliten accions adreçades a tot l’alumnat. Aquests professionals han de vetllar, amb els equips docents, per acompanyar aquells alumnes que requereixin mesures i suports addicionals o intensius, una vegada s’hagin aplicat les mesures universals.

El director o directora del centre ha de vetllar perquè les funcions d’aquests professionals dins dels centres es prioritzin amb criteris d’equitat i qualitat d’acord amb el projecte educatiu del centre.

Algunes actuacions del professorat de l’especialitat d’orientació educativa i dels mestres de pedagogia terapèutica requereixen coordinar-se amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP) o altres professionals de la xarxa de suport a l’educació inclusiva i altres agents de l’entorn.

A.1. Professorat de l’especialitat d’orientació educativa

El o la docent de l’especialitat d’orientació educativa és responsable, conjuntament amb la direcció, de l’orientació educativa del centre i de vetllar per garantir una resposta educativa inclusiva per a tot l’alumnat:

  • Pel que fa a l’orientació educativa, com mesura universal d’un sistema educatiu inclusiu, el o la docent d’aquesta especialitat és una figura cabdal en el desenvolupament d’aquestes accions.
  • Pel que fa a l’educació inclusiva, com a marc de referència del sistema educatiu, el o la docent de l’especialitat d’orientació educativa és una figura clau per afavorir aquest canvi de paradigma, promoure pràctiques educatives en el centre i contextos d’aprenentatge inclusius, per garantir la presència, la participació i el progrés de tot l’alumnat.

De tot això, se’n deriven les funcions següents, que s’organitzen segons la intensitat de mesures i suports:

Mesures i suports universals

● Coordinar els plans, programes i accions d’orientació educativa, en col·laboració amb la coordinació pedagògica del centre, que incloguin, d’una banda, els àmbits personal, social, acadèmic i professional i, de l’altra, el procés orientador (l’accés, l’acollida, la familiarització acadèmica, la intensificació dels aprenentatges, els traspassos i les transicions).

● Promoure altres accions d’orientació educativa que siguin d’interès per al centre educatiu.

● Donar suport a l’equip directiu en la planificació pedagògica del centre des d’una mirada inclusiva, flexible i orientadora.

● Afavorir la implementació de mesures i suports universals al centre, a través de la planificació, el seguiment i l’avaluació per part de la comissió d’atenció educativa inclusiva (CAEI).

● Cooperar amb els equips docents en la implementació d’aquests plans, programes i accions de l’orientació.

● Cooperar amb els equips docents en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació.

● Compartir aula, en forma de codocència (com a estratègia col·laborativa entre el professorat) per donar resposta a cadascun dels alumnes i les dinàmiques de l’aula, en aquelles matèries, àmbits o projectes on es consideri, atenent de forma flexible les necessitats de cada moment.

● Ser referent de centre en els processos de transició, especialment en els canvis d’etapa educativa o de centre educatiu.

● Desenvolupar accions conjuntes amb els serveis educatius i altres serveis del Departament d’Educació, en relació amb l’orientació educativa del centre.

● Treballar de forma col·laborativa amb els agents de l’entorn per conèixer i donar a conèixer, al professorat i tutors, els recursos del territori que facilitin l’acompanyament a l’alumnat en els quatre àmbits de l’orientació i en el procés d’orientació.

Mesures i suports addicionals

● Col·laborar amb els equips docents en processos d’orientació específics que requereixen coneixements més especialitzats.

● Participar en la planificació, el seguiment i el reajustament de les mesures i suports addicionals que s’implementen al centre des de la CAEI.

● Portar a terme accions específiques destinades a prevenir l’absentisme i l’abandonament escolar prematur, i a promoure la continuïtat formativa de l’alumnat.

● Dissenyar i coordinar plans, programes i accions com a mesures addicionals del centre, per exemple, els programes de diversificació curricular.

● Donar suport, amb l’equip docent, en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

● Ser cotutor o cotutora, si escau, d’alumnes que requereixen mesures addicionals. Donar suport en els espais de tutoria grupal en aspectes específics de l’orientació educativa.

● Donar suport al tutor o tutora en el seguiment individual de l’alumne i l’acompanyament a les famílies quan la situació ho requereixi.

● Impartir docència o codocència, si escau, a l’alumnat que requereix un suport en els aprenentatges instrumentals, segons les necessitats de cada alumne o alumna.

● Impartir docència, si escau, en els programes de diversificació curricular i donar suport en la construcció del projecte acadèmic i professional.

● Atendre l’alumnat que necessiti actuacions orientadores específiques individuals i grupals, de manera coordinada amb el tutor o tutora.

● Acompanyar l’alumnat amb necessitats vinculades al benestar, la convivència, la coeducació i el vincle, entre d’altres.

● Participar en la CAEI per planificar la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures addicionals, tenint en compte els àmbits personal, social, acadèmic i professional.

● Col·laborar amb l’EAP en el procés d’avaluació psicopedagògica d’aquell alumnat que es consideri.

● Coordinar-se, conjuntament amb el tutor o tutora, amb els docents d’aules externes en el cas d’alumnes en situacions específiques que requereixen mesures addicionals (per exemple, atenció educativa hospitalària, atenció educativa domiciliària o provinents d’unitats de justícia juvenil o de centres residencials d’educació intensiva) i organitzar l’acollida quan retornen al centre.

Mesures i suports intensius

● Dissenyar i coordinar plans, programes i accions com a mesures intensives del centre, com ara, el suport intensiu a l’escola intensiva (SIEI) o el suport intensiu a l’audició i al llenguatge (SIAL).

● Participar en la CAEI en la planificació, el seguiment i el reajustament de les mesures i suports intensius que s’implementen al centre.

● Donar suport a l’equip docent en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació d’alumnes amb necessitats educatives especials i d’alumnes amb altes capacitats.

● Impartir docència o codocència, si escau, a l’alumnat que requereix un suport en els aprenentatges instrumentals, atenent a les necessitats educatives especials.

● Donar suport al tutor o tutora en el seguiment individual de l’alumne o alumna i, quan escaigui, l’acompanyament a les famílies.

● Liderar els equips docents en la planificació de propostes d’ampliació o enriquiment curricular i, si escau, proposar (a través de la CAEI) flexibilitzar l’etapa educativa en el cas de l’alumnat amb altes capacitats.

● Col·laborar amb l’EAP per elaborar la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures intensives, tenint-ne en compte els àmbits personal, social, acadèmic i professional.

● Ser cotutor o cotutora, si escau, d’alumnes que requereixen mesures intensives. Coordinar-se amb els diferents serveis educatius específics i agents del Departament d’Educació que col·laboren en la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures intensives (AIS, CEEPSIR, escolarització compartida amb centres d’educació especial, UEC, CREDV, CREDA i CRETDIC).

El o la docent de l’especialitat d’orientació educativa distribueix l’horari lectiu en suports universals, addicionals i intensius; destina un màxim de 9 hores lectives en la codocència, com a suport universal, i/o docència, com a suport addicional o intensiu.

Font: Normativa: Organització de centre 205-26 _ pdf

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Informació sistema educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *