La música de la nova dansa II

Hem observat que hi ha alguns músics que han compost, generosament, música per a la dansa de nova creació enlloc de compondre sardanes balladores, que s’endevina que era la seva intenció primera pels noms o per la definició mateixa de gènere que va adjunta a les partitures trobades en diversos reculls, tot i que creiem fermament que va ser fet de manera involuntària i emportats per la rauxa que genera l’emoció de tenir una cosa nova entre mans.

De fet, tothom sap que en el món de les sardanes, quan un músic compon una sardana que no és balladora (que parlant en plata vol dir que ha escrit una cosa molt bonica amb olor de sardana però que no ha acabat de trobar l’aire de la dansa que permet ballar-la a pler), a aquesta composició se l’anomena “sardana de concert”.

Les “sardanes de concert” que són específiques de sardana curta, resulta que van com anell al dit per a la dansa de nova creació, sobretot per fer el pas de polca. Per això per acompanyar la nova dansa hem descartat algunes composicions modernes, les melodies de les quals popegen amb excés, com “La barroca” (Punt de Trobada I. 1995) o “Cap a l’Alba” (Primavera Mazarico. DINSIC. 2015)

Els músics que van compondre aquestes “sardanes curtes de concert”, ho van fer seguint el que alguns creien en aquell moment que era música per a fer ballar sardanes curtes. No ha estat fins anys després que, sortint de l’equívoc, hem vist que l’aire de les seves melodies ens porta clarament al galop o a la cercavila, aire fantàstic per a ballar la dansa de nova creació (encara sense nom).

A continuació, a tall d’il·lustració, us compartim algunes composicions de “sardanes curtes de concert” molt aptes per a la dansa de nova creació.

De marxa

Hem trobat una curiositat en la publicació on es recull aquesta melodia. Allí, aquesta melodia està descrita de la següent manera: sardana/cercavila. Ens hem quedat parats. Com molt bé sabeu, perquè ha estat explicat abastament en aquest web, són dos gèneres que no tenen res a veure. L’única explicació plausible que modestament se’ns acudeix és que la persona responsable del recull no sigués conscient de la diferència notable entre la dansa de nova creació i la sardana. És una temeritat posar alegrement aquests dos gèneres un al costat de l’altre com si fossin sinònims!

Aquesta és la primera de les composicions que en aquests moments recomanem per acompanyar amb encert la dansa de nova creació.

Sardana curta de gambals

Aquesta melodia va ser composta inicialment amb la intenció de fer una sardana curta, com el seu nom indica.

La Mare dels Ous. DINSIC. 2008

És un art difícil el de fer sonar com una sardana una melodia que, per sort nostra, ha nascut amb un altre aire. Els músics sabeu que caldria treballar molt bé l’acompanyament i, segurament, l’articulació de la mà dreta, entre altres coses… i no sé si ens en sortiríem. La noble intenció que tenia la compositora de donar-li un aire exòtic a la peça anant a buscar inspiració en gèneres de l’altre costat de l’oceà va desdibuixar tant el gènere inicial que es fa difícil interpretar-lo com a tal.

Llavors, per no complicar-nos l’existència us proposem que, en el moment d’interpretar aquesta peça, li donem l’aire que li és propi, ennoblint-la i utilitzant-la per engreixar la col·lecció de grans èxits que acompanyaran la dansa de nova creació.

Quan arriba el bon temps

Podria ser que aquesta preciosa melodia també sigués apropiada per acompanyar a la dansa de nova creació però no ho tenim clar perquè hi ha hagut músics que l’han arranjat i interpretat de manera que es podia ballar com una sardana. Per això la posem a debat: l´últim que voldríem seria apropiar-nos d’una sardana. Cada cosa al seu calaix!

La Mare dels Ous. DINSIC. 2008

Tot i que a la part A neix involuntàriament aquest aire tirat endavant que li és tan propi a la nova dansa, tenim ben bé la sensació que, a la part B, la melodia popeja… Si fos així, seria realment una llàstima pel nostre propòsit dels grans èxits.

Què hi diríeu vosaltres?

Agrairem que envieu les vostres sinceres opinions a nomtoquiselspops@proton.me
Segur que seran de gran utilitat per a la reflexió!

Grup de recerca No em toquis els pops!
març 2024