12. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…

CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…

Los dilemes Morales:

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/johergon/files/2013/04/Ejemplos-de-dilemas-morales.pdf

Publicat dins de General | 1 comentari

6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.

Sessió 6:

mural_drets_humans

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicar com fer un mural.
– Escollir un dret de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups preparem el mural i el guió del vídeo.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Dossier informació.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.

Sessió 5:

mural_drets_humans

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicar com fer un mural.
– Escollir un dret de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups preparem el mural i el guió del vídeo.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Pensar en el drets humanans

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.

Sessió 4:

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Qui no ha fet la fitxa anterior va a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure el vídeo.
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes: La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Material de suport. Dossier.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.

Sessió 3:

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:

– Valoració de la sessió anterior.
– Qui no ha fet la fitxa anterior va a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure el vídeo.
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes: llibertat, dret, responsabilitat, raó, moral, ètica,
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Llibertat i responsabilitat.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

3. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social (2).

SESSIÓ 3:

treball_grup2013_2a

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicació del portaveu del projecte del grup proposat a la classe anterior.
– Explicar un exemple de projecte social com Radars de l’Ajuntament de Barcelona.
– Per grups treballem el projecte.
– Fer la Fitxa 3 treball de grup
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Projecte Radars
Què són els drets i els deures?
Exercicis i raonaments.
Video Drets infància

 

Publicat dins de Cultura i valors ètics | Deixa un comentari

2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.

SESSIÓ 2:

Competència:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Objectiu:
– Cercar la construcció de la personalitat moral per afavorir l’autocomprensió, l’autocontrol, l’autoregulació i la confiança en les pròpies possibilitats i en el marc del bé comú.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior. De la fitxa, qui no ha fet la feina correcta haurà d’anar a l’aula d’estudi a repassar-la o finalitzar-la.
– Veure els 4o segons inicials del vídeo.
– Explicació dels conceptes per part del grup proposat a la classe anterior.
– Clarificar els conceptes de drets i deures.
– Treballar les informacions de l’agenda. El seu ús.
– Deduir alguns drets/deures del reglament intern dels centre.
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa treball n. 2
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Normativa d’Organització Interna Institut Domènec Perramon
Què són els drets i els deures?
Exercicis i raonaments.
Video Drets infància

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

1. Presentació

SESSIÓ 1:

grup_base

Objectius

– Conèixer el grup.
– Motivar a partir de les activitats proposades en el crèdit.

Activitats

– Ens presentem tots/es per tal de conèixer el grup.
– Podem utilitzar la ficha de presentació.
– Presentació formal del crèdit i el seu contingut.
– Explicar els objectius del crèdit.
– Destaquem la importància del moment actual (preparació futur).
– Veiem el vídeo “El camino del éxito” .
– Fem els grups de treball i encarreguem la feina de la propera sessió a un dels grups (Formació grups).
– Recollir fitxa.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

Àmbit de cultura i valors 4t ESO

DSCN7664

Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018

Documentació:

Contingut de les sessions:

  • Dimensió personal
  • Dimensió interpersonal
  • Dimensió sociocultural
  1. Presentació i avaluació inicial.
  2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. CC5
  3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. CC6
  4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. CC7
  5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. CC8
  6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. CC9
  7. Els drets humans com a deures morals. CC10
  8. CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
  9. CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
  10. CC13. El bon argument.
  11. CC14. Els aspectes d’una argumentació.
  12. CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
  13. CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
  14. CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
  15. CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
  16. CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
  17. CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
  18. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. CC25.
  19. CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
  20. CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
  21. CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
  22. CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
  23. CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
  24. CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
  25. CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
  26. CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
  27. CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
  28. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques. CC38.
  29. CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
  30. CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
  31. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
  32. CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
  33. CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.

Recursos:

 

Publicat dins de Cultura i valors ètics | Deixa un comentari

UN DE CADA TRES TREBALLS ENCARA NO S’HA CREAT

oferta_demanda
En deu anys,  un de cada tres treballs de l’any 2026 encara no s’ha creat. La pérdua de llocs de treball per la progressiva millora de la tecnologia i de la digitalització, en tots els àmbits,  és una realitat. Recordo dues empreses importants de quan era jove, KODAK i OLIVETTI, dues empreses que actualment ni es coneixen. Amb els oficis ha passat el mateix, tants oficis que ja no es fan, bloc dels oficis que no existeixen, alguns analistes ja apunten a oficis que desapareixeran en un parell de dècades com per exemple en el sector dels transports:

“Conductor de transport públic (conductor d’autobús, taxistes), vehicles de transport (camioners), vehicles per a l’agricultura i fins i tot avions comercials , encara que aquí pot ser que es mantingui el pilot, però quedarà com un treball de mecànic-informàtic-hoste i el càrrec de pilot serà nominal, més psicològic, de cara al passatge.”

Segons un estudi de Randstad, multinacional d’origen holandès especialitzada en recursos humans, sobre el mercat laboral espanyol, en el sector industrial es canviaran tres milions d’empleats en el proper decenni. Moltes d’aquestes feines, potser la majoria, seran simples substitucions dels que abandonen per edat o altres circumstàncies el mercat laboral (successió natural), d’altres seran perque ja no es necessiten i, finalment, caldrà afegir d’altres  que provindran de la previsible incorporació de les noves tecnologies al procés industrial i la demanda de nous professionals que generarà el propi sector:

professions_automatitzades

Font: http://www.elperiodico.com/es/noticias/economia/industria-renovara-millones-empleos
http://noticias.universia.es/empleo/noticia/empleos-encuentran-riesgo-extincion
http://ceslava.com/blog/35-fotografias-de-35-oficios-que-ya-no-existen/

 

Publicat dins de Emprenedoria, General | Deixa un comentari