Les tècniques d’estudi més efectives

Aquest estudi sobre l’aprenentatge dels alumnes de secundària mostra quines tècniques funcionen i quines no. És la investigació més àmplia realitzada fins avui sobre tècniques d’estudi a secundària.

NO

Les estratègies que resulten poc exigents cognitivament i que són les més esteses entre els alumnes, com rellegir diverses vegades el mateix text, subratllar-lo o copiar-lo, no són les més efectives. Tampoc no mostra un resultat positiu la memorització al peu de la lletra o estudiar amb música.

SI

En canvi, les tècniques basades en lelaboració i l’evocació,  sí que es correlacionen positivament, millorant l’estudi i són més efectives. L’elaboració consisteix a intentar entendre el que s’estudia, connectant-ho amb coses ja sabudes, pensant-ne exemples o explicant-se un a si mateix, amb les seves pròpies paraules, els paràgrafs que acaba de llegir.  L’evocació és rescatar de la memòria allò après, mitjançant tècniques com que algú pregunti la lliçó a l’alumne,  autoavaluar-se amb preguntes, redactar resums o esquemes, explicar el tema a un company, …

Recomanacions:

• Estudiar en un entorn lliure de distraccions va associat amb un millor rendiment i una menor ansietat.
  • La pràctica espaiada (estudiar un tema diverses vegades amb temps) es relaciona amb una motivació i un interès més gran per aprendre, i amb una menor ansietat.
  • Els estudiants que confien en la seva capacitat per aprendre (autoeficàcia) i creuen que el seu èxit en depèn (creences de control) tendeixen a utilitzar més tècniques d’elaboració i evocació.

Conclusions de l’estudi:

• Rellegir i subratllar no correlacionen amb un bon exercici educatiu.
  • El 80% dels alumnes mai no els han ensenyat com estudiar.
  • Els professors haurien de formar els estudiants en tècniques d’estudi efectives, com l’elaboració i l’evocació.
  • Les avaluacions haurien de dissenyar-se per mesurar un aprenentatge durador i transferible, no només la memorització a curt termini.
Font:

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Autoconeixement, Recursos. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.