5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.

Sessió 5:

mural_drets_humans

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicar com fer un mural.
– Escollir un dret de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups preparem el mural i el guió del vídeo.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Pensar en el drets humanans

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.

Sessió 4:

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Qui no ha fet la fitxa anterior va a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure el vídeo.
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes: La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Material de suport. Dossier.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.

Sessió 3:

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:

– Valoració de la sessió anterior.
– Qui no ha fet la fitxa anterior va a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure el vídeo.
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes: llibertat, dret, responsabilitat, raó, moral, ètica,
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Llibertat i responsabilitat.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

3. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social (2).

SESSIÓ 3:

treball_grup2013_2a

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicació del portaveu del projecte del grup proposat a la classe anterior.
– Explicar un exemple de projecte social com Radars de l’Ajuntament de Barcelona.
– Per grups treballem el projecte.
– Fer la Fitxa 3 treball de grup
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Projecte Radars
Què són els drets i els deures?
Exercicis i raonaments.
Video Drets infància

 

Publicat dins de Cultura i valors ètics | Deixa un comentari

2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.

SESSIÓ 2:

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior. De la fitxa, qui no ha fet la feina correcta haurà d’anar a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure els 4o segons inicials del vídeo.
– Explicació dels conceptes per part del grup proposat a la classe anterior.
– Clarificar els conceptes de drets i deures.
– Treballar les informacions de l’agenda. El seu ús.
– Deduir alguns drets/deures del reglament intern dels centre.
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 2
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Normativa d’Organització Interna Institut Domènec Perramon
Què són els drets i els deures?
Exercicis i raonaments.
Video Drets infància

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

1. Presentació

SESSIÓ 1:

grup_base

Objectius

– Conèixer el grup.
– Motivar a partir de les activitats proposades en el crèdit.

Activitats

– Ens presentem tots/es per tal de conèixer el grup.
– Podem utilitzar la ficha de presentació.
– Presentació formal del crèdit i el seu contingut.
– Explicar els objectius del crèdit.
– Destaquem la importància del moment actual (preparació futur).
– Veiem el vídeo “El camino del éxito” .
– Fem els grups de treball i encarreguem la feina de la propera sessió a un dels grups (Formació grups).
– Recollir fitxa.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

Àmbit de cultura i valors 4t ESO

DSCN7664

Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018

Documentació:

Contingut de les sessions:

  • Dimensió personal
  • Dimensió interpersonal
  • Dimensió sociocultural
  1. Presentació i avaluació inicial.
  2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. CC5
  3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. CC6
  4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. CC7
  5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. CC8
  6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. CC9
  7. Els drets humans com a deures morals. CC10
  8. CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
  9. CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
  10. CC13. El bon argument.
  11. CC14. Els aspectes d’una argumentació.
  12. CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
  13. CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
  14. CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
  15. CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
  16. CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
  17. CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
  18. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. CC25.
  19. CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
  20. CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
  21. CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
  22. CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
  23. CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
  24. CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
  25. CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
  26. CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
  27. CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
  28. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques. CC38.
  29. CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
  30. CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
  31. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
  32. CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
  33. CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.

Recursos:

 

Publicat dins de Cultura i valors ètics | Deixa un comentari

UN DE CADA TRES TREBALLS ENCARA NO S’HA CREAT

oferta_demanda
En deu anys,  un de cada tres treballs de l’any 2026 encara no s’ha creat. La pérdua de llocs de treball per la progressiva millora de la tecnologia i de la digitalització, en tots els àmbits,  és una realitat. Recordo dues empreses importants de quan era jove, KODAK i OLIVETTI, dues empreses que actualment ni es coneixen. Amb els oficis ha passat el mateix, tants oficis que ja no es fan, bloc dels oficis que no existeixen, alguns analistes ja apunten a oficis que desapareixeran en un parell de dècades com per exemple en el sector dels transports:

“Conductor de transport públic (conductor d’autobús, taxistes), vehicles de transport (camioners), vehicles per a l’agricultura i fins i tot avions comercials , encara que aquí pot ser que es mantingui el pilot, però quedarà com un treball de mecànic-informàtic-hoste i el càrrec de pilot serà nominal, més psicològic, de cara al passatge.”

Segons un estudi de Randstad, multinacional d’origen holandès especialitzada en recursos humans, sobre el mercat laboral espanyol, en el sector industrial es canviaran tres milions d’empleats en el proper decenni. Moltes d’aquestes feines, potser la majoria, seran simples substitucions dels que abandonen per edat o altres circumstàncies el mercat laboral (successió natural), d’altres seran perque ja no es necessiten i, finalment, caldrà afegir d’altres  que provindran de la previsible incorporació de les noves tecnologies al procés industrial i la demanda de nous professionals que generarà el propi sector:

professions_automatitzades

Font: http://www.elperiodico.com/es/noticias/economia/industria-renovara-millones-empleos
http://noticias.universia.es/empleo/noticia/empleos-encuentran-riesgo-extincion
http://ceslava.com/blog/35-fotografias-de-35-oficios-que-ya-no-existen/

 

Publicat dins de Emprenedoria, General | Deixa un comentari

21. Els valors del diàleg

CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…

Sinopsi

Charlie, un jove tímid i marginat, escriu una sèrie de cartes a una persona sense identificar en les que aborda assumptes com la amistat, els conflictes familiars, les primeres cites, el sexe o les drogues. El protagonista tindrà que afrontar dificultats, al mateix temps que lluita per trobar un grup de persones amb les que pugui encaixar i sentir-se a gust.

Què podem treballar amb aquesta pel·lícula?

La cooperació i la amistat com valores necessaris per a aprendre a conviure i comprendre als altres. La autoafirmació com a base per a establir relacions de respecte mutu. La acceptació de la diversitat i la comprensió de les facetes personals dels demes. La superació de la por al fracàs, a les condicions adverses de l’entorn i al futur.

Dossier: LA VENTAJA DE SER UN MARGINADO

Presentació: Power point

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Els 34 talents de Gallup

talent_fortalesa

Des de petits que comencem a desenvolupar la nostra capacitat intel·lectual, aprendre es converteix en un joc. Aprenem a parlar i passem els nostres primers anys barrejant la diversió amb la curiositat d’aprendre, incorporem conceptes abstractes sense saber-ho i en el procés introduïm la lògica en el nostre pensament.

Després, un bon dia comencem anar a l’escola i tota la diversió es transforma en tasques, projectes i deures que tenen molt poc a veure amb despertar la curiositat i la motivació. Durant els nostres anys d’escolaritat ens convencen a invertir més temps en les nostres debilitats per millorar el nostre desenvolupament. I en tot aquest procés, ens frustrem més del que millorem. Vivim en un món obsessionat en arreglar les nostres debilitats, obrint les escletxes entre el que fem bé i no tan bé.

I tu què en penses? És millor detectar les fortaleses de l’aprenentatge, en lloc de les dificultats?  Com en el microconte de l’artista francès Alejandro Jodorowsky:

– Mestre, tinc un problema amb el meu fill: em va portar les notes del col·legi, una alta qualificació en dibuix i una pèssima qualificació en matemàtiques.
– Què Faràs?
– Ho posaré immediatament a fer classes particulars amb un professor de matemàtiques!
– Neci. Posa-ho immediatament a fer classes particulars amb un professor de dibuix. Desenvolupa el seu talent. Tots servim per a alguna cosa, però no tots servim pel mateix.

Fundada el 1932 per mesurar la importància de l’opinió pública i la investigació de mercat als Estats Units, l’Organització Gallup dirigeix ​​la seva experiència en estudi per mesurar el potencial humà i la manera de capitalitzar en la empresa. Marcus Buckingam i Don Clifton , directius de Gallup, van escriure el llibre “Ara, descobreixi les seves fortaleses que busca resoldre els problemes de baix rendiment a l’empresa, basat en més de 2 milions d’entrevistes a executius , empresaris i treballadors de tot el món, el text explica i presenta un catàleg de 34 hàbits de la conducta talents i la manera d’orientar-los en l’exercici de cada professió. Per als autors, l’accent s’ha de posar en el talent, en aprofitar allò que cadascú fa millor que altres, això garanteix una activitat òptima en qualsevol àmbit. No és només qüestió de coneixements, es tracta de capacitats personals i innats. Per exemple, si algú té facilitat per fer comptes, per memoritzar dades, per conversar, etcètera; això és el que el llibre anomena talent: un patró recurrent en la conducta per predisposició natural, un cop perfeccionat aquest patró, amb aprenentatge, capacitació, entrenament, es torna fortalesa.

Explicat d’una altra manera,  què és un talent? Un talent és un comportament, una emoció o pensament innat en nosaltres i que expressem de forma natural. Tots tenim talents. És una cosa innata i que se’ns dóna bé en qualsevol entorn. Tots tenim qualitats que destaquen dels altres. Per exemple, ser competitiu és un talent. Ser curiós i tenir afany per descobrir coses noves és un talent. Ser perseverant és un talent. Ser organitzat és un altre talent. Ser tossut és un talent si està usat en un entorn on cal exercir-lo.

Descobreix quins són els teus talents i troba l’activitat o treball que s’adeqüen el millor als teus talents perquè sabem que donem el millor de nosaltres mateixos en les coses per a les quals som bons sense esforçar-nos.

1.El pencaire, el realitzador.
2.Activador, l’iniciador.
3.Adaptabilitat i flexibilitat
4.Analític i objectiu.
5.L’organitzador, el director d’orquestra.
6.Conviccions personals.
7.Líder.
8.Comunicatiu.
9.Competitiu.
10.Sentirse part d’alguna cosa més gran.
11.Passat.
12.Prudència.
13.Descubridor de potencials.
14.Disciplina.
15.Empatía.
16.Justicia i igualtat.
17.Focalización.
18.Futurista i visionari.
19.Armonía.
20.Creativo.
21.Integración.
22.Individualización.
23.Li agrada ampliar informació.
25.Aprentatge.
26.Optimitzar.
27.Reparar.
28.Actitud positiva.
29.Relacional.
30.Responsabilidad.
31.Confianza en si mateix.
32.Diferència i originalitat.
33.Sentido estratègic.
34.Poder de convicció.

 

Font: http://www.lavanguardia.com/encatala/20140214/54401177385/metode-eua-identifica-aptituds-innates-individu.html
http://www.ara.cat/premium/talent-agafa-relleu-base-Fisiologica_0_1110488982.html

 

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | Deixa un comentari