Com detectar la dislèxia a l’aula
EI –EP
- Poden tenir un lleu retard en l’adquisició del llenguatge parlat
- Dificultats en el llenguatge: problemes amb els sons de les paraules, confonen paraules de so semblant.
- Dificultats en la pronunciació.
- Dificultats per a realitzar rimes simples.
- Possibles dificultats per mantenir l’ordre de les síl·labes en una paraula.
- Dificultats en la denominació: colors, lletres, nombres.
- Dificultats per memoritzar seqüències verbals: abecedari, dies de la setmana, mesos, taules de multiplicar…
- Dificultats en associar sons amb lletres (fonema-grafema)
- Greus problemes per lletrejar i per treballar amb els sons de les paraules (consciència fonològica)
- Lectura lenta o incorrecta, forçada, poc natural (pauses, rectificacions, repeticions…)
- Dificultat per llegir paraules poc habituals o pseudoparaules
- Errors d’ortografia natural, inversions, substitucions, omissions, addicions… de lletres o síl·labes.
- Comprensió lectora fluixa, però millor que la mecànica.
- Generalment, els altres aprenentatges no basats en la lectura i l’escriptura són ben assolits.
EP-ESO
- Lectura lenta i poc automatitzada, que els requerirà molt d’esforç per llegir.
- Dificultat per aplicar les normes d’ortografia apreses.
- Dificultats en l’escriptura
- No domina les taules de multiplicar
- Comprensió lectora més o menys alterada (tenen dies bons i dolents, ja que l’esforç i atenció que els demana la tasca de llegir fa que no els quedin recursos per a la de comprendre).
Informació relacionada:
Comentaris recents